Przeglądanie według Autor "Mazurkiewicz, Anna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Impact of COVID-19 pandemic on labour market situation of young people(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Mazurkiewicz, AnnaThe COVID-19 pandemic has had a significant impact on the work and life of young people. Against this group, less favourable values of employment and unemployment rates are recorded than for experienced people, due to their lack of work experience, specialist knowledge and skills. These premises are the basis for employing young people with less favourable contract terms. The purpose of the paper was to assess the impact of the COVID-19 pandemic on the situation of young people in the labour market. To achieve the goal, an analysis of the literature on the subject, studies and reports presented on the websites of institutions dealing with the labour market was carried out, as well as an analysis of basic labour market measures using statistical data. Own research was also carried out. The analyses of the literature and statistical data showed that young people were particularly hard-hit by the consequences of the pandemic – unemployment in this group increased significantly and the percentage of NEET increased. In addition, the entry of new generations into the labour market contributed to the difficulty in keeping a job. At the same time, the results of research conducted among young people from Podkarpackie Province prove that the respondents did not suffer significantly from the negative consequences of the pandemic. Most of them did not lose their jobs and were not forced to change their jobs. Many employers did not reduce personnel costs, which made it possible for them to maintain their current standard of living.Pozycja Kluczowe kompetencje a konkurencyjność przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Mazurkiewicz, Anna; Frączek, PawełCelem artykułu jest przedstawienie warunków uzyskania konkurencyjności przedsiębiorstw oraz podejść do ustalana źródeł ich przewagi konkurencyjnej. Dokonano w nim także charakterystyki kryteriów oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw. Na podstawie tych rozważań ukazano znaczenie kluczowych kompetencji dla uzyskania i utrzymania znaczącej pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw na coraz bardziej zmieniającym się rynku.Pozycja Makroekonomiczne uwarunkowania zarządzania talentami(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Mazurkiewicz, AnnaW niniejszym opracowaniu podjęto próbę zaprezentowania makroekonomicznych uwarunkowań zarządzania talentami. Umiejętność pozyskania i zatrzymania utalentowanych pracowników staje się istotnym zagadnieniem uwzględniając dokonujące się zmiany demograficzne, postępującą globalizację oraz wzrost znaczenia aktywów niematerialnych w tworzeniu przewagi konkurencyjnej, co dotyczy zarówno podmiotów gospodarczych, jak i gospodarek krajowych. Umiejętności te weryfikuje kryzys gospodarczy i jego konsekwencje. W artykule przedstawiono przyczyny zainteresowania się zagadnieniem zarządzania talentami na poziomie makroekonomicznym. Skoncentrowano się na sytuacji demograficznej, dokonano jej charakterystyki uwzględniając rynek krajowy. Ostatnia część zawiera proponowane rozwiązania problemu luki talentów.Pozycja Paradygmaty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie (wybrane aspekty)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Mazurkiewicz, AnnaWśród wyzwań, jakie pojawiają się przed przedsiębiorstwami ery wiedzy wymienić należy przede wszystkim różnorodność, złożoność i zmienność otoczenia. Sprawne działanie w takich warunkach wymaga wdrożenia nowych rozwiązań w wielu obszarach funkcjonowania przedsiębiorstw. Znane i skuteczne dotychczas sposoby działania nie zapewniają współcześnie podmiotom gospodarczym powodzenia. Zmianom w otoczeniu towarzyszą zmiany związane z zarządzaniem przedsiębiorstwami. Modyfikacji ulegają kluczowe wartości. Wzrasta rola czynników niematerialnych, co związane jest z koniecznością odmiennego od dotychczasowego podejścia do zarządzania ludźmi. Coraz większe wymagania klientów związane są ze wzrostem roli kreatywności w przedsiębiorstwach. Podstawą działania staje się informacja, której wykorzystanie umożliwia technologia informacyjna. Powszechność sieci i wirtualizacja działalności implikują konieczność wdrożenia nowych rozwiązań organizacyjnych.Pozycja Podmiotowość człowieka w aspekcie jego działalności w organizacji(MITEL, 2006-06) Mazurkiewicz, Anna; Uryniak, MarekDecydująca rola i znaczenie człowieka w organizacji jest dziś niekwestionowana. Nie ma organizacji bez udziału ludzi; podejmują decyzje, jak korzystać z innych źródeł. Ale sprawne prowadzenie organizacji i jej sukces zależy od odpowiednie traktowanie jej członków – jako podmiotów działania. Subiektywna rola członków przekonywać do możliwości wpływania na otaczającą rzeczywistość, nadzorować otoczenie lub być odpowiedzialny za własne operacje.Pozycja Sprawność działania – interpretacja teoretyczna pojęcia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Mazurkiewicz, AnnaSprawność działania stanowi współcześnie przedmiot dociekań przedstawicieli wielu dziedzin naukowych, jak również przedmiot zainteresowania praktyków. Pojęcie sprawności nie jest jednak często precyzowane. Bywa ono stosowane zamiennie z innymi, których znaczenie nie jest tożsame. W artykule podjęto próbę jego interpretacji oraz pojęć jemu pokrewnych. Skorzystano w tym celu z dorobku prakseologii oraz nauk o organizacji i zarządzaniu.Pozycja Uczestnictwo ludności Polski w kulturze w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Mazurkiewicz, AnnaPandemia COVID-19 wpłynęła na sytuację na całym świecie, doprowadzając do kryzysu w wielu obszarach działalności, w tym w kulturze. Kultura ma pozytywny wpływ na gospodarkę, jest także istotna dla rozwoju osobowości jednostki. Stąd tak ważne jest uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych. Jednak w czasie kryzysu ta możliwość zostaje ograniczona. Celem opracowania jest identyfikacja wpływu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 na uczestnictwo ludności w Polsce w wydarzeniach kulturalnych organizowanych stacjonarnie, z uwzględnieniem poszczególnych form aktywności kulturalnej. Aby zrealizować cel, zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Skorzystano z literatury przedmiotu, raportów i opracowań krajowych oraz międzynarodowych instytucji podejmujących problematykę kultury, aktów prawnych. Przeprowadzono okresu 2019–2022. Z przeprowadzonych badań wynika, że pandemia spowodowała niespotykany wcześniej kryzys w kulturze w Polsce. Mimo korzystnych zmian w 2022 r. liczba wydarzeń organizowanych przez instytucje kultury była mniejsza niż przed ogłoszeniem pandemii, jednocześnie w wydarzeniach tych uczestniczyło mniej osób. Brak lub ograniczenie uczestnictwa w kulturze osłabia lub doprowadza do zanikania relacji interpersonalnych, ogranicza możliwości oddziaływania na inne jednostki, tym samym podmiotowość. Dla instytucji kultury pozyskanie odbiorców wymaga wspierania twórczości, kreatywności, otwartości na nowości. Służyć temu może zaproponowanie nowych kanałów kontaktu z odbiorcą, nowych form prezentacji oferty kulturalnej, jednocześnie dotarcie z informacją do osób potencjalnie zainteresowanych, a także rozwój kwalifikacji zatrudnionych osób.Pozycja Znaczenie zarządzania wiedzą dla organizacji(MITEL, 2005-12) Mazurkiewicz, AnnaXXI wiek nazywa organizacje nowymi wyzwaniami. It to kolejny czas, zasadnicze zmiany w działalności przedsiębiorstw. Sukces odbędą się organizacje, które staną się organizacjami opartymi na wiedzy i skutecznym zarządzaniu. Pierwsza część tego artykułu opisuje istotę wiedzy, druga część prezentuje popularną w ostatnich latach koncepcję zarządzania wiedzą. Poszczególne organizacje i autorzy definiują pojęcie „zarządzania wiedzą” w ramach indywidualnego zrozumienia. Ale wszystkie wyświetlacze formułują istotę metody w ten sam sposób. w artykule przedstawiono pojęcie zarządzania wiedzą dla organizacji. Obecnie wiedza jest podstawowym zasobem, który określa wartość firmy i jej przewagę konkurencyjną w niestabialnym środowisku.