Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(16)2016
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1968
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(16)2016 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Construction of Dip-Coater(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Adámek, PetrThis paper describes construction of the „Dip-Coater”. The Dip-Coater serves to preparing of thin layers in liquid solutions. The instrument holds the microscope slide and dips it into active solution matter by defined velocity. The sample is dipped in the active solution matter for adjusted time and it is pulled out also with defined velocity. The developed and functionally approved system was primarily applied in experimental deposition of thin layers. The system offered the real opportunity of successful applications in scholar tasks in educational process. Subjects that can contribute to the development and construction of the system are the technology education of machinery the applied electronics and computer science. Another aim of the idea is the exploration of the existing or developed instruments and machines in educational process. The process should be realized by the interactive observation and researching of machines focused to their principles of function and their construction. Obtained theoretical knowledge and practical skills should be applied in construction of the other devices with the same or similar principles but with different purpose. The project also includes development of own electronic controlling and interface circuits and original software.Pozycja Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Moryń-Kucharczyk, ElżbietaAbsolwent uczelni technicznej powinien m.in. znać także pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych, których celem było poznanie stopnia zainteresowania studentów zagadnieniami dotyczącymi środowiska naturalnego, zrozumienia przez nich powiązań między działalnością człowieka i stanem środowiska oraz ich gotowości do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych. Młodzi ludzie rozpoczynający studia posiadają już pewną wiedzę na temat degradacji i ochrony środowiska, zaskakujący jest jednak stosunkowo mały udział (10–20%) odpowiedzi wskazujących szkołę jako źródło wiedzy ankietowanych na temat środowiska naturalnego. Zwrócono uwagę na konieczność lepszego wykorzystania możliwości dotarcia przez szkołę do dzieci i młodzieży, a także na konsekwencje wynikające z faktu, że podstawowe źródła wszelkiej wiedzy stanowią dla młodych ludzi internet i telewizja.Pozycja Edukacja prorodzinna w kontekście współczesnych przemian społecznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Śniegulska, AnnaW sytuacji szybkich zmian społecznych, cywilizacyjnych i kulturowych przed edukacją rysują się nowe wyzwania. Wydaje się, że szczególnie istotne zadania nawiązują do idei edukacji prorodzinnej, która z punktu widzenia teorii i praktyki pedagogicznej jest ważnym obszarem pracy wychowawczej szkoły. W opracowaniu przedstawiam opinie osób wkraczających w dorosłość na temat realizowanej w szkole edukacji prorodzinnej oraz staram się określić potrzeby i oczekiwania w tym zakresie. Rozważania osadzam na przekonaniu, iż edukacja prorodzinna w nowym wymiarze winna sprostać zadaniu przygotowania młodzieży do dojrzałego związku z drugim człowiekiem i odpowiedzialnego rodzicielstwa, co stwarza szansę na budowanie satysfakcjonującej przestrzeni życia i osiąganie indywidualnego szczęścia.Pozycja Edukacja przedsiębiorczości w szkole wyższej w opinii studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Arent, AnnaW artykule poruszony został problem kształcenia studentów w zakresie zakładania własnej działalności gospodarczej. Zaprezentowano wyniki badań dotyczących związku pomiędzy intencjami przedsiębiorczymi studentów a nauczaniem przedsiębiorczości. W opracowaniu omówione zostały również oceny stopnia uzyskania kompetencji związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej przeprowadzone przez studentów.Pozycja Ewolucja problematyki badań Pana doktora Antoniego Zająca (w dniu nadania Jego imienia Pracowni Dydaktyki Ogólnej)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarW artykule przedstawiona została droga rozwoju naukowego i praktycznej działalności dydaktycznej dr. A. Zająca, którego imieniem w dniu 14 marca nazwano Pracownię Dydaktyki Ogólnej na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja Generic algorithms for predictive refillment scheduling in SCM-systems of large retail companies(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tsepelev, D.; Saleh, HadiThe article contains a description of generic predictive refillment scheduling algorithm.Pozycja Grywalizacja w edukacji akademickiej – możliwości i ograniczenia jej wykorzystania w kształceniu studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wawer, MonikaGrywalizacja to koncepcja wykorzystująca określone mechanizmy i techniki do zwiększania zaangażowania, modyfikowania zachowań i przyzwyczajeń ludzi. Stosowana jest w biznesie m.in. w marketingu, sprzedaży, zarządzaniu zasobami ludzkimi, a obecnie coraz częściej w edukacji. W artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych dotyczących oceny grywalizacji jako metody zwiększania zaangażowania studentów. Przedstawiono przykładowe rozwiązania wykorzystujące mechanizmy grywalizacji, które zostały sformułowane