Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(16)2016
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1968
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(16)2016 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 42
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Úloha technického vzdelávania v spoločnosti(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kozík, Tomáš; Lukáčová, Danka; Kuna, PeterTechnické vzdelávanie vychádza z každodenných potrieb človeka pri jeho aktívnej účasti na živote spoločnosti, či už na tvorbe spoločenských hodnôt alebo pri uspokojovaní osobných ambícií a záujmov. Autori príspevku zdôrazňujú význam a dôležitosť technického vzdelávania vo vzťahu k všeobecnému vzdelaniu každého jednotlivca. Poukazujú na úlohu základnej školy pri nadobúdaní technickej gramotnosti populácie a na nezastupiteľnosť technického predmetu v štátnom vzdelávacom systéme. Opodstatnenosť technického vzdelávania populácie je dokladovaná na príkladoch vzdelávacích systémov v Japonsku, USA a Nemecku.Pozycja Inquiry-based Approach in Technical Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kožuchová, Mária; Dostál, JiříThe article is based on fundamental social-cognitive theories that are based on a natural way of cognition of the world. The research process itself (the formation of hypotheses and predictions and their subsequent verification, the formation of conclusions that are supported by the facts, generalization) contributes to a modification of preconcepts and the development of the specific cognitive abilities of students. Moreover, it is also a matter of the development of the willingness to cooperate, development of enthusiasm and interest in exploring of the world around them. The aim of the paper is to clarify the theoretical bases of the inquiry-based approach in technical education and didactic specifications of anchoring of the sequence of the educational steps in the technical education. In the empirical part, the article is focused on teachers’ competences to the realization of the inquiry-based instruction.Pozycja Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Moryń-Kucharczyk, ElżbietaAbsolwent uczelni technicznej powinien m.in. znać także pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych, których celem było poznanie stopnia zainteresowania studentów zagadnieniami dotyczącymi środowiska naturalnego, zrozumienia przez nich powiązań między działalnością człowieka i stanem środowiska oraz ich gotowości do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych. Młodzi ludzie rozpoczynający studia posiadają już pewną wiedzę na temat degradacji i ochrony środowiska, zaskakujący jest jednak stosunkowo mały udział (10–20%) odpowiedzi wskazujących szkołę jako źródło wiedzy ankietowanych na temat środowiska naturalnego. Zwrócono uwagę na konieczność lepszego wykorzystania możliwości dotarcia przez szkołę do dzieci i młodzieży, a także na konsekwencje wynikające z faktu, że podstawowe źródła wszelkiej wiedzy stanowią dla młodych ludzi internet i telewizja.Pozycja Generic algorithms for predictive refillment scheduling in SCM-systems of large retail companies(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tsepelev, D.; Saleh, HadiThe article contains a description of generic predictive refillment scheduling algorithm.Pozycja Who has better functional-logical capacity: Generation “X”, “Y” or “Z”?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Hilčenko, SlavoljubFunctional-logical thoughtful capacities pertain among the essential work competencies when referring to hiring of young people today. Members of this so-called Generation „Z”, born in Serbia, most often characterize individual and non-institutional self-education of information technology, which is „bored” in the traditional school. Researches and results in PISA tests, years back, confirm, that doesn’t have enough developed functional-logical thoughtful capacities, as well as their peers in the countries with a more modern educational-teaching technology. The aim of the paper is to compare the results of the functional-logical testing of members of three generation „X”, „Y” and „Z”. The sample was represented by random respondents matched by their age; gender; educational level or school success. „What had a significant influence on the test results, years (life experience), gender, level of education or school success?” The