Światy Dźwięków nr 1(2016)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2377
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Pozycja Kilar in memoriam. Sprawozdanie z konferencji poświęconych kompozytorowi.(Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Skorek-Münch, JolantaPozycja Nieznana opera Antonia Vivaldiego?(Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Drążek-Barcik, ElżbietaPozycja Teatry operowe w Europie na początku XIX stulecia w opinii Karola Kurpińskiego(Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wąsacz-Krztoń, JolantaJeszcze w XVIII stuleciu opera związana była z dworem, a jej twórcy mieli nie tylko dostarczać rozrywki, ale przede wszystkim musieli dogadzać gustom dworskiej publiczności. Nie dziwi zatem ilość powstałych w owym czasie oper komicznych. Proces zmian w dziedzinie opery nasilił się z końcem XVIII wieku, kiedy dwa największe do tej pory ośrodki operowe Włochy i Francja zaczęły powoli ustępować miejsca innym. Dość realistyczny obraz życia operowego I połowy XIX wieku w Europie pozostawił Karol Kurpiński, który w 1823 r. wyruszył w podróż, w celu ujrzenia ważniejszych teatrów europejskich ,m.in. Wiednia, Drezna, Berlina, Paryża, Mediolanu, Rzymu, Florencji i Neapolu. Uwagi dotyczące życia muzycznego odwiedzanych miast zapisywał w swoim „Dzienniku podróży”, aby po powrocie wykorzystać je dla sceny polskiej w Warszawie.Pozycja O fortepianowych interpretacjach muzyki na instrumenty klawiszowe J. S. Bacha w minionym stuleciu(Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kanikuła, MaciejArtykuł opisuje różne sposoby interpretacji utworów na instrumenty klawiszowe J.S.Bacha na fortepianie współczesnym. W jego pierwszej części autor omawia główne tendencje wykonawcze. Przedstawia tradycję romantyczną oraz nurt wykonawstwa historycznie świadomego ( HIP ). Szuka odpowiedzi na pytanie o wpływ tych tradycji na decyzje interpretacyjne współczesnego pianisty. Artykuł uzupełniono linkami do przykładowych wykonań.Pozycja "This is the time" – warsztaty gospel w Rzeszowie w latach 2008-2012(Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Oliwa, GrzegorzPieśni gospel są nierozerwalnie związane z historią Ameryki Północnej, brytyjskimi osadnikami i deportowanymi z Afryki czarnoskórymi niewolnikami. Rozkwit tego rodzaju muzyki był imponujący i w przeciągu lat stał się dużo bardziej powszechny niż pieśni spirituals, które powoli odchodziły w zapomnienie. Druga dekada XX wieku to czas, w którym muzyka gospel stanowiła najbardziej znaną formę religijnej muzyki czarnoskórych. Gospel oddziaływał na wiele innych gatunków i stał się inspiracją dla artystów wszelkiej maści. Duchowy wymiar tego rodzaju muzyki przestawał być tak oczywisty, gdy znalazł się w skomercjalizowanym przemyśle muzycznym, z dala od praktyk religijnych. Niewątpliwym faktem jest to, że gospel stał się dostępny w świeckiej formie i dla każdego. Po II wojnie światowej fenomenem okazały się chóry – grupy najczęściej występujące i nagrywające repertuar muzyki gospel. Popyt na ten rodzaj muzyki sprawił, że zarówno w Ameryce jak i w innych krajach zaczęto organizować warsztaty gospel. W ostatnich latach dołączyła do nich także Polska (w tym Rzeszów), w którym dzięki zaangażowaniu kilku pasjonatów, ten pełen energii gatunek muzyki zaczął być obecny.Pozycja "Nie, nie możesz teraz odejść…" – o miłości agapicznej w utworze "Samba przed rozstaniem" Jonasza Kofty(2016) Mazur, RafałAutor w swojej publikacji, opartej na rozprawie doktorskiej "Mowa wiązana w twórczości Jonasza Kofty", charakteryzuje jeden z obrazów miłości występujących w wierszach jednego z „poetów piosenki”. Wiersz Samba przez rozstaniem, znany jako tytuł piosenki Hanny Banaszak, interpretowany jest zgodnie z metodami literaturoznawczymi i skupia się wokół typu miłości: mania. Autor w artykule stara się wskazać typowe dla tego rodzaju amour passion środki obrazowania, postawę osoby mówiącej oraz charakteryzuje uczucie zgodnie z typologią Johna Lee.Pozycja Rekonstrukcja renesansowej tenorowej wioli da gamba według wizerunku z fresku z zamku w Goldegg (1536)(Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pelc, LeszekArtykuł opisuje proces rekonstrukcji renesansowej wioli tenorowej na podstawie wizerunku z fresku na zamku w Goldegg w Austrii. Autor przedstawia wczesne fazy rozwoju wioli da gamba, charakteryzuje instrumenty ją poprzedzające a następnie na podstawie analizy kształtu pudła rezonansowego przedstawionego na fresku oraz porównania z innymi wizerunkami wiol a także z zachowanymi instrumentami szesnastowiecznymi opisuje geometryczne zależności rządzące kształtem płyty rezonansowej. W artykule pokazane są również specyficzne rozwiązania konstrukcyjne podstawka wioli z Goldegg, podobne do stosowanych w niektórych polskich instrumentach ludowych. Przedstawione są również takie aspekty jak obecność belki basowej, wypukłość przedniej płyty rezonansowej. Na podstawie źródeł renesansowych podane są również możliwe sposoby strojenia wioli.