Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Prawnicza. Prawo 14 (2014)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/385
Przeglądaj
Przeglądanie Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Prawnicza. Prawo 14 (2014) według Data dodania
Aktualnie wyświetlane 1 - 14 z 14
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Wybrane zagadnienia prawa energetycznego w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego(2014-06-20) Kosior, Wojciech J.Handel paliwami i energią stanowi nie tylko ważną gałąź gospodarki państwa, ale jest rów-nież istotnym elementem zapewniającym jego bezpieczeństwo strategiczne. Dlatego też istotne jest stworzenie stabilnych ram prawnych regulujących kwestie związane z tym obrotem. W Polsce głównym źródłem tych ram jest ustawa – Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997 r. (DzU nr 54, poz. 348). Z uwagi na swoje znaczenie ustawa ta była kilkakrotnie poddawana konstytucyjnej ocenie przez Trybunał Konstytucyjny. Wydane w wyniku kontroli wyroki i wyrażone w nich poglądy ukierunkowały polskie prawo energetyczne, zapewniając konstytucyjną zgodność, a tym samym stabilność i gwarancję bezpieczeństwa energetycznego państwa. Niniejszy artykuł stanowi prezentację powyższych zapatrywań Trybunału Konstytucyjnego wraz ze stosownym komentarzem. The Energy Law Act of April 10th 1997 regulates one of the most important sectors of econ-omy which is the trade of fuels and energy. Because of the importance of the energy branch for providing national security, it is necessary to ensure stability of the law governing the aforemen-tioned field. Therefore, provisions of the Energy Law Act have been repeatedly subjected constitu-tional review by the Constitutional Court. This article presents the thesis of court judgments along with comments. The points of view presented in the Court’s judgments are a source of valuable knowledge for those involved in energy law.Pozycja PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA JAWNEGO W POSTĘPOWANIU CYWILNYM(2014-06-20) Kościółek, AnnaTematem niniejszego opracowania jest analiza problematyki związanej z utrwalaniem prze-biegu posiedzeń jawnych w postępowaniu cywilnym. Choć stanowi ona zagadnienie o charakterze technicznym, w istocie odgrywa doniosłą rolę, szczególnie z uwagi na umożliwienie wydania prawidłowego rozstrzygnięcia, jak również ze względu na zapewnienie przeprowadzenia ewentu-alnej oceny postępowania, jak i samego rozstrzygnięcia, zwłaszcza w ramach postępowania od-woławczego. Problematyka utrwalenia przebiegu posiedzenia jawnego w postępowaniu cywilnym omówiona została w artykule w świetle zasadniczych zmian legislacyjnych, wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego. Na skutek wprowadzonych zmian zasadą utrwalania przebiegu posiedzenia jawnego w postępowaniu cywilnym stało się sporządzanie protokołu za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk, natomiast dotychczasowy protokół pisemny nabrał charakteru wyjątkowego, suplementarnego względem jego elektronicznego odpowiednika. The following paper includes an analysis of the issues related to recording the course of pub-lic court sessions in civil proceedings. Although the analyzed issue is a matter of a technical na-ture, in fact it plays an important role, particularly in the light of allowing to pass correct decisions, as well as for ensuring the conduct of potential assessment of the proceedings and its outcome, especially in the context of an appeal. The issue of recording the course of public court sessions in the civil proceedings is discussed in the light of the essential legislative changes introduced by the Act of 29 April 2010 amending the Act – Code of Civil Procedure. As a result of the aforementioned amendments, general princi-ple governing recording of public court sessions was fundamentally altered. According to the current legal status, it includes preparation of the transcript with the use of devices that register either sound itself or sound together with image, whilst the previous written protocol became secondary, complementary with respect to its electronic equivalent.Pozycja OCHRONA WYNAGRODZENIA ZA PRACĘ. PRAWO RZYMSKIE