przez studentów kierunku zarządzanie lubelskich uczelni. Uzyskane wyniki wskazują na wysoki poziom akceptacji rozwiązań grywalizacyjnych wśród studentów, jak również potrzebę ich uczestniczenia w takiej formie kształcenia.Pozycja Inquiry-based Approach in Technical Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kožuchová, Mária; Dostál, JiříThe article is based on fundamental social-cognitive theories that are based on a natural way of cognition of the world. The research process itself (the formation of hypotheses and predictions and their subsequent verification, the formation of conclusions that are supported by the facts, generalization) contributes to a modification of preconcepts and the development of the specific cognitive abilities of students. Moreover, it is also a matter of the development of the willingness to cooperate, development of enthusiasm and interest in exploring of the world around them. The aim of the paper is to clarify the theoretical bases of the inquiry-based approach in technical education and didactic specifications of anchoring of the sequence of the educational steps in the technical education. In the empirical part, the article is focused on teachers’ competences to the realization of the inquiry-based instruction.Pozycja Kompetencje komunikacyjne jako komponent kompetencji społecznych nauczycieli akademickich – założenia do badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Warzocha, TomaszArtykuł przedstawia zagadnienia dotyczące kompetencji społecznych nauczycieli akademickich związanych z komunikowaniem się przy wykorzystaniu technologii informacyjnych. W artykule dokonano określenia cech będących wskaźnikami narzędzia badawczego, jakim jest Q-test wykorzystany w przygotowaniu pracy doktorskiej.Pozycja Kształcenie ogólne i ogólnotechniczne w systemie szkolnym społeczności niemieckojęzycznej Tyrolu Południowego / Alto Adige (Italia)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kraszewski, KrzysztofAutor artykułu przedstawia zarys systemu szkolnego w Tyrolu Południowym. W pierwszej jego części dokonuje krótkiej charakterystyki ośmioletniego stopnia niższego. W drugiej części przybliża czytelnikowi główne założenia przedmiotu szkolnego: technika.Pozycja Manažerování talentů jako inovace podnikatelských aktivit(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Merenda, MiroslavManažerování talentů je dynamicky se vyvíjející disciplína řízení lidských zdrojů. Příspěvek pojednává o možnostech manažerování talentů, kteří jsou zasazeni do řízení podniku v rámci jeho strategie. Cyklus manažerování talentů se skládá z posouzení potřeby talentů, získání talentů, rozvoje talentů až po zabezpečení vhodného využití talentů v organizaci. Cílem příspěvku je na základě systematizace poznatků vycházejících z teoretických principů manažerování a poznatků získaných realizovaným průzkumem, navrhnout způsob a principy manažerování talentů jako inovace podnikatelských aktivit.Pozycja Metodika optimalizačního softwaru vyhodnocení technických ztrát vedení přenosové soustavy při přenášeném výkonu ve stanoveném teplotním rozsahu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Rudolf, LadislavPříspěvek se zabývá metodikou nově navrženého softwaru, který řeší optimalizaci provozu vedení přenosové soustavy v závislosti na přenášeném výkonu v předem zvolených teplotních spektrech. Metodika principu funkce je postavena na reálném základě dat provozních teplot a přenášeného výkonu na vedeních přenosové soustavy v České republice. Podkladem je vstupní databáze, která je sestavena ze skutečných hodnot přenášeného výkonu při reálné teplotě. Navržený software řeší možnost výběru vybraného vedení s možností nastavení rozsahu teplot provozovaného vedení. Výsledkem vyhodnocení je grafické znázornění provozu vybraného vedení přenosové soustavy s ohledem na aktuální přenášený výkon v předem stanoveném teplotním spektru, viz obr. 3. Při volbě přenášeného výkonu můžeme graficky vyhodnocovat technické ztráty. Metodika funkce, včetně výsledků je simulována pomocí MS Excel. V další verzi se počítá s použitím programovacího jazyka Visual Basic. Díky jednoduché obsluze je program vhodný kromě energetické praxe také do vzdělávací oblasti elektroenergetiky. Využití navrženého softwaru je možné ve vzdělávání v technických oborech.Pozycja Miejsce i rola multimediów w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Langier, CecyliaXXI w. stanowi epokę, którą cechuje szybki rozwój technologii cyfrowej stanowiącej ważny element życia codziennego i zawodowego społeczeństwa informacyjnego. Multimedia stanowią także ważne narzędzie w edukacji i wychowaniu najmłodszego pokolenia, dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, których coraz częściej nazywa się cyberdziećmi dla podkreślenia roli technologii w ich życiu. W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem było określenie miejsca i roli środków multimedialnych w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Skoncentrowano się głównie na rodzajach narzędzi, do których dzieci mają dostęp, oraz sposobach ich wykorzystywania.Pozycja Možnosti využitia prostriedkov virtuálneho sveta vo vzdelávaní(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tolochko, Svitlana; Lymar, Valeriia; Ridei, NataliiaThe paper is devoted to understanding the influence of economic competitiveness and environmental sustainability on education. It was concluded that national economic competitiveness is linked to intellectual and capital and is driven by knowledge, and innovation. Sustainable development requires an understanding of the complexity of the global ecosystem and of creative problem-solving to find solutions to ‘wicked problems’ such as that of reconciling economic activity with a sustainable environment. It was highlighted the following overarching needs to: give a higher profile to the notion of interdependence: how closely one part of an ecosystem is linked to and depends upon another; making humanity more aware of its own fragility on this planet; highlight the role of cooperation: problems faced will only be resolved by international cooperation; develop the notion of a global public good: environmental sustainability can only be achieved by trans ceding particular national or individual needs.Pozycja Multicultural education in the context of perception of educational texts(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Romanov, I.V.Globalization of social relations determines the range and vector of development of main operative forces of communicative interaction. In particular, innovative technologies and multiculturalism of the information flows become defining, which is especially important in the issues of modern education. There is a significant strengthening of the role of the multicultural component of information represented in a sign form and creating a materialized mediator in the interaction of consciousnesses. The article deals with the questions of a multicultural aspect of educational information in the learning process.Pozycja Multimedia jako narzędzie wspomagania edukacji ekologicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Dobrzańska, Małgorzata; Sobczyk, Wiktoria; Nagorniuk, OksanaW artykule opisano proste i złożone media wykorzystywane w procesie dydaktycznym. Przedstawiono programy promocyjne realizowane w parkach narodowych w Polsce. Przygotowano projekt multimedialnego przewodnika po Gorczańskim Parku Narodowym. Przewodnik jest przykładem połączenia technologii komputerowej z edukacją. Może być wykorzystywany w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i średnich w ramach zajęć z biologii, ekologii i edukacji ekologicznej.Pozycja Neurodydaktyczne implikacje dla organizacji procesu kształcenia technicznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Prauzner, TomaszW artykule przedstawione zostaną wyniki badań EEG dotyczące efektywności dydaktycznej w kształceniu technicznym. Badania przeprowadzono w Laboratorium Badań Eksperymentalnych Biofeedback funkcjonującym na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.Pozycja Nowe technologie – nowy obraz dzieciństwa. Formy aktywności współczesnego dziecka w wieku przedszkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nieroba, EwaArtykuł podejmuje tematykę form aktywności współczesnego dziecka w kontekście przemian kulturowo-cywilizacyjnych oraz najnowszych ustaleń neurobiologii. Ukazano zagrożenia rozwojowe związane z nadmiernym oglądaniem telewizji i korzystaniem z urządzeń cyfrowych oraz uzasadniono konieczność wielopłaszczyznowych przemian w tej sferze. W artykule zamieszczono także opis i interpretację wyników badań własnych.Pozycja Obszary współpracy w szkole i środowisku lokalnym w opinii dyrektorów szkół – przegląd dotychczasowych badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wójcik, AnnaWyzwaniem stawianym szkole jest rozwijanie współczesnego człowieka w taki sposób, aby przygotować go do życia w zmieniającym się świecie. Szkołę natomiast tworzą ludzie i to od kapitału ludzkiego i społecznego tej instytucji zależy stan przyszłego kapitału społecznego naszego kraju. Warunkiem koniecznym budowania go jest m.in. efektywna współpraca. W artykule przedstawiono analizę dotychczasowych wyników badań w obszarze współpracy w szkole (w opinii dyrektorów polskich szkół) oraz szkoły ze środowiskiem lokalnym. Rozważania oparto na dwóch raportach: „SZKOŁA WSPÓŁPRACY: Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły. Raport zbiorczy z badania jakościowego” [Trutkowski 2014] oraz „Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznym. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów” [Hernik, Solon-Jasiński, Stasiowski, Slijko 2012].Pozycja Organization of Distance Education in the System of Teacher Postgraduate Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kashyna, Ganna; Nikolaiev, KyryloThe process of development, theoretical substantiation and implementation of distance education system organization model into teacher postgraduate education has been considered in the paper. Postgraduate pedagogical study with wide-area distance study is greatly distinguished from present system by level of study quality, number of users, focus on personality, democracy, variance, application of modern information-communication technologies and telecommunication networks in study. The platform of distance education has to be applied for supplement and expansion of traditional process of institution study and communication in the teacher postgraduate education institutes. Implementation of distance education in the teacher postgraduate education system creates the educational system of retraining and professional development for teachers on-the-job, and improvement of educational services, proposed by educational institution.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »