Ius et Administratio 4/2014
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/841
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Sprawozdanie z seminarium „Służby specjalne w demokratycznym państwie prawa”, 24 października 2014r.(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Ura, MichałPozycja Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Implementacja prawa unijnego do systemów prawa krajowego w Polsce i Słowacji po dziesięciu latach członkostwa w Unii Europejskiej”, Rzeszów 08 – 10 października 2014 r.(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Hrynkiewicz, RadosławPozycja Civil Society and Governance in China, red. J. Yu, S. Guo, wydanie pierwsze, Palgrave Macmillan, Nowy Jork 2012, ss. 240(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Feczko, PiotrPozycja Protection of Health as Public Interest Par Excellence in the Slovak Legal System(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Zvolenská, ZuzanaThe Constitution of the Slovak Republic in Article 40 provides for the right to health protection. The state is obliged to provide its citizens, under the conditions set by the law, on the basis of health insurance, with the right to free of charge health care and sanitary aids. The modern systems providing the citizens’ right to health protection are influenced by three factors: tradition, the level of scientific knowledge and at last, but not least, by the state’s economic possibilities. There exists no social consensus about an optimal organization of the health system. The requirement of establishing a balance between the adequacy of the amount of the invested financial means and the real results of health care, measured in particular in the estimated living longevity, is constantly getting urgent. The state is obliged to provide the largest possible availability of health care in accordance with the newest knowledge of science, research and rational pharmacotherapy. If a forced restriction of the ownership right is inevitable for the achievement of this aim, the state finds a legal basis for it in domestic, community and international law. However, such intervention is legitimate only by keeping four cumulatively determined conditions: admissibility only to an inevitable extent, in public interest, under the law and for an adequate compensation. These legal institutions are legislatively not defined, are always assessed within the context of a concrete matter and are temporarily and locally altering.Pozycja „Sposób zwyczajowo przyjęty” – rola i znaczenie w przekazywaniu informacji o prawie miejscowym dla społeczności lokalnej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Zadworny, DanielPodawanie informacji o prawie w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie jest określeniem często pojawiającym się w obowiązujących aktach prawnych. Zasadniczo ten sposób przekazywania informacji ma gwarantować realizację zasady jawności prawa obowiązującego lokalnie. Czy jednak za samym sformułowaniem kryje się czytelny desygnat odpowiadający wskazanemu terminowi? Niniejszy artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na to pytanie. Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie historycznych i obecnie obowiązujących regulacji prawnych odnoszących się do zwyczajowego sposobu informowania o prawie obowiązującym lokalnie. W ramach opracowania wykonano analizę wybranych przepisów ustawowych nawiązujących do sposobu zwyczajowego informowania o prawie obowiązującym lokalnie w trzech aspektach realizacji zasady jawności prawa, tj. tworzenia prawa miejscowego, jego obowiązywania oraz podnoszenia świadomości prawnej jego adresatów. Poruszono także zagadnienia kompetencji właściwego organu samorządu gminnego do określenia zwyczajowego sposobu przekazywania informacji o prawie obowiązującym lokalnie. Ponadto wskazano propozycje wykorzystania nowych kanałów przepływu informacji o prawie lokalnym do mieszkańców danej społeczności, podając dobre praktyki w tym zakresie.Pozycja Wybrane zagadnienia prawne statutu gminy jako aktu prawa miejscowego o charakterze ustrojowym(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Stych, MarekArtykuł porusza problematykę unormowań zawartych w akcie prawnym o charakterze ustrojowym dla gminy, jakim jest statut. Przepisy ustawy o samorządzie gminnym wprowadzają określone wymogi w zakresie materii statutowej. Oprócz Konstytucji i ustawy o samorządzie gminnym statut gminy jest najważniejszym aktem prawnym normującym ustrój gminy. Konstytucyjna zasada hierarchicznej budowy aktów prawnych pozwala zaliczyć statut do aktów prawa miejscowego, bowiem obowiązuje on wyłącznie na obszarze właściwej gminy. Przepisy wspomnianych wcześniej aktów powszechnie obowiązujących prawnych w sposób zasadniczy decydują o zakresie regulacji zawartej w statucie.Pozycja Strike Action at the Forefront of the Social Partners’ Agenda(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Olšovská, Andrea; Švec, MarekThe article presents strike legislation in the Slovak Republic. It primarily draws attention to the two admissible types of strikes: a Constitutional and an industrial (working) ones, where each has its own specific rules. A Constitutional strike is regulated only by the Constitution, without any special conditions for its implementation, whereas the industrial one can be realized only in the process of collective bargaining in a collective dispute. The Authors point out negative practical consequences of this legislation duality, in particular with regard to the principle of legal certainty and subsequent employee’s responsibility when the employer questions the strike’s legality. The Authors remind about the interest of employer’s representatives in adopting a special law which would comprehensively regulate the issue of the right to strike in the Slovak Republic. The problem has its specific form in case of an employer with foreign capital, who hardly perceives the legal framework of the employee’s right to strike.Pozycja Nadużycia prokuratorów w Ameryce(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Licak, TomaszProkuratorzy obdarzeni są szeroką władzą dyskrecjonalną dotyczącą sposobu prowadzenia spraw karnych. Jednak niektóre ich praktyki, choć nie zawsze do końca niezgodne z obowiązującym prawem, mogą wzbudzać wątpliwości w sferze etyczno-moralnej. Oskarżony może wówczas bronić się, twierdząc, że prokurator działał „nie fair”. Nadużycia władzy prokuratorskiej podkopują zaufanie opinii publicznej w uczciwość systemu prawnego. Zjawisko to osłabia także zdolność sądów „do poszukiwania sprawiedliwości”. Głównym powodem nadużyć władzy prokuratorskiej jest gorliwość prokuratorów w dążeniu do uzyskania skazania oskarżonych. Dążąc do wysokiego wskaźnika skazań, nie ujawniają oni dowodów korzystnych dla oskarżonego. Wielkim zagrożeniem dla rzetelności procesu w sprawach karnych jest ukrywanie przez prokuratorów dowodów, mogących świadczyć o niewinności oskarżonych. Nadużycie władzy jest także ewidentne wówczas, gdy prokurator zezwala na wykorzystanie fałszywych zeznań. W takim przypadku prawo oskarżonego do uczciwego procesu jest naruszone. Nadużycia prokuratorskie są tak rozpowszechnione, gdyż zbyt niskie są kary za nieuczciwe zachowania. Większość sankcji nie dotyka prokuratora osobiście, a poza tym korzysta on z całkowitego immunitetu w zakresie odpowiedzialności cywilnej w związku z pełnioną funkcją.Pozycja Determinanty ingerencji nadzorczej i sądowej kontroli działalności polskiego związku sportowego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Dytko, JanPolski związek sportowy jest organizacją o statusie stowarzyszenia, którego cele działalności zorientowane są na organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa w danej dyscyplinie sportu. Podstawę działalności polskich związków sportowych stanowi ustawa o sporcie oraz statut, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Sportu i Turystki w formie decyzji administracyjnej. Polski związek sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Jako autonomiczna organizacja podlega nadzorowi weryfikacyjnemu Ministra Sportu i Turystyki. Jedynym kryterium nadzoru jest legalność, a katalog środków nadzorczych ma charakter zamknięty. Najbardziej radykalnym środkiem nadzorczym jest uchylenie decyzji władz związku. Polski związek sportowy winien respektować unormowania konstytucyjnych źródeł prawa. Za nieprzestrzeganie tego wymogu sąd rejestrowy może zawiesić władze związku. Gdy naruszenie prawa bądź statutu ma charakter uporczywy, sąd może związek rozwiązać, co skutkuje utratą jego bytu prawnego.