Przeglądanie według Autor "Piecuch, Aleksander"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Color Centers in Ca4GdO(BO3)3 Single Crystals Irradiated by Gamma Quanta(ACTA PHYSICA POLONICA A 124, (2013) 122-124, 2013) Potera, Piotr; Lukasiewicz, T.; Piecuch, AleksanderPozycja Cyfrowy świat zasiedlają coraz młodsi(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piecuch, AleksanderW artykule poruszono problematykę wykorzystywania smartfonów przez dzieci i młodzież. Wiek, w którym rozpoczynają one aktywne uczestnictwo w przestrzeni wirtualnej, obniżył się do 7. roku życia. Dorastające pokolenie coraz więcej czasu poświęca na aktywność sieciową. Nie można jednak o niej powiedzieć, że jest rozwijająca intelektualnie.Pozycja „Dydaktyka cyfrowa” nowocześniej nie zawsze znaczy lepiej i skuteczniej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Piecuch, AleksanderJeśli przyszłość ma kształtować współczesne pokolenie młodych, dziś uczniów/studentów, to winno być do tej roli przygotowane. W znacznej mierze odpowiada za to model edukacji realizowany na wszystkich szczeblach kształcenia. Sam proces kształcenia, to nie tylko przekazanie aktualnych informacji o współczesnym świecie i prawach nim rządzących, ale także przygotowanie do odpowiedzialności za własny rozwój. Wspomniana odpowiedzialność została wystawiona na próbę, a przyczyniły się do tego wszechobecne ICT. Dla pokolenia dziś uczących się i studiujących ważne jest osiąganie doraźnych celów. Z pola widzenia zniknęła przyszłość, której zalążki zawiązują się właśnie teraz w trakcie edukacji. Niczym nieograniczone możliwości korzystania z ICT skutecznie wyeliminowały z procesów uczenia się: próby dociekania prawdy, stawiania pytań, analizowania, syntetyzowania i wyciągania wniosków. Wyeliminowały zatem wszystko to, co niezbędne jest w dorosłym samodzielnym życiu, także tym zawodowym. Wydaje się, że społeczność uczących się jest coraz mniej świadoma tychże faktów, a co za tym idzie skutków. Tekst artykułu nie jest próbą negowania ICT w edukacji, ale próbą zwrócenia uwagi na bezkrytyczne wykorzystywanie współczesnych technologii.Pozycja "Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej", wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014, ss. 398 , ISBN 978-83-7996-044-6 – kilka refleksji o nowej książce prof. Waldemara Furmanka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piecuch, AleksanderPozycja Komputery nie myślą – one tylko liczą(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Piecuch, AleksanderW artykule podjęto problematykę rozumienia pojęcia inteligencji w kontekście sztucznej inteligencji. W bardzo uproszczony i wybiórczy sposób pokazano zasady działania AI na przykładzie przetwarzania języka naturalnego (NLP). Tym samym starano się wykazać, że podstawą działania sztucznej inteligencji są złożone operacje logiczne i matematyczne niemające nic wspólnego z tradycyjnie pojętą inteligencją i myśleniem, charakterystycznym dla gatunku ludzkiego.Pozycja Kształcenie informatyczne w szkole średniej – 30 lat później(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piecuch, AleksanderOpracowanie jest próbą oceny kształcenia informatycznego w szkołach średnich. Po upływie trzydziestu lat od momentu wprowadzenia jej do szkół należałoby się spodziewać bardzo dobrego przygotowania abiturientów szkół średnich w tym zakresie. Badania pilotażowe gotowości studentów do podjęcia studiów przeprowadzone wśród studentów pierwszego roku rzucają nowe światło na poziom kształcenia informatycznego na IV etapie kształcenia.Pozycja Media cyfrowe a kultura(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piecuch, AleksanderW opracowaniu podjęto próbę zwrócenia uwagi wpływu mediów cyfrowych na kształtowanie się kultury. Jest to temat wielowątkowy i bardzo rozległy, przekraczający możliwości całościowego jego ujęcia w tak krótkim opracowaniu. Stąd zasygnalizowano tylko niektóre aspekty relacji pomiędzy mediami cyfrowymi a kulturą.Pozycja Metodyczne i społeczne aspekty nauczania zdalnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Piecuch, AleksanderW artykule podjęto próbę analizy wpływu nauczania zdalnego na młodzież uczącą się i studiującą. W obszarze zainteresowań znalazły się komunikacja uczeń/student − nauczyciel/nauczyciel akademicki, kwestie związane z metodyką i organizacją nauczania, technicznymi aspektami kształcenia online oraz psychologicznymi następstwami wprowadzonych obostrzeń sanitarnych.Pozycja Monitorowanie procesu kształcenia ucznia – e-dziennik(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Piecuch, AleksanderDziennik elektroniczny w założeniu ma przynieść korzyści trzem stronom procesu edukacji: uczniowi, rodzicowi i nauczycielowi. Dla ucznia winien stanowić informację zwrotną i pełnić rolę motywacyjną. Dostęp rodzica do e-dziennika ma na celu zintensyfikowanie wzajemnej komunikacji ze szkołą. Nauczyciel natomiast zyskuje narzędzie wspomagające go w procesie dydaktycznym i sprawozdawczym. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy te założenia znajdują potwierdzenie w rzeczywistości.Pozycja Niewykorzystywany edukacyjny potencjał ICT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Piecuch, AleksanderW opracowaniu poddano analizie wybrane zasoby sieciowe, z których część została przygotowana specjalnie do zastosowań edukacyjnych. Pozostałe omówione zasoby, chociaż nie zostały przygotowane z myślą o edukacji mogą z powodzeniem pełnić takie funkcje. Na tle istniejących sieciowych zasobów edukacyjnych pokazano stopień zainteresowania nimi nauczycieli i uczniów.Pozycja Nowe media – nowe problemy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piecuch, AleksanderStosunkowo długie doświadczenie obecności technologii informacyjnych w edukacji pozwala spojrzeć na problemy efektywności wspomagania edukacji środkami informatycznymi z nieco innej perspektywy. Wiele badań prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych na świecie nie potwierdza skuteczności tych metod. Artykuł stanowi próbę ujęcia tego problemu z punktu widzenia polskiego systemu edukacji.Pozycja O pojęciu „technologia” w informatyce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Piecuch, AleksanderPojęcia takie jak: technologie informatyczne, technologie informacyjne oraz technologie informacyjno- komunikacyjne funkcjonują w obiegu, także naukowym, od dwóch dekad. Wszyscy ich używamy nie zastanawiając się nad poprawnością ich stosowania. Czy w istocie wszystko, z czym mamy do czynienia w obszarze informatyki jest technologią? W opracowaniu podjęto dyskusję i próbę odpowiedzi na to pytanie.Pozycja Programowanie dla najmłodszych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piecuch, AleksanderW artykule odniesiono się do propozycji zmian podstawy programowej w zakresie informatyki dla pierwszego szczebla edukacyjnego. Idea wprowadzenia nauki programowania dla dzieci z klas I–III wydaje się dobrą propozycją, aczkolwiek wymagającą zdaniem autora większego uszczegółowienia w zakresie sposobu realizacji.Pozycja Programowanie może być interesujące – platforma Arduino(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piecuch, AleksanderNiniejsze opracowanie jest propozycją nauczania programowania języka C/C++ bazującego na platformie Arduino dla III etapu edukacyjnego. Programowanie mikrokontrolerów daje możliwość nabycia szerokich kompetencji techniczno-informatycznych użytecznych zarówno w warunkach szkolnych (uczelnianych), jak i pozaszkolnych. W przekonaniu autora może wpłynąć na: poszerzenie horyzontów wiedzy techniczno-informatycznej, wybór dalszej ścieżki edukacyjnej, rozbudzenie nowych zainteresowań możliwych do urzeczywistniania także w czasie wolnym.Pozycja Vzdelávanie žiakov stredných odborných ńkôl s využitím IKT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Vargová, Mária; Piecuch, AleksanderPríspevok sa zaoberá vzdelávaním ņiakov na vybraných stredných odborných ńkolách v Ĉeskej a Slovenskej republike. Výskumom sa sledovala obľúbenosť a vyuņívanie IKT v ńkole a v beņnom ņivote.Pozycja Wstęp(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Piecuch, AleksanderPozycja Wstęp(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piecuch, AleksanderPozycja Wstęp(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Piecuch, AleksanderPozycja Wstęp(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Piecuch, AleksanderPozycja Wstęp(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piecuch, Aleksander; Furmanek, Waldemar