achieved results are on the side of older and middle generation, which is likely attributable to qualifications, years (life experience) and gender. However, by all criteria, women have shown better results than men. In contrast to that, the weakest results indicate the necessity of school reform, which would implement the content and methods of MENSE – „Nikola Tesla Centre” from the earliest educational age. Modern education must be market-oriented, knowledge-based society that encourages professional, creative and functional-logical mental potential of children. The paradox is that the domestic intelligence is in use in EU countries, but not in Serbia.Pozycja Construction of Dip-Coater(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Adámek, PetrThis paper describes construction of the „Dip-Coater”. The Dip-Coater serves to preparing of thin layers in liquid solutions. The instrument holds the microscope slide and dips it into active solution matter by defined velocity. The sample is dipped in the active solution matter for adjusted time and it is pulled out also with defined velocity. The developed and functionally approved system was primarily applied in experimental deposition of thin layers. The system offered the real opportunity of successful applications in scholar tasks in educational process. Subjects that can contribute to the development and construction of the system are the technology education of machinery the applied electronics and computer science. Another aim of the idea is the exploration of the existing or developed instruments and machines in educational process. The process should be realized by the interactive observation and researching of machines focused to their principles of function and their construction. Obtained theoretical knowledge and practical skills should be applied in construction of the other devices with the same or similar principles but with different purpose. The project also includes development of own electronic controlling and interface circuits and original software.Pozycja Rzeczywistość generowana przez media – od technicznych środków kształcenia do pedagogiki medialnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wrońska, MartaDynamiczny rozwój mediów elektronicznych, a zwłaszcza multimediów interaktywnych, ich nieustannie wzrastający wpływ na odbiorców powoduje, że zachodzi konieczność przygotowania społeczeństwa do racjonalnego i efektywnego korzystania z tych urządzeń we wszystkich ich aspektach – informacyjnym, edukacyjnym, narzędziowym, rozrywkowym. Jest to ogromne wyzwanie dla nauk pedagogicznych, a zwłaszcza pedagogiki i edukacji medialnej. Współcześnie rzeczywistość generowana przez media sprawia, że młode pokolenie chętnie sięga do tych środków i traktuje je jako źródło pozyskiwania informacji i wiadomości. Wskazane przeze mnie w tekście techniczne środki kształcenia, media edukacyjne, proces remediacji oraz pedagogika medialna to obszary tematyczne, które także były bliskie dr. Antoniemu Zającowi, którego dziś już nie ma z nami, ale wciąż Go wspominamy! Po drugiej stronie…, lecz na zawsze w pamięci!Pozycja Kompetencje komunikacyjne jako komponent kompetencji społecznych nauczycieli akademickich – założenia do badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Warzocha, TomaszArtykuł przedstawia zagadnienia dotyczące kompetencji społecznych nauczycieli akademickich związanych z komunikowaniem się przy wykorzystaniu technologii informacyjnych. W artykule dokonano określenia cech będących wskaźnikami narzędzia badawczego, jakim jest Q-test wykorzystany w przygotowaniu pracy doktorskiej.Pozycja Portale społecznościowe – szanse i zagrożenia dla młodego człowieka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Garwol, KatarzynaArtykuł podejmuje tematykę związaną z możliwościami i zagrożeniami, jakie dają współczesne social media, zwłaszcza w odniesieniu do ludzi młodych. Zawarta jest w nim krótka analiza polskiego rynku portali społecznościowych, opis wybranych badań na ich temat oraz analiza badań własnych autora przeprowadzonych wśród studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja Ewolucja problematyki badań Pana doktora Antoniego Zająca (w dniu nadania Jego imienia Pracowni Dydaktyki Ogólnej)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furmanek, WaldemarW artykule przedstawiona została droga rozwoju naukowego i praktycznej działalności dydaktycznej dr. A. Zająca, którego imieniem w dniu 14 marca nazwano Pracownię Dydaktyki Ogólnej na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego.Pozycja The level of students technical knowledge – survey results(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Noga, Henryk; Depešová, Jana; Nesterak, Tomasz; Kučerka, DanielThe necessity of the universal technical education of the youth, understood as providing them with the basis for technical culture, is a consequence of a widespread and still growing importance of technology in all domains of contemporary life. In the face of modern technical culture requirements, present day education cannot be limited to acquiring manual skills. It should at the same time ensure gaining basic technical knowledge and developing technical thinking and interests [Depešová 2011: 51–57; Piecuch 2008]. Children and teenagers should be prepared to receive and apply technical knowledge in everyday life. The grounds for that are laid by school, but it should be accompanied by other cultural and educational institutions, and by family [Depešová, Knych, Noga 2014: 59–64; Furmanek 2006: 33–48; Hrmo, Kundratowa, Tinakova 2005]. Forming children’s and teenagers’ technical interests is a matter of the utmost importance. Hence the necessity to coordinate the efforts of all educators in order to encourage students to acquire knowledge independently and to take an active part in an educational process organised by school. Such a process requires from students the practical usage of mental work methods. The knowledge about technology should systematically be updated because of a dynamic scientific and technical development or due to new technologies. This study shows selected survey results of students’ technical knowledge on three different educational stages in Poland [Hašková, Pisoňová, Bitterová 2011; Kozík, Depešová 2007; Nazar 1973].Pozycja Multicultural education in the context of perception of educational texts(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Romanov, I.V.Globalization of social relations determines the range and vector of development of main operative forces of communicative interaction. In particular, innovative technologies and multiculturalism of the information flows become defining, which is especially important in the issues of modern education. There is a significant strengthening of the role of the multicultural component of information represented in a sign form and creating a materialized mediator in the interaction of consciousnesses. The article deals with the questions of a multicultural aspect of educational information in the learning process.Pozycja Multimedia jako narzędzie wspomagania edukacji ekologicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Dobrzańska, Małgorzata; Sobczyk, Wiktoria; Nagorniuk, OksanaW artykule opisano proste i złożone media wykorzystywane w procesie dydaktycznym. Przedstawiono programy promocyjne realizowane w parkach narodowych w Polsce. Przygotowano projekt multimedialnego przewodnika po Gorczańskim Parku Narodowym. Przewodnik jest przykładem połączenia technologii komputerowej z edukacją. Może być wykorzystywany w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i średnich w ramach zajęć z biologii, ekologii i edukacji ekologicznej.Pozycja Polski wkład do teorii podręcznika szkolnego – pamięci dra Antoniego Zająca – entuzjasty stosowania nowoczesnych środków kształcenia w dydaktyce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Walat, WojciechPrzedstawiona w artykule ewolucja teorii podręczników szkolnych – zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym – dowodzi, że Polscy badacze tej problematyki mieli i w dalszym ciągu mają ogromny wkład w jej rozwój nie tylko w wymiarze krajowym, ale i zagranicznym.Pozycja Wirtualizacja edukacyjnych zasobów IT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Lis, RobertEdukacyjne systemy informatyczne to skomplikowane zasoby IT składające się z dużej liczby kilkuletnich komputerów i każdy z nich musi być dostępny dla osób uczących się. To powoduje, że dla nauczycieli informatyki zarządzanie i utrzymywanie krytycznych technologii to jedno z największych wyzwań. Jednym z rozwiązań tego problemu jest technologia wirtualizacji, która umożliwia konsolidację infrastruktury do środowiska maszyn wirtualnych działających na jednym serwerze rzeczywistym. Zastosowanie wirtualizacji umożliwia zachowanie separacji wirtualnych terminali przy równoczesnym zminimalizowaniu kosztów związanych z utrzymaniem.Pozycja Edukacja przedsiębiorczości w szkole wyższej w opinii studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Arent, AnnaW artykule poruszony został problem kształcenia studentów w zakresie zakładania własnej działalności gospodarczej. Zaprezentowano wyniki badań dotyczących związku pomiędzy intencjami przedsiębiorczymi studentów a nauczaniem przedsiębiorczości. W opracowaniu omówione zostały również oceny stopnia uzyskania kompetencji związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej przeprowadzone przez studentów.Pozycja Využití robotiky ve výuce na základní škole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kupilíková, Martina; Simbartl, PetrText nastiňuje možnost využití robotiky ve výuce na základní škole. Popisuje roboty Dash and Dot a jejich aktuální aplikace. Popis obou robotů a příslušných aplikací je doplněn fotografiemi. Na závěr je popsána možnost využití ve výuce matematiky.Pozycja Orientacja pozytywna, przekonanie o własnej skuteczności a treningi neurofeedback(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Noga, Henryk; Voytsel, NataliaBiofeedbeck jest wszechstronnym systemem treningu, który za pomocą aparatury elektronicznej pomaga pacjentowi uświadomić sobie i kontrolować procesy fizjologiczne własnego organizmu. Zachodzące zmiany mogą być monitorowane, a wizualizacja zmian wykorzystywana podczas treningów. Podstawowym założeniem treningu jest wykorzystanie plastyczności mózgu, czyli zdolności neuronów mózgu do reorganizacji w odpowiedzi na zewnętrzne lub wewnętrzne źródła lub bodźce. Osoba trenowana uświadamia sobie, że potrafi kontrolować i polepszać swoje funkcjonowanie na poziomie fizjologii, co korzystnie wpływa na zmienne osobowościowe, m.in. na poczucie własnej skuteczności. Odbywa się to na zasadzie biologicznego sprzężenia zwrotnego. Badanie pokazało jedność psychofizjologiczną człowieka znajdującego się w ciągłej interakcji ze środowiskiem wewnętrznym i zewnętrznym. Istotne wydają się możliwości i „otwartości” na zmiany natężenia orientacji pozytywnej oraz przekonania o własnej skuteczności w stosunkowo krótkim czasie uzyskane za pomocą treningów neurofeedback. Po 10 treningach biofeedback z pozytywną informacją o sukcesach podczas terapii nastąpiły pozytywne zmiany w samoocenie, dyspozycyjnym optymizmie, satysfakcji z życia, poczuciu własnej skuteczności. Pozostaje pytanie, w jakim stopniu na wynik badania wpłynęły treningi EEG-biofeedback, a w jakim – inne czynniki. Kwestią otwartą jest również to, jak trwałe będą zmiany wprowadzone w taki sposób.Pozycja Wykorzystanie technologii informacyjnej w kształceniu na przykładzie programu GeoGebra(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nowak, JanuszW artykule poruszona została kwestia wykorzystania technologii informacyjnej w procesie kształcenia. Dzisiejsza szkoła musi korzystać z odpowiedniego oprogramowania dydaktycznego, które powoduje, że uczeń chętniej przyswaja wiadomości, a rezultatem tego jest bardziej efektywne kształcenie. Jednym z takich programów jest GeoGebra, która usprawnia nauczanie matematyki. Jest to uniwersalna aplikacja, która doskonale nadaje się do wykorzystania na wszystkich etapach kształcenia.Pozycja Obszary współpracy w szkole i środowisku lokalnym w opinii dyrektorów szkół – przegląd dotychczasowych badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wójcik, AnnaWyzwaniem stawianym szkole jest rozwijanie współczesnego człowieka w taki sposób, aby przygotować go do życia w zmieniającym się świecie. Szkołę natomiast tworzą ludzie i to od kapitału ludzkiego i społecznego tej instytucji zależy stan przyszłego kapitału społecznego naszego kraju. Warunkiem koniecznym budowania go jest m.in. efektywna współpraca. W artykule przedstawiono analizę dotychczasowych wyników badań w obszarze współpracy w szkole (w opinii dyrektorów polskich szkół) oraz szkoły ze środowiskiem lokalnym. Rozważania oparto na dwóch raportach: „SZKOŁA WSPÓŁPRACY: Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły. Raport zbiorczy z badania jakościowego” [Trutkowski 2014] oraz „Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznym. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów” [Hernik, Solon-Jasiński, Stasiowski, Slijko 2012].
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »