Monografie (KNS) / Monographs (CoSS)
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Monografie (KNS) / Monographs (CoSS) według Autor "Juśko, Edmund"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaGalicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II Rzeczypospolitej – polskie dziedzictwo edukacyjne i kulturowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Pelczar, Roman; Juśko, Edmund; Ryś, Jan; Niedojadło, Andrzej; Sommer, Hubert; Juśko, PawełInformacja o projekcie Projekt „Tradycja szkolnictwa elementarnego autonomicznej Galicji i II Rzeczypospolitej jako element dziedzictwa narodowego” został zrealizowany w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”. Jego zasadniczym celem było uaktualnienie i pogłębienie badań naukowych nad polskim dziedzictwem edukacyjnym, będącym ważnym elementem polskiego dziedzictwa kulturowego, a następnie ich upowszechnienie. Jako polskie dziedzictwo edukacyjne uznane zostało polskie szkolnictwo elementarne (w okresie autonomii w Galicji) oraz szkolnictwo powszechne II Rzeczypospolitej w aspekcie oddziaływań wychowawczych na młodzież i społeczeństwo, mające na celu budowanie tożsamości narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i propaństwowych. Elementem naukowym projektu są dwie monografie pedagogiczno-historyczne wydane nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego – pierwsza zatytułowana „Wychowanie narodowe i patriotyczne w polskich szkołach ludowych w Galicji w latach 1772–1918” (autorzy: Roman Pelczar i Jan Ryś); zaś druga – „Wartości patriotyczne i narodowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkołach powszechnych II Rzeczypospolitej” (autorzy: Edmund Juśko i Andrzej Niedojadło). Z kolei komponent popularyzatorski tworzą: wystawa historyczna „Galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II Rzeczypospolitej – polskie dziedzictwo edukacyjne i kulturowe” oraz związane z nią wydawnictwo albumowe o tym samym tytule. Ponadto zrealizowany został cykl podcastów z udziałem ekspertów, poświęconych szczegółowym aspektom problematyki będącej przedmiotem projektu. Podcasty są dostępne na platformach podcastowych. Projekt powstał w gronie historyków oświaty i wychowania związanych z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego przy współpracy naukowców z innych krajowych uczelni. Jego problematyka wiąże się z profilem naukowym Zakładu Historii Myśli Pedagogicznej, znajdującego się w strukturze wspomnianego instytutu, a także zainteresowaniami badawczymi i dorobkiem autorów projektu. Impresja historyczna Niniejsza publikacja nie ma charakteru monograficznego i nie jest pełnym wykładem na temat funkcjonowania polskiego szkolnictwa elementarnego w okresie autonomii galicyjskiej oraz II Rzeczypospolitej. Zawiera ona syntetyczne omówienie wybranych zagadnień z tej problematyki wpisujących się w zasadniczy cel omówionego wcześniej projektu, który ukierunkowywał jego przedmiot zainteresowań na „aspekt oddziaływań wychowawczych na młodzież i społeczeństwo, mających na celu budowanie tożsamości narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i propaństwowych”. Wybrane i zaprezentowane w postaci tekstu oraz autorskiego wyboru materiału ilustracyjnego poszczególne tematy mają układ problemowy. Przedstawione zagadnienia i zjawiska są zawężone do obszaru zaboru austro-węgierskiego, tj. Galicji w okresie autonomicznym, a także lat istnienia niepodległej II Rzeczypospolitej. W związku z tym świadomie pominięty został kontekst pozostałych zaborów. Prezentowane wydawnictwo ma zatem formułę swoistej impresji historycznej. Jego zadaniem jest między innymi upowszechnić wiedzę uzyskaną w ramach komponentu badawczego realizowanego w Instytucie Pedagogiki UR projektu, ale również skłonić wszystkie osoby, które zechcą sięgnąć i zapoznać się z zawartym w nim przekazem słownym i wizualnym, do refleksji na temat tego wyjątkowego polskiego dziedzictwa oświatowego i kulturowego, jakie pozostawiła nam Polakom galicyjska szkoła ludowa i szkoła powszechna II RP.
- PozycjaWartości patriotyczne i narodowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkołach powszechnych II Rzeczypospolitej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Juśko, Edmund; Niedojadło, AndrzejTematyka publikacji dotyczy problemu wartości patriotycznych i narodowych w procesie dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkołach powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej. Związana jest z kształtowaniem się i funkcjonowaniem polskiego szkolnictwa stopnia najniższego oraz ideowymi aspektami funkcjonującego w tym okresie wychowania narodowego, a następnie państwowego. Te modele wychowawcze mimo pewnej zmienności w zakresie zalecanej hierarchii wartości, zarówno w nauczaniu jak i wychowaniu, odcisnęły wyraźne, korzystne piętno na postawach patriotycznych i utrwalaniu świadomości oraz tożsamości narodowej polskiej młodzieży okresu międzywojennego. Całość publikacji składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiony został problem kształtowania się i organizacji szkolnictwa powszechnego w Polsce latach 1918-1939. W drugim ukazano idee i złożenia procesu wychowawczego. Rozdział trzeci przedstawia wzorce wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem legendy Józefa Piłsudskiego. W czwartym rozdziale dokonano charakterystyki wartości patriotycznych i narodowych, a także ich praktykowana w formie uroczystości o charakterze państwowym, szkolnym i religijnym, związanych z rocznicami wydarzeń historycznych i współczesnych. W rozdziale piątym scharakteryzowano patriotyczne znaczenie pamięci o powstaniach narodowych w pracy wychowawczej szkół, zaś w szóstym – omówiono ten pierwiastek w pracy organizacji szkolnych i społecznych. Rozdział siódmy traktuje o wartościach i patriotycznych i narodowych w szkolnym procesie dydaktycznym. Publikacja zwiera również wstęp, zakończenie, bibliografię, indeks nazw osobowych oraz indeks nazw miejscowych i geograficznych. Podstawowym materiałem źródłowym, który został wykorzystany w opracowaniu są kroniki szkolne, księgi protokołów z posiedzeń rad pedagogicznych, programy nauczania, inne pojedyncze dokumenty i publikacje majce charakter źródłowy. Przy opracowaniu przedstawionej problematyki wykorzystane zostały materiały źródłowe zarówno rękopiśmienne, jak i drukowane zgromadzone w archiwach państwowych i szkolnych. W kontekście literatury przedmiotu niniejsza praca stanowi kontynuację i istotne poszerzenie części aspektów problematyki wychowawczej szkolnictwa powszechnego z okresu Drugiej Rzeczypospolitej.