A WSPÓŁCZESNE REGULACJE PRAWA PRACY(2014-06-20) Kowalczyk, AnetaWynagrodzenie za pracę jest podstawowym świadczeniem ze stosunku pracy, stanowiącym ekwiwalent świadczonej przez pracownika pracy. Odpłatny charakter jest cechą charakterystyczną stosunku pracy, którego jedną z podstaw nawiązania jest umowa o pracę. Pierwowzoru dla tejże umowy można doszukiwać się w rzymskim kontrakcie locatio-conductio operarum, którego przedmiotem była praca, a ekwiwalentem za nią wynagrodzenie. Współcześnie wynagrodzenie to korzysta z rozbudowanej ochrony prawnej, jako że niejednokrotnie stanowi jedyne źródło utrzymania pracownika i jego rodziny. Uzasadnieniem dla tej ochrony jest między innymi funkcja alimentacyjna wynagrodzenia, wiążąca się z tym, że jest ono przeznaczone na zaspokojenie pod-stawowych potrzeb życiowych pracownika i jego rodziny. Autorka artykułu stawia pytanie, czy w związku z podobieństwami między umową o pracę a locatio-conductio operarum można znaleźć punkty odniesienia co do ochrony wynagrodzenia za pracę w prawie rzymskim. Remuneration for work is the essential benefit in employment relationship and constitutes an equivalent of work provided by the employee. Employment relationship, which naturally involves work for payment, may be initiated, inter alia, by way of employment agreement. The origins of such agreement may be found in the Roman contract locatio-conductio operarum, where work was the object and remuneration was the equivalent. Today remuneration is subject to comprehensive legal protection, because frequently for the employees this is the only way of supporting them-selves and their families. Such protection is justified, inter alia by the maintenance-related function of remuneration which is connected with the fact that it is designated to satisfy essential needs of employees and their families. The author of the article poses a question whether the similarity between employment contract and locatio-conductio operarum makes it possible to identify points of reference to protection of remuneration in Roman law.Pozycja ROZWAŻANIA NA TEMAT DOPUSZCZALNOŚCI ZATRUDNIENIA NA PODSTAWIE UMOWY O PRACĘ CZŁONKÓW ZARZĄDU JEDNOOSOBOWYCH SPÓŁEK KAPITAŁOWYCH(2014-06-20) Ludera-Ruszel, AgataCelem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie o dopuszczalność zatrudniania na podstawie umowy o pracę członka jednoosobowego zarządu, będącego jedynym wspólnikiem (akcjonariuszem) spółki kapitałowej. Wątpliwości, jakie w tym zakresie pojawiają się w doktrynie i w orzecznictwie, koncentrują się wokół dwóch problemów. Po pierwsze, kwalifikacji takich umów jako „czynności z samym sobą”, w tym zawartych dla pozoru lub celem obejścia przepisów prawa. Po drugie, występowania w takim przypadku wszystkich istotnych elementów stosunku pracy, wskazanych w art. 22 §1 k.p. The aim of the article is to find the aswer to the question of the admissibility of employment of executive board members in the companies with only one partner. Any doubts on this point focus on two issues. Firstly, the recognition of such contracts as concluded „with themselves”, as well as reached under the pretext or with the intention to circumvent the law. Secondly, the oc-curance in this case all those elementes that are essencial for the employment contract, which are indicated in the article 22 par. 1 of The Labour Code.Pozycja FEMINISTYCZNA JURYSPRUDENCJA JAKO WSPÓŁCZESNA SZKOŁA PRAWNICZA(2014-06-20) Maroń, GrzegorzFeministyczna jurysprudencja zrodziła się na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego stulecia w amerykańskim prawniczym środowisku akademickim. Artykuł przedstawia i poddaje krytycznej ocenie genezę i podstawowe założenia przedmiotowej teorii prawa. Feministyczna jurysprudencja stanowi połączenie twierdzeń normatywnych i empirycznych. Na poziomie deskryptywnym opisu-je, czym jest prawo, jak funkcjonuje oraz w jaki sposób krzywdzi, marginalizuje i poniża kobiety jako klasę. Na poziomie normatywnym feministyczna jurysprudencja wzywa natomiast do od-powiedniej reformy prawa w zgodzie z interesami kobiet. Opracowanie ujawnia błędy feministycznej teorii prawa na obu wskazanych poziomach. Niektóre tezy opisowe opierają się na empirycznie fałszywych, wątpliwych albo nieweryfikowalnych danych, np. „Prawo jest patriarchalną instytucją”, „Prawo jest narzędziem seksualnego uprzedmiotowienia kobiet” czy „Wszyscy mężczyźni są potencjalnymi gwałcicielami”. Prawna operacjonalizacja różnych feministycznych postulatów poddaje z kolei w wątpliwość paradygmaty konstytuujące zachodnie porządki prawne, np. koncepcja afirmatywnej zgody – znajdująca zastosowanie w sprawach przestępstw seksualnych – skutkuje przesunięciem ciężaru dowodu, a w konsekwencji zanegowaniem domniemania niewinności oskarżonego. Autor kończy rozważania artykulacją życzenia, aby feministyczna jurysprudencja pozostała w służbie autentycznych praw i potrzeb kobiet, tak jak było to udziałem jej antecedencji, tj. ruchu sufrażystek, ponad wiek temu. Feminist jurisprudence was born in the 60–70' s of the last century in American legal academ-ic circles. The paper presents and critically assesses the genesis and basic tenets of the given theory of law. Feminist jurisprudence is a combination of descriptive and normative statements. On de-scriptive level feminist legal theory demonstrates what the law is, how it works and the ways in which it hurts, marginalizes, demeans women as a class. On the normative level feminist jurispru-dence calls for the appriopriate reform of the law in accordance with the interests of women. The article reveals feminist legal theory's faults on both levels. Some descriptive claims are based on empirically false, dubious, disputed, stigmatizing or unverifiable data, eg. „Law is patriarchal institution”, „The law is a tool of sexual objectification of women” or „All men are potential rap-ists”. Legal operationalisation of various feminist demands in turn challenges the paradigms that constitute the identity of Western legal orders, eg. the conception of affirmative consent in sexual offences cases results in shifting the burden of proof and consequently infringement of the pre-sumption of innocence. In conclusion the author wishes the feminist jurisprudence remained in the service of genuine rights and needs of women, like its antecedence, namely suffragette movement, over a century ago.Pozycja ILE BEZROBOTNEGO JEST W BEZROBOTNYM? PRAWNO-SOCJOLOGICZNA ANALIZA POJĘCIA BEZROBOTNEGO W PRZEPISACH POLSKIEGO PRAWA(2014-06-20) Moczuk, Eugeniusz; Bajda, Karol; Zdeb, NataliaBezrobocie w Polsce jest poważnym problemem społecznym. Od roku 1989 w kraju uchwalono wiele ustaw, których przedmiotem było bezrobocie. Jednak wraz z upływem czasu zmienianonie tylko zakres funkcjonowania ustaw, ale także zmieniano pojęcie bezrobotnego, przechodząc od określenia w miarę prostego do bardzo rozbudowanego i skomplikowanego. Istotne jest to, że określenie bezrobotnego konstruowano poprzez zwiększenie wyłączeń powodujących niemożność uznania danej osoby za bezrobotną. Ważną kwestią jest także to, że w tym czasie zmieniały się tytuły ustaw związanych z bezrobociem. Pojawiły się takie określenia, jak „zatrudnienie”, „bezro-bocie”, „przeciwdziałanie bezrobociu”, „promocja zatrudnienia”, „instytucje rynku pracy”, jednak faktycznym celem ustaw było uporanie się z problemem bezrobocia, łagodzenie jego skutków, a także uporządkowanie pracy instytucji zajmujących się bezrobotnymi, a nie faktyczna pomoc bezrobotnym. Unemployment in Poland is a serious social problem. Since 1989 in the state there has been passed many acts, the subject of which was unemployment. However, with lapse of time not only the scope of functioning of acts was changed but also the notion of an unemployed was altered, passing from a simple designation in a certain degree to a very developed and complicated desig-nation. It is essential that the notion of an unemployed was constructed by increase of exclusions causing impossibility of recognising a given person as unemployed. An important issue is also that fact that during this time tiles of act connected with unemployment were changed. There appeared such designations as „employment”, „unemployment”, „counteracting unemployment”, „promo-tion of employment”, „institutions of the labour market”, however, an actual goal of the acts was settling the problem of unemployment, toning down effects of unemployment, as well as arrange-ment of labour of institutions dealing with unemployed, but not real assistance to the unemployedPozycja ARBITER I ARBITRAŻ – NA PRZESTRZENI DZIEJÓW. HISTORIA POLSKIEGO SĄDOWNICTWA POLUBOWNEGO DO 1989 R.(2014-06-20) Mroczyński-Szmaj, ŁukaszArtykuł prezentuje w sposób wybiórczy ewolucję historyczną instytucji arbitrażu, ze szczególnym uwzględnieniem polskich tradycji w zakresie polubownego sądownictwa. Omówione zostały tutaj antyczne, średniowieczne, nowożytne oraz współczesne ramy tejże instytucji. Historyczny układ tematyczny, ma pomóc czytającemu zrozumieć, istotę polubownego sądownictwa, nie tylko jako instrumentu prawnego, ale również jako zjawiska o charakterze społecznym, towarzyszącym kulturze cywilizowanego człowieka już od zarania dziejów. W polskim kontekście, omówione zostały pośrednio zagadnienia terminologiczno-historyczne m.in. dotyczące średnio-wiecznej instytucji „jednaczy” czy PAGu – Państwowego Arbitrażu Gospodarczego, z czasów gospodarki centralnej w Polsce. This article presents a selective historical evolution of the institution of arbitration, with par-ticular emphasis on Polish tradition of arbitration. Discussed here ancient, medieval, modern and contemporary frames that institution. History by topic, is to help the reader understand the essence of the arbitration, not only as a legal instrument, but also as a social phenomenon, the accompany-ing culture of civilized man since the dawn of time. In the Polish context, are discussed indirectly terminological and historical issues such as the institutions of medieval institution called ”jednacz” or PAG – a state of economic arbitration, from the time of the central guided economy in Poland.Pozycja BANKIERZY PUBLICZNI W STAROŻYTNYM RZYMIE(2014-06-20) Niczyporuk, PiotrW terminologii stosowanej w odniesieniu do osób prowadzących działalność bankową w prawie rzymskim tylko dwa terminy odnoszą się do banków państwowych, tj. mensarii i num-mularii. Mensarii działali jako swego rodzaju urzędnicy bankowi ustanawiani lub obierani przez państwo w razie konieczności lub działający permanentnie i wyposażeni w z góry określone kompetencje. Mensarii pojawili się w Rzymie w IV w. p.n.e., a dokładnie w 352 r. p.n.e. jako komisja quinqueviri mensarii, która została powołana na mocy ustawy, a jej głównym zadaniem było rozwiązanie problemu zadłużenia obywateli. Według tej ustawy mensarii działali jako swego rodzaju bank publiczny (mensa publica), czyli komisja quinqueviri mensarii działająca w imieniu i na rzecz państwa. Nummularii natomiast byli urzędowymi probiercami. Od czasów republikańskich do ich obowiązków należało przede wszystkim badanie szlachetności metalu, z którego były wykonane monety. Ustalali również wartość wybitego pieniądza złotego czy srebrnego i zajmowali się także jego wymianą. Z czasem stali się konkurentami argentarii w zakresie operacji depozytowo-pożyczkowych. Meanwhile, in the various terminologies used to refer to people engaged in banking activities only two terms refer to public bankers, i.e. mensarii and nummularii. The term mensarius derived from mensa and meant a person who engaged in banking activi-ties behind a table (counter). Therefore, it means a banker or rather an official managing the state treasury. References to the mensarii came from Livius. According to his records, pursuant to the act called de quinqueviris mensariis creandis, a quinqueviri mensarii committee was appointed which acted for and on behalf of the state. It was a kind of a public bank (mensa publica). Livius also described a 216 BC plebiscite called lex Minucia de triumviris mensariis under which the triumviri mensarii committee was established. Therefore, the mensarii operated in committees or colleges and their main task was to counterbalance the effects of the financial crisis in Rome. Therefore, they were a kind of banking officials operating for and on behalf of the state. The nummularii, another category of bankers who could be called public, appeared during the republican times in Rome, thus constituting serious competition to the argentarii. At first, their duties included mainly testing the preciousness of a metal from which coins were made and deter-mining the value of minted gold and silver coins. Later they started accepting deposits and granting loans. Information about the nummularii can be found in juristic sources ranging from legal writ-ings included by compilation makers in Digests to non-legal sources, mainly the writing of Mar-cialis, Svetonius or Apuleius. Inscriptions on tombstones also provide information about the num-mularii and their operations.Pozycja BANKIERZY U PLAUTA(2014-06-20) Niczyporuk, PiotrWzmianki o bankierach można znaleźć w komediach Plauta, oddających w dużej mierze rzeczywistość rzymską z przełomu III i II w. p.n.e. Komediopisarz w swych dziełach odnosił się do osób zajmujących się działalnością bankierską, a określanych trapezitai czy argentarii. Pierwszy z terminów miał niewątpliwie pochodzenie greckie i był zlatynizowaną formą słowa τραπεζίται. Taki zabieg mógł być zastosowany z uwagi na miejsce akcji komedii, czyli Grecję, a także na bohaterówkomedii, którymi byli głównie Grecy. W dziełach Plauta Epidicus oraz Curculio możemy zauważyć także czynności o charakterze bankierskim. Komediopisarz w swych utworach konsekwentnie stosuje zlatynizowaną z grecka brzmiącą nazwę trapezitai, co może też świadczyć o celowym zabiegu autora polegającym na przejęciu do swej komedii oryginalnego terminu, bez poszukiwania łacińskiego odpowiednika. Również bankierów, określanych jako argentarii, można znaleźć w komediach Plauta, szcze-gólnie w Curculio. Zatem Plaut celowo i świadomie używał zamiennie obu terminów na oznaczenie bankiera, który profesjonalnie i zawodowo dokonywał operacji bankierskich. Słowo trapezitas było więc równoznaczne z argentarii, co może sugerować, że ci sami bankierzy byli określani raz grec-kim, raz łacińskim terminem, które traktowano jako tożsame. Bankierzy prowadzili swoje kantory mensae w miejscach publicznych, czy nawet w pobliżu świątyń, do których pielgrzymowali ich potencjalni klienci. Również akcja komedii Plauta, chociażby Curculio, rozgrywa się tuż obok świątyni Eskulapa, co może świadczyć o ich związku z miejscami kultu. Ponadto komediopisarz wskazywał na obowiązek prowadzenia księgi handlowej przez bankie-ra. Jednakże miejsce wykonywania operacji przez argentarii nazywał mensa, co może oznaczać, że był to termin powszechny w czasach Plauta i przynależny tej grupie bankierskiej. W jego dziełach możemy także zidentyfikować czynność zbliżoną do receptum argentarii, jak również operacje depo-zytowe czy pożyczkowe. Bankierzy u Plauta korzystali z chirographum – listu kredytowego. Zatem komediopisarz, oddając rzeczywistość rzymską, nie mógł pominąć osób zajmujących się działalnością bankierską, nazywanych zamiennie trapezitas i argentarii. In the comedies of Plauta, one can find references to bankers, which capture largly a Roman reality at the mid of the third and second century BC. A playwriter, in his works, refer to people involved in the business of a banking named trapezitai or argentarii. The first term, was undoubted-ly of Greek origin – latinized version of the word τραπεζίτα. Such operation could be adopted, because of the place where comedy took place, namely Greece, and also the characters who were mostly Greeks. In the writings of Plauta Epidicus and Curculio, we can also notice the activities of the bankers. A comedy writer, in his works, consisently uses the latinized but greek-sounding name – trapezitai, which can also indicate a delberate implementation to his comedies original term, without searching for latin equivalent. Also, the bankers named argentarii can be found in Plauta's writings, especially in the Curculio. Thus, Plaut, deliberately and consciously used the two terms interchangeably to denote a banker, who professionally and economically performed bankers' operation. Therefore the word trapezitas was synonymous with argentarii, which may suggest that the same bankers were named once in greek, another time by latin term. The bankers ran their currency exchange – mensae in public places, or even near the temples to which potential custom-ers pilgrimaged. Also, the action of Plautus' comedies e.g. in Curculio, takes place next to the Temple of Aesculapius, which may indicate of their attachement to the places of worship. In addi-tion, comedy writer, pointed the obligation of keepping a trading book by a banker. However, the location where the operation performed by argentarii took place was called mensa, which suggest that it was a common term in the time of Plautus and associated to this group of bankers. In his works we can also identify an activity similar to receptum argentarii, as well as deposit and loan operations. Bankers in Plautus, used the chirographum – the letter of credit. Thus, the playwright, describing the Roman reality could not ignore people engaged in the business of banker called interchangeably trapezitas and argentarii.Pozycja KARNOPROCESOWE ASPEKTY OCHRONY INFORMACJI W ŚWIETLE NOWELIZACJI KODEKSU POSTĘPOWANIA KARNEGO Z DNIA 27 WRZEŚNIA 2013 R.(2014-06-20) Bachurska, BeataW artykule omówione zostały postulaty zmian w zakresie prawnej ochrony informacji w polskim procesie karnym zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 178a oraz art. 180 w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego i niektórych innych ustaw. Rozważaniaściśle proceduralne poprzedzone zostały objaśnieniem zagadnień teoretycznych związanych z przyjętym przez autorkę podziałem informacji na informacje objęte tajemnicą oraz informacje niejawne, a także z instytucją zakazów dowodowych, co było nieodzowne do prowadzenia dal-szych wywodów. Publikacja stanowi próbę oceny projektowanych zmian oraz odpowiedzi na pytanie, czy faktycznie środki zastosowane przez polskiego ustawodawcę są gwarantem właści-wych proporcji między poznaniem prawdy materialnej a ochroną dóbr, które byłyby naruszone, gdyby poznanie to nie podlegało ograniczeniom. The article refers to changes in the legal protection of information in Polish criminal law as per proposed wording of art. 178a and art. 180 contained in draft amending the law – the Code of Criminal Procedure and some other laws. Strictly procedural considerations were preceded by explanation of the theoretical issues regarding the settled by the author classification of infor-mation on strictly confidential, classified and institution of evidentary prohibition, which was essential for maintaining further arguments. This publication is an attempt to assess the proposed changes and to answer the question whether the actual measures taken by the Polish legislature guarantee the right balance between established notion of pecuniary truth and protection of proper-ty that would be infringed if such notion was not a subject to restrictions.Pozycja POJĘCIE WZORU PRZEMYSŁOWEGO I PRZESŁANKI JEGO OCHRONY(2014-06-20) Ziółkowski, MichałCelem artykułu jest analiza pojęcia wzoru przemysłowego, które występuje w ustawie – Prawo własności przemysłowej, zakresu przyznawanej ochrony oraz ograniczeń w możliwości uzyskania prawa z rejestracji. Artykuł ten odnosi się także do przesłanek ochrony wzoru przemysłowego, czyli nowości, indywidualnego charakteru oraz widoczności. This article aims to analyze the concept and definition of industrial design, under the industri-al property act, the scope of protection and restrictions regarding obtaining the right of registration. The article also refers to conditions for the protection of the industrial design, i.e. novelty, individ-ual character and visibility.Pozycja DYSKUSYJNA RÓWNOŚĆ W WYBORACH DO ORGANÓW STANOWIĄCYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO(2014-06-20) Janowski, MieczysławW niniejszej dyskusji chciałbym zwróci uwagę na jedną z podstawowych zasad konstytucyjnych, tj. zasadę równości, która, według mnie, jest nieprzestrzegana przy wyborach do organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego. Według mnie, wybory do rad gmin będą-cych miastami na prawach powiatu oraz rad powiatów i sejmików województw, ze względu na sposób przeliczania głosów na mandaty, nie spełniają kryterium równości. Ponieważ następuje przeliczenie oddanych głosów na okręgi wyborcze, a nie poszczególne organy samorządu teryto-rialnego. Dążenie do pełnego respektowania konstytucyjnej zasady równości obywateli powinno, w moim przekonaniu, doprowadzić do niezbędnych zmian w ordynacji wyborczej, czyli potrakto-wanie całej jednostki samorządu terytorialnego jako rzeczywiście jednego organu, do którego dokonuje się wyborów, oraz zmiany podziału mandatów pomiędzy uprawnione komitety wyborcze według zasad obowiązujących przy wyborach do Parlamentu Europejskiego. In this discussion I’d like to draw attention to one of the basic constitutional principles, i.e. the principle of equality which, in my opinion, is not observed in elections to legislative bodies of local government unit. As far as I am concerned the elections to district councils being the cities with district (poviat?) rights and district (poviat) councils and regional parliaments due to the method of counting the votes to seats do not meet the criterion of equality because there is the counting of the votes cast to constituencies and not to individual local government authorities. Striving after full respecting of the constitutional principle of citizens’ equality should, in my opinion, lead to necessary changes in the electoral system, that is, treating the whole local govern-ment unit as really one body to which there are elections and the change of distribution of seats between the eligible electoral committees according to the rules binding in the elections to the European Parliament.Pozycja GLOSA DO POSTANOWIENIA SĄDU NAJWYŻSZEGO Z 5 CZERWCA 2012 R. IV KK 22/12, OSNKW 2012, Z. 11, POZ. 115(2014-06-20) Klejnowska, MonikaAutorka aprobuje tezę glosowanego postanowienia, wskazując jednocześnie, że jest ona inte-resująca, ponieważ porusza zagadnienie bardzo często występujące w praktyce orzeczniczej. Niniejsza glosa zasadniczo jest próbą ukazania, w jaki sposób powinien się kształtować wy-miar kary w postępowaniu odwoławczym, szczególnie w przypadku kary łącznej. Jednym z najważniejszych ograniczeń, jakie pojawia się po wniesieniu środka zaskarżenia, jest zakaz reformationis in peius. Sąd odwoławczy zawsze powinien uwzględniać to ograniczenie. Jednak proces wymiaru kary nigdy nie powinien przebiegać rutynowo. Sąd odwoławczy powinien mieć na względzie obowiązujące zasady wymiaru kary zawarte w kodeksie karnym. The author approves the reasoning in the judgment commented on, at the same time finding it interesting as it touches upon the issue very frequently faced by jurisprudence. This commentary, essentially is a show to attempt what should be mete out a punishment in court of appeal, especially in a case so called joint punishment. One of the most important limita-tion that appears after lodging an appeal to the criminal court is connected with reformatio in peius. The court of appeal should respects this limitation. But the meting out a punishment never should be automatic. The court of appeal must comply with a rules of criminal code.Pozycja SPRAWOZDANIE Z I OGÓLNOPOLSKIEGO SEMINARIUM NAUKOWEGO NT. ROZWAŻANIA NAD ISTOTĄ POLITYKI I POLITYCZNOŚCI (RZESZÓW, 22 KWIETNIA 2013 R.)(2014-06-20) Pięta-Szawara, AnnaW dniu 22 kwietnia 2013 roku odbyło się w siedzibie Katedry Politologii Uniwersytetu Rzeszowskiego I Ogólnopolskie Seminarium Naukowe, obradujące pod hasłem „Rozważania nad istotą polityki i polityczności”. Zostało zorganizowane przez Zakład Teorii Państwa, Prawa i Poli-tyki. Zgromadziło reprezentantów pięciu krajowych ośrodków naukowych: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego.W czasie obrad, które odbyły się w sali Czytelni Katedry Politologii, zgromadzeni wysłuchali dziesięciu referatów. Uczestnicy obradowali w trzech sekcjach. On 22 April 2013 was held at the headquarters of the Department of Political Science of the University of Rzeszów-here I National Scientific Seminar, which met under the slogan „Consider-ing on the nature of policy and politics.” It was organized by the Department of Theory of State, Law and Policy. It brought together representatives of five national research centers: Uni-versity of the Jagiellonian University. Adam Mickiewicz University in Poznan, Lodz University of Maria Curie-Sklodowska University in Lublin and Rzeszow State. During the meeting, which took place in the hall of the Department of Political Science Reading Room, gathered heard ten papers. Partic-ipants debated in three sections.