Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(28)2019

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4927

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
  • Pozycja
    Aktywność pracy mózgu w procesie dydaktycznym w ujęciu badań elektroencefalograficznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Prauzner, Tomasz; Prauzner, Małgorzata; Prauzner, Kacper
    W artykule przedstawiono wyniki badań encefalograficznych w zakresie aktywności pracy mózgu podczas procesu dydaktycznego. Głównym celem badań jest analiza aktywności poznawczej podczas uczenia się z wykorzystaniem symulacji komputerowych w kształceniu technicznym. Porównano aktywność poznawczą z uwzględnieniem wybranych czynników zakłócających w trakcie pracy ucznia na podstawie obserwacji częstotliwości fal pracy mózgu w badaniach QEEG.
  • Pozycja
    Możliwości zastosowania oprogramowania Scilab do projektowania i modelowania sieci komputerowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Paszkiewicz, Andrzej; Węgrzyn, Jan; Pękala, Robert
    W artykule zaprezentowano możliwości wykorzystania środowiska open source Scilab do projektowania oraz modelowania sieci komputerowych. Środowisko to może być alternatywą dla komercyjnych rozwiązań w zakresie symulacji protokołów i algorytmów wykorzystywanych w sieciach komputerowych.
  • Pozycja
    Zastosowanie gier komputerowych w procesie poszerzania umiejętności programistycznych wśród dzieci i młodzieży
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Gospodarek, Katarzyna
    Aktualnie, w tak zwanej erze cyfrowej, edukacja opierająca się na wykorzystaniu gier komputerowych (game-based learning – GBL) staje się coraz bardziej powszechna. Niniejsze opracowanie przedstawia przegląd rozwiązań wykorzystujących gry komputerowe w procesie poszerzania umiejętności programistycznych wśród dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk położono na przedstawienie kluczowych zalet stosowania tego rodzaju programów w dydaktyce oraz ich wpływu na proces nauczania programowania.
  • Pozycja
    Socjalizacja, używanie Facebooka a wyniki w nauce studentów
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Staśko, Renata
    Artykuł analizuje zależność między socjalizacją, intensywnością korzystania z Facebooka a wynikami w nauce studentów. Dane empiryczne zebrano od 44 studentów, korzystając z kwestionariusza ankiety. Stwierdzono, że tylko jedna zmienna socjalizacyjna, tj. akceptacja społeczna, istotnie przewidywała intensywność korzystania z Facebooka, podczas gdy akulturacja nie była znacząca. Wyniki dowiodły również, że nie istnieje pozytywna zależność między wynikami studentów w nauce a intensywnością korzystania z Facebooka.
  • Pozycja
    „Motyle” w sieci. Cechy i zachowania autorek blogów pro-ana
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dziukiewicz, Julia
    Artykuł podejmuję problematykę funkcjonowania młodych dziewcząt należących do internetowej subkultury pro-ana. Ukazuje ich cechy i zachowania anorektyczne – świadczące o nieprawidłowym stosunku do jedzenia i własnego ciała, a mogące prowadzić do rozwoju pełnoobjawowej anoreksji. Wiedza ta wydaje się szczególnie istotna dla klinicystów i badaczy zajmujących się zaburzeniami odżywania oraz pedagogów i psychologów pracujących z dorastającą młodzieżą.
  • Pozycja
    Aplikacje mobilne w edukacji – potrzeba czy moda?
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Musiał, Emilia
    Celem opracowania jest zwrócenie uwagi na możliwość wykorzystania technologii mobilnych we współczesnej edukacji. Warto podkreślić, że stosowanie technologii tylko i wyłącznie dla uatrakcyjnienia lekcji mija się z celem. Konieczna jest m.in. znajomość podstawowych teorii, które w sposób zoptymalizowany pozwolą stworzyć cyfrowy warsztat pracy, który będzie wykorzystywany przez nauczyciela w trakcie zajęć z uczniami do osiągania celów stawianych przed nimi.
  • Pozycja
    Manipulacja i perswazja w reklamie na stronach czasopism młodzieżowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Hallada, Marek
    W artykule została przedstawiona analiza wykorzystania manipulacji i perswazji na stronach wybranego czasopisma młodzieżowego.
  • Pozycja
    Cyberprzemoc w opiniach uczniów szkół średnich
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bartkowicz, Zdzisław; Chudnicki, Andrzej
    Nasilenie zjawiska cyberprzemocy na tle przemocy tradycyjnej wśród 76 uczniów kończących naukę w szkole średniej zmierzono za pomocą Skali do Badania Przemocy zawierającej 20 opisów przemocy szkolnej (opatrzonych 7-stopniowymi skalami typu self-report), do której dodano 5-itemową podskalę Cyberprzemoc. Ustalono, że badani stosują i doświadczają agresji elektronicznej rzadziej niż tradycyjnej przemocy szkolnej, niemniej uczestniczenie w cyberprzemocy w roli sprawcy lub ofiary dotyczy aż 59,2% badanych. Co trzeci uczeń (32,9%) stosuje albo doświadcza cyberprzemocy systematycznie. Zidentyfikowano 14,4% typowych ofiar biernych i tyle samo ofiar agresywnych, a tylko 3,9% typowych sprawców cyberprzemocy. Zauważono, że badana młodzież dość liberalnie ocenia przemoc elektroniczną i realizowaną w sposób tradycyjny. Wskazano na pedagogiczne implikacje wynikające z uzyskanych wyników.
  • Pozycja
    Zjawisko uzależnienia od smartfonu dzieci i młodzieży w świetle wybranej literatury
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Czerski, Wojciech
    Zagrożenia związane z rozwojem technologii informacyjnych stają się coraz poważniejszym problemem społecznym współczesnego świata. Specjaliści z różnych dyscyplin naukowych, w tym głównie pedagodzy, psycholodzy i psychiatrzy, alarmują o pojawiających się co jakiś czas nowych formach uzależnienia i cyberzagrożeń czyhających zwłaszcza na dzieci i młodzież. Do takich zagrożeń wpisuje się m.in. uzależnienie od telefonu komórkowego. Jest to zjawisko niejednorodne, dlatego wielu autorów wyodrębnia różne jego kategorie. Są nimi głównie uzależnienia: od nowych modeli telefonów, wysyłania SMS czy też rozmów telefonicznych. Z tego też względu autor podjął próbę scharakteryzowania zjawiska fonoholizmu oraz zaprezentowania najciekawszych jego zdaniem narzędzi diagnostycznych pozwalających oszacować skalę zjawiska.
  • Pozycja
    Models for Assesing the Level of Informatization of an Educational Institution
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kovalev, Eugene; Kovaleva, Larisa
    Thisarticle discusses the model for assessing the level of informatization of an educational institution. Authors propose to use models of maturity levels for all types of educational institutions.The necessary assessment indicators are also justified.
  • Pozycja
    Czy młodzi ludzie potrafią korzystać z Internetu? Uwagi i spostrzeżenia
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Techmańska, Barbara
    O młodym pokoleniu zwykło się współcześnie mówić, że to cyfrowi tubylcy lub urodzeni z myszką w ręku. Młodzi powszechnie korzystają z internetu, z którym łączą się przede wszystkim poprzez telefon (smartfon). Surfują po internecie średnio po 2–3 godzinny dziennie. Nie brakuje takich, którzy spędzają „na łączach” większą część doby a nierzadko są cały czas online. Powszechne wykorzystanie internetu dotyczy zarówno dzieci, nastolatków, jak i młodzieży starszej (studentów). Wydawać więc by się mogło, że adolescenci nie powinni mieć najmniejszych problemów z wszechstronnym wykorzystaniem internetu. Badania weryfikują jednak ten wniosek. Młodzież jest zazwyczaj biernym odbiorcą informacji, a prawdziwie twórcze wykorzystanie możliwości stwarzanych przez współczesne technologie można uznać za zjawisko marginalne. Studenci zdecydowanie częściej wykorzystują sieć do kreowania treści, poszukiwań i oceny wiarygodności informacji. Zakładają blogi, administrują strony, udzielają się na forach internetowych, rozwijają zainteresowania i wykorzystują internet w szeroko pojętym procesie uczenia się. Choć i wśród nich zdarzają się osoby określające siebie mianem biernych konsumentów.
  • Pozycja
    Technology Addiction in Children
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Hilčenko, Slavoljub; Jakovljević, Nebojša
    Uncontrolled and inappropriate use of technology (mobile phones, tablets and PC) among pre-school children is harmfulto their physical and mental development. The use of technology at this age should not be limited to 30 minutesper day. Anything over that timecan cause addiction. Even during this interval, the use of inappropriate content i.e., games, social networks may not encourage deepanalytical thinking; instead, it makes a ‘flow water heater’ from a brain causingthe reception of a huge amount of information that cannot be processed or stimulated by the brain to solve problems and develop synapses that are responsible for functional thinking. On the other hand, during that period, children experience a range of emotions such as sadness, anger, happiness, fear, love, surprise, disgust, and shame. These emotions cause an increasein serotonin levels, which functions as a form of morphine in children’s brain. It is much more effective for a child to engage in some form of motor activitiese.g., playing, climbing or crawling which successfully stimulates the formation of synapses in the child's brain. This new generation of children addictedto technology in schools creates problems. The aim of this paper is to outlinethis multifacated problem.
  • Pozycja
    Digital Literacy Development Through New Technologies for Measuring and Data Mining
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Aichinger, Daniel; Krotký, Jan; Mach, Petr
    The article is dedicated to the problematic of using new technologies at high schools and during the preparation of future teachers. It is focused on using thermometric measurements in various fields of technics. The main emphasis is placed on forming the measuring methodology and the data mining application. A special set for thermometric measurements is developed for the didactic application. The set respects the newest teaching methodologies.
  • Pozycja
    The Problem of Preservation of Personal Space in the Global Infromation Society
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Galant, Daria; Kovalev, Eugene
    The article deals with the problem of awareness and preservation of one’s own human space in the global information world. The authors suggest various ways of improving personal space, deliberating problems in the field of its protection as self-identification of an individual.
  • Pozycja
    Boty, trolle i fake news – uważaj, kto cię uczy!
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Baron-Polańczyk, Eunika
    Artykuł prezentuje wyniki badań internetu, a szczególnie mediów społecznościowych, dotyczących manipulowania informacją, wpływania na podejmowanie decyzji oraz propagowania nieprawdziwych i społecznie szkodliwych treści. Opisuje sposoby wykorzystywania internetowych botów i trolli oraz ich hybrydowych połączeń do celowego kształtowania dyskursu społecznego. Kolejny omawiany problem to bardzo łatwe i szybkie szerzenie nieprawdy w postaci propagowania fake news w internecie. W procederze tym bardzo istotną rolę odgrywa czynnik ludzki. Biorąc pod uwagę nierozerwalne osadzenie współczesnej edukacji rozumianej jako proces permanentny i całożyciowy w ICT, podkreśla znaczenie kształtowania świadomych i odpowiedzialnych postaw wszystkich uczestników tego procesu wobec nowych technologii.
  • Pozycja
    Privacy, Education and Human Dignity
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Hilcenko, Christine; Taubman-Bassirian, Tara
    Access to knowledge for everyone in the increasingly-interconnected society has been a tool for democracy. We discuss here the dangers of a world online and the growing concerns about state surveillance, security, privacy and exploitation. We discuss our right to protect our individual freedom. We conclude that privacy is a fundamental Human Rights in order to guarantee human dignity and freedom.
  • Pozycja
    Application of Probability Functions to Production Time Scheduling
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kováčik, Peter
    The article analyses suitability of basic probability functions applied to production time scheduling. It points out relatively favourable approximation of normal distribution by a trapezoidal function within probability range applicable to production time scheduling which is suitable for shortening time of computation by a computer and adequate software application.
  • Pozycja
    Social Development of Adolescents with Illegal Behaviour as a Problem of Preventive Pedagogy
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Usenkova, Ekaterina
    This article presents an analysis of the social development of adolescents with illegal behaviour, which is postulated by the author as a problem of preventive pedagogy. The dynamics of social development of adolescents brought to criminal responsibility which is not related to isolation from society is elicited. The influence of educational institutions on the transformation of illegal behaviour of adolescents in the legal field is shown.
  • Pozycja
    The Program of Professional Development for Psychology Students “My Career”
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Filatova, Olga; Filatov, Vitaliy
    The article is devoted to the problem of professional development of an individual during their studies at the University. On the basis of empirical data the authors developed a program of psychological support for professional development of Psychology students and describe it in the paper.
  • Pozycja
    Systemy sterowania we współczesnych przedsiębiorstwach – wymagania wobec absolwentów uczelni wyższych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Zawada, Piotr; Chrzanowski, Maciej
    Zmieniająca się rzeczywistość gospodarcza, a zwłaszcza postępujący proces globalizacji, wymusza we wszystkich gospodarkach przemyślane inwestycje w kapitał ludzki, zwłaszcza w obszarze wiedzy i kompetencji. Rozwój gospodarki naszego kraju w ciągu ostatnich 15 lat bazował na korzystaniu ze szczególnej cechy polskiego rynku pracy. Takie dwa najważniejsze elementy decydujące o wyborze Polski jako miejsca do realizowanych projektów biznesowych to dostępna, wysoko wykwalifikowana siła robocza w dużym wymiarze, a także w porównaniu do innych gospodarek – bardzo niskie koszty pracy. Ta sytuacja sprzyjała temu, że staliśmy się krajem o przewadze eksportu nad importem i miejscem, gdzie skoncentrowano biznesy z branż wysokotechnologicznych. Na zauważenie zasługuje fakt, że w tym czasie bardzo niewiele polskich firm mogło pochwalić się sukcesami biznesowymi, a za wzrost gospodarczy i wzrastającą wymianę gospodarczą odpowiadały koncerny międzynarodowe posiadające swoje zakłady zlokalizowane np. w specjalnych strefach ekonomicznych. W jednej z takich stref funkcjonuje Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny AEROPOLIS, w ramach którego swoje biznesy prowadzą firmy zajmujące się zarządzaniem i sterowaniem procesami produkcyjnymi, które w wielu przypadkach zatrudniają absolwentów rzeszowskich uczelni wyższych. Artykuł bazuje na analizie odpowiedzi, jakie zostały udzielone autorom opracowania przez właściciela przedsiębiorstwa zajmującego się sprzedażą systemów sterowania i zarządzania produkcją, które znajdują zastosowanie w przemyśle wysokich technologii.