Ius et Administratio 2/2013

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/333

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 9 z 9
  • Pozycja
    Zlučovanie a rozdelenie slovenských obcí
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Tekeli, Jozef
    In the conditions of the Slovak Republic, an enactor rates merging and dividing of municipalities as one of the most fundamental possible changes of the municipality area, while their realization is conditioned by strict mechanisms. Merging or dividing of municipalities can be realized only on the basis of a governmental regulation issued on the consent of a concrete municipality and after the district office in the seat of the county, to which the area of the municipality belongs, uttered its attitude. When the municipality agrees, it communicates the opinion of its inhabitans presented in a positive result of a realized municipality referendum. Juridical mode of merging and dividing of Slovak municipalities is determined by the character of Slovak municipality self-government, for which a considerable fragmentation of the municipality self-government is typical. According to the valid legal status both juridical institutions are built on the principle of volunteering, but it has to be stated that in the last years justified requirements for the necessity of involuntary administrative merging of the Slovak municipalities are very often raised while searching for a solution of the problem of the fragmentation of the local self-government. In my opinion the most suitable solution is creating more categories of separate individual municipalities with different levels of adminstrative competence.
  • Pozycja
    Autonomie duńskie na drodze do uzyskania niepodległości
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Szwed, Katarzyna
    Celem niniejszego artykułu jest ukazanie pozycji ustrojowej autonomii duńskich w perspektywie dążeń do uzyskania pełnej niezależności od państwa macierzystego. Autorka przedstawia liczne próby zdefiniowania pojęcia autonomii terytorialnej i określa jej znaczenie w świetle prawa konstytucyjnego. Artykuł zawiera analizę historycznych, gospodarczych i politycznych uwarunkowań, które zdeterminowały obecny status prawny omawianych autonomii i ich relacje z Królestwem Danii. Analiza ta pozwala na sformułowanie konkluzji, że najbliższe lata mogą być kluczowe dla rozstrzygnięcia politycznej przyszłości Wysp Owczych i Grenlandii. Kwestią otwartą pozostaje to, czy dołączą one do grona państw niepodległych, zachowają dotychczasowy status w ramach Królestwa Danii, czy zacieśnią stosunki z Unią Europejską.
  • Pozycja
    Zasada formalizmu a komunikacja na sali rozpraw. W dążeniu do dyskursu sądowego
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Mordel, Anna
    Sytuacja komunikacyjna, która ma miejsce na sali rozpraw, determinowana jest w dużym stopniu przez procedurę. Opracowanie podejmuje kwestię stopnia sformalizowania zasad postępowania sądowego i jego wpływu na dyskurs sądowy. Punktem wyjścia rozważań stała się rozprawa sądowa w polskim procesie cywilnym. Proces cywilny jest unormowanym przez prawo przebiegiem życiowym, w którym decyduje żywe słowo wypowiedziane na rozprawie. Dlatego też, tak ważne jest nadanie mu odpowiednich ram poprzez rozsądne rozwiązania prawne. Procedura ogranicza liczbę rozwiązań dyskursu na sali sądowej, ale dzięki ramom, które kształtuje, pozwala dyskurs ten osiągnąć. Poprzez zdeterminowanie – zgodnie z zasadą formalizmu postępowania – czynności procesowych pod względem formy, miejsca i czasu ich wystąpienia, możliwym staje się urzeczywistniane prawa do rzetelnego procesu. Jest więc sporym wyzwaniem dla ustawodawcy stworzenie i ciągłe doskonalenie procedury, która gwarantowałaby racjonalną komunikację na sali rozpraw, umożliwiającą osiągnięcie dyskursu sądowego.
  • Pozycja
    The Status of the International Treaties of Human Rights in the Brazilian Constitutional System
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Khamis, Renato Braz Mehanna
    The objective of this paper is to present the problem of the status of the international treaties on human rights in the Brazilian constitutional system, especially after the advent of the amendment 45 in the Constitution. To accomplish this objective the Author analyzes international treaties – first their concept, then their classification, afterwards the procedure of their approval (internal and external), as well as their normative status at last. After that he checks the differences between regular international treaties and those which subject is human rights. When he reaches that point he analyzes the problem of qualifying their normative status before the amendment of the Brazilian Constitution number 45 was introduced, which means if they had had supra constitutional status, constitutional status, supra legal but under constitutional status, or the same status as the law. Finally, he analyzes the problem of the normative status of the human rights treaties after the amendment number 45 came into force, paying special attention to the theories which attribute them constitutional status and their arguments. In the end he presents his personal opinion on this problem.
  • Pozycja
    Komunikacja pozawerbalna w pracy policji w Stanach Zjednoczonych Ameryki
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Licak, Tomasz
    Mundury policyjne są tymi elementami ubioru, poprzez który obywatele dokonują identyfikacji osób sprawujących funkcje publiczne. Jeśli ktoś znajduje się na ulicy i potrzebuje pomocy, wówczas „skanuje” tłum przechodniów w poszukiwaniu munduru policyjnego. Uniformy wpływają także na zachowania przestępców, którzy już na sam widok munduru policyjnego powstrzymują się przed dokonaniem czynu zabronionego, gdy na horyzoncie widać umundurowanego policjanta. Szacunek i zaufanie do osób w mundurach policyjnych są wpajane dzieciom już od najmłodszych lat . Akademie policyjne szkolą oficerów policji w obserwowaniu mowy ciała osób, które przesłuchują. Wiedza z zakresu komunikacji pozawerbalnej jest kluczowa w pracy policji, ponieważ przestępcy, podobnie jak dzikie zwierzęta, wyszukują najsłabsze ofiary i stosują tą samą taktykę, co drapieżniki. Funkcjonariusze policji muszą zawsze pamiętać, iż w czasie, gdy obserwują potencjalnych przestępców, „skanowanie” ruchów ciała odbywa się także w drugim kierunku . Każdy ruch ciała policjanta i jego gesty są bacznie obserwowane przez potencjalnego przestępcę w nadziei znalezienia jakiejś słabości.
  • Pozycja
    Instytucja liberum veto w oczach obcokrajowców drugiej połowy XVII wieku
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dankowski, Michał Zbigniew
    Rzeczpospolita Polska, w tym także jej ustrój państwowy, cieszyła się niewielkim zainteresowaniem wśród cudzoziemców w drugiej połowie XVII w. Nieliczni filozofowie państwa z Europy Zachodniej poświęcali jej urządzeniom marginalne miejsce w swoich pracach. Widziano w Polsce państwo silne, liczące się jeszcze na arenie międzynarodowej, choć nieco egzotyczne dla Zachodu Europy. Opisy ustroju państwa polsko-litewskiego można odnaleźć także w niektórych pamiętnikach i wspomnieniach podróżników, dyplomatów i żołnierzy, którzy przebywali na terenach ówczesnej Polski. Wśród instytucji ustrojowych największym zainteresowaniem cudzoziemców cieszyły się nieznane gdzie indziej: zasada jednomyślności oraz prawo pojedynczego posła ziemskiego do zrywania sejmów – liberum veto. Fenomen polskiego ius vetandi budził skrajne emocje u obcych. Od potępienia i szyderstw, jak w przypadku niemieckiego filozofa Hermana Conringa, do fascynacji i niemal uwielbienia, jakim obdarzał liberum veto Fryzyjczyk Ulryk Huber. Powszechnie jednak, zasada uznawana przez Polaków za jeden z fundamentów wolności szlacheckich, budziła zdziwienie. Wielu publicystów zagranicznych doceniało potencjał Rzeczpospolitej, jednak wyrażało się negatywnie o polskim nieładzie parlamentarnym. Przestrzegano przed nadużywaniem władzy zwierzchniej przez szlachtę. Sygnalizowano chaos, szerzącą się korupcję i upadek kultury politycznej. Najwięcej miejsca poświęcano jednak nieumiejętnemu używaniu instytucji liberum veto, ostrzegając przed jej katastrofalnymi konsekwencjami. Państwa ościenne były zainteresowane zachowaniem niewzruszonego ustroju Rzeczpospolitej, skutecznie paraliżującego domniemaną potęgę państwa.
  • Pozycja
    The Role of Economic Arguments in Decisions Concerning Protection of Competition
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Bejček, Josef
    The paper deals with obvious tendencies of economization of legal decision making under the parole of „more economic approach“. It warns against the danger of a simplified „book-keeper approach“ and preferring short-term economioc goals to the detriment of other social values, such as legal certainty. The economization of legal decision does not put an end to uncertainty and instead sometimes can incur other uncertainty. Modernization and economization of competition law offers more space for „ad hoc“ political opportunism. Similarly, adoration of the short-term consumer welfare can cause long-term negative consequences for the very existence of competiton which is the best friend of the consumers. Trade-offs between short-term and temporal efficiences and the intensity and quality of competition are dangerous. It sometimes contravenes the substance of law as a guardian of civilization values and the expression of human social and psychological needs. A human being has never been (and is not even today) some „homo economicus“. The concept of the enhanced economic rationality (more economic approach) in a particular case to the detriment of the competition as such (as a goal in itself) seems to have been overcome in the practice of the Court of the EU.
  • Pozycja
    Social Status of an Employee in the Context of Social Legislation
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Barinková, Milena; Žofčinová, Vladimíra
    The sustained social instability, decline of the moral values and disrespect for the natural and economic regularities in the human activity have a very adverse impact on the social conditions of people. The states, seeking for redress, extend to the measures that multiply insecurity, disturb social ties in the society, and lower the existing guarantees of the humanly dignified life. The paper aims at naming and analysing basic facts which adversely affect relations between economic and social development of the society. The Authors warn against the ignorance of respecting the reached standards of the social rights, the departure from keeping social cohesion and absolute preference for economic goals without any respect for the social needs. On the ground of labour relations of nowadays the article points on a new face of social problems based on the opinion of its Authors. They point out the hidden forms of exploitation of an employed man in the modern society, in which the elements of disrespect for the uniqueness of the human being, its education and needs occur due to the intensification of economic and financial crisis. At last the paper also analyses the balance of the principle of solidarity and merit at setting the pension scheme within the scope of the social policy implementation and points on possible impacts of it in the future. The Authors invite to a discussion on their thoughts on the social function of the social security law presented in this paper