Warstwy Nr 2 (2018)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6263
Przeglądaj
Przeglądanie Warstwy Nr 2 (2018) według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 53
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Magdalena Abakanowicz w Galerii r_z(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Iskra-Paczkowska, AgnieszkaPozycja Pracownia-wystawa. O pracowniach przeniesionych z uczelni na dworzec(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Łączyńska-Widzm EwaPozycja Wybrane zjawiska sztuki renesansu a przemiany samowiedzy człowieka epoki nowożytnej w ujęciu Charlesa Taylora(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Nowicki, PawełThis article aims to discuss Charles Taylor’s views included in Sources of the Self, concerned with the changes in European art during the Renaissance presented as an outcome of the changes in the understanding of human identity. The author’s significant assumption is a thesis that historical changes in human self-knowledge find a reflection in art, especially in the construction of a painter’s plan, the position of an observer, the manner in which the observed object is presented. The answers to the questions: Who is looking? Where does the perspective open? etc. are vital for analyzing works of art treated as exempla of anthropological and epistemological problems. Important points of reference next to Taylor’s Sources of the Self are H. Wölfflin’s Principles of Art History, N. Elias’s Involvement and Detachment and Ch. Taylor’s Diálogos Taylor y Bernstein.Pozycja ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Lech-Bińczycka, AgnieszkaPozycja Dwie wystawy(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Cywicki, ŁukaszPozycja Veritas sequitur esse rei... Biczowanie Piero della Francesca Diegesis w Pamięci Włoch Wojciecha Karpińskiego(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Trygar, BarbaraThis article is concerned with the text A Memory of Italy by Wojciech Karpiński, in which the author refers to the painting Flagellation by Piero della Francesca. The author of the article analyzes Karpiński’s reflections on the painting in the context of the philosophy of Saint Thomas Aquinas. In the painting the linear structure is important (the methodology of mathematical proceedings, among others according to Plato), the situation, the degree of distance which determines the perception of things, people and the world in the literal, spatial, and also metaphorical and psychological sense. The sensual cognition of corpus mysticum Christi is the starting point of epistemology, a key moment of the theory of the cognition of God.Pozycja Przedmioty protestu. Kultury materialne współczesnych ruchów społecznych(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Ślosarski, BartoszPozycja Noty o miejscu(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Pasterski, JanuszPozycja O laureatach Nagrody(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Pisarek, Krzysztof; Bińczycki, PawełPozycja Pracownia Druku Cyfrowego Wydziału Sztuki UR(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Janowska-Augustyn, JoannaPozycja Projekt Art and Science(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Fabczak, Hanna; Olszyński, Marek Adam; Szewczyk, AdamPozycja Słowo-obraz w przestrzeni. Poezja w projektach site-specific. Komentarz do twórczości Joana Brossy oraz Iana i Aleca Finlayów(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Hołody, Miłosz; Krzosek-Hołody, MagdalenaThe article explores the role of visual poetry in site-specific projects. The authors analyze the contribution of avant-garde movements of the second half of the 20th century to the development of object-poems and their migration into the landscape and public space. They focus on the heritage of futurism, land art. and contextual art. The paper presents classic works of Ian Hamilton Finlay and Joan Brossa as well as recent projects by Alec Finlay.Pozycja Najważniejsze... Pamięci Iwony(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Janowska-Augustyn, JoannaPozycja Części i całość(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Iskra-Paczkowska, AgnieszkaPozycja 2 nd International Graphic Arts Festival w Khairagarh – Indie(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Uchman, MagdalenaPozycja Rozmowa z panią Matisse(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Niezgoda, GrażynaPozycja Wielowymiarowość rozmowy w twórczości artystek sztuk wizualnych w Polsce(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sulikowska-Dejena, AgataThe article discusses various aspects of conversation present in the work of many contemporary Polish female visual artists. A conversation may perform various roles and take place on different planes; it can be the essence of a project, its element or a major tool necessary to bring it about. Words make up a coherent tale or, taken out of context, condense the tale in but a few letters. The common element of the artworks presented in this article is their very personal dimension. Female artists talk about things extremely subjective and private, as they believe that their experience is universal, shared by thousands of women, and it only takes creating an appropriate plane in order to start talking. The space which helps here is often an art gallery: it is there that the tales of the artists are heard. This article presents the works of female artists in which dialogue has played a leading role.Pozycja Formy przejściowe(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Bińczycki, PawełThe article is an author’s commentary on the cycle of graphics (under the same title) as well as an analysis of earlier work, indicating its significance and influence on current artistic decisions. Further on, the text describes the cycle itself, explaining the titles of particular works and justifying the decisions taken in the process of creating them. The last part, emphasizing the key moments of the process of creating graphics, describes experiences with method, dividing the process into particular stages, each of which is discussed in detail.Pozycja Noty o autorach(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Sawicka, JadwigaPozycja Wystawa Trzy w galeri To Tu(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Dębosz, Paulina; Ożóg, Marta; Siwiec, Marcelina
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »