Doktoraty (KNS) / Doctoral Theses (CoSS)

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 144
  • Pozycja
    Suwerenność państwa w przestrzeni powietrznej w trakcie trwania konfliktu zbrojnego
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2024-07-12) Podraza, Marek
    Głównym celem rozprawy doktorskiej jest ukazanie problematyki suwerenności państwa w przestrzeni powietrznej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji trwania konfliktu zbrojnego. Analizie poddano dotychczasową praktykę państw, odnoszącą się do przypadków naruszeń przestrzeni powietrznej i realizacji suwerenności w tym zakresie, łącznie z omówieniem przypadków zestrzelenia cywilnych i wojskowych statków powietrznych z ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozprawa doktorska zawiera rozważania z zakresu prawa międzynarodowego publicznego, przede wszystkim z międzynarodowego prawa lotniczego. W jej ramach przybliżono m.in. zagadnienie podmiotowości państw, statusu przestrzeni powietrznej i problematykę jej naruszeń. Analizie poddano także aspekty związane z zakazem agresji w świetle prawa międzynarodowego publicznego i