Przeglądanie według Autor "Olszewski, Jan"
Aktualnie wyświetlane 1 - 16 z 16
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Arbitration courts as an instrument to activate transborder economic cooperation(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007) Olszewski, JanPozycja Glosariusz ABGB. Austriacki Kodeks Cywilny z przytoczonymi cytatami. Glossar des ABGB(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Świrgoń-Skok, Renata; Olszewski, Jan; Arkuszewska, Aneta; Bosak, Maria; Łukasiewicz, Jakub M.; Szreniawski, Piotr; Bielaszka, Robert; Mroczyński-Szmaj, Łukasz; Olszewska-Wasylik, Dominika; Stapiński, Rajmund; Trela, Małgorzata; Wałęga, Marcelina; Kuczera, Małgorzata; Łoś, CzesławPozycja Instytucje klasyfikacji ratingowej w Unii Europejskiej i Indiach. Dwie drogi reformowania(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018) Olszewski, JanPozycja Kilka uwag o projekcie nowej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006) Olszewski, JanPozycja Klastry jako nowa forma przedsiębiorcy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2004) Olszewski, JanPozycja Nadzór nad koncentracją przedsiębiorców jako forma prewencyjnej ochrony konkurencji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2004) Olszewski, JanPozycja Nowe instytucje prawa prewencyjnego oparte na wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Olszewski, JanCelem artykułu jest analiza prawna dwu instytucji nieznanych szerzej w Polsce. To "amicus curiae" i "compliance". Ich wspólną cechą jest możliwość oddziaływania prewencyjnego, a także to, iż uzewnętrzniają się poprzez wytworzenie, a następnie prezentację nowej wiedzy w stosownej dla siebie formie. W ramach opisu ustalono szereg pojęć odnoszących się do tych instytucji. Następnie naświetlono zalety prewencji prawnej i tworzenia nowej wiedzy. Ostatecznie autor krok po kroku omawia, jak praktycznie uruchomić obie instytucje i czerpać z nich korzyści organizacyjne, wizerunkowe, a czasem też ekonomiczne. Walorem opracowania są także liczne wnioski. Przede wszystkim ukierunkowane będą na wskazanie prawodawcom, jak w Polsce ułatwiać komercjalizację wiedzy i w większym zakresie pozyskiwać wiedzę ze środowisk naukowych.Pozycja Nowe instytucje w postępowaniu przed sądami polubownymi w aspekcie ich użyteczności dla przedsiębiorców(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006) Olszewski, JanPozycja Obowiązki informacyjne w mediacjach konsumenckich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Olszewski, JanPozycja Prewencyjna ochrona w prawie upadłościowym i naprawczym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2004) Olszewski, JanPozycja Propozycje wzmacniania uczciwej konkurencji poprzez platformy konkurowania branżowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Olszewski, JanPublikacja zawiera nowatorską propozycję w zakresie wprowadzenia do prawa polskiego dwu instytucji prawnych, które wspierać będą uczciwe konksurowanie. Instytucje te dotyczyć będą nieznanej szerzej w Polsce tzw. konkurencji platformowej (szczególnie ostatnio promowanej przez Komisję UE). W artykule autor opisuje w pierwszej kolejności, do kogo będą skierowane te nowe zasoby informacji, następnie sugeruje ich zakres tematyczny. Co istotne, sugeruje także, jak stworzyć nowe konstrukcje prezentacji, tak aby ułatwić porównywanie. Ostatecznie wskazuje, jak zapewnić, aby na te platformy trafiały wyłącznie użyteczne dla odbiorców zasoby informacyjne, czyli tylko te, które służyć mogą do porównywania ofert. Pierwsze rozwiązanie polega na wprowadzeniu wprost na platformę kilku nowych obowiązków informacyjnych. Będą one ułatwić porównywanie nawet bardzo złożonych ofert. Druga propozycja odnosi się instytucji akredytacji, czyli do stworzenia nowych obligatoryjnych i cyklicznych ocen większych przedsiębiorców z określonych branż, wykonywanych przez podmioty akredytujące. Autor proponuje, aby wzorem rozwiązań z szkolnictwa wyższego akredytacje takie wykonywane byłyby wyłącznie przez niezależne podmioty, posiadające ekspertów o dużym poziomie wiedzy. W publikacji oba nowe rozwiązania są nie tylko wnikliwie opisane, ale w celu szybkiej realizacji w artykule podane są także istniejące już konstrukcje prawne, które można szybko adaptować lub przynajmniej naśladować.Pozycja Przegląd źródeł i form opracowywania i udostępniania informacji o środowisku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Olszewski, JanPozycja Public protection of competition in Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007) Olszewski, JanPozycja Sądy polubowne i mediacja(Wydawnictwo C.H. Beck, 2008) Olszewski, JanPozycja Selected Issue of the Polish Business Law(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006) Olszewski, Jan; Sagan, Beata; Miśko, Tomasz; Sagan, Dominika; Uliasz, RomanPozycja Ważniejsze obowiązki informacyjne jako działania prewencyjne w sytuacjach podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Olszewski, JanPublikacji zawiera analizę administracyjnoprawną dwu obowiązków informacyjnych, które mają zadanie oddziaływać prewencyjnie w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Do szczegółowej prezentacji wybrano dwa przykłady, które pochodzą z niedawno nowelizowanej ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Akt ten wprowadził szereg nowych obowiązków informacyjnych dla kilku grup przedsiębiorców. Zadania te są nieznane prawu polskiemu czy nawet nowatorskie, ponadto są skomplikowane pod szeregiem względów. Dlatego też w ramach analizy administracyjnoprawnej dokonane zostały dwie prezentacje obowiązków informacyjnych. Następnie zaś zaprezentowano ich ocenę pod względem wypełniania celów z prawa Unii Europejskiej. Tu także podano uwagi w zakresie praktycznego stosowania. Uwzględniając te cele, artykuł wypełnił w ten sposób opis dwu podstawowych obowiązków informacyjnych które wynikają z tego aktu. Wpierw dotyczył Centralnego Rejestru Beneficjatów Rzeczywistych, a także wyjątkowo restrykcyjnych rozwiązań wymuszających rzetelność wpisów do niego. Drugim omówionym tu tematem była prezentacja tzw. instytucji obowiązanych w zakresie informowania o zaistnieniu określonego ryzyka. Charakterystyczną cechą obowiązków dla tej grupy przedsiębiorców jest to, iż zadanie to jest niezwykle trudne do ustalenia, w szczególności w wykrywaniu wskazanych w ustawie sytuacji ryzyka, a dalej w zgłaszaniu tego faktu do stosownych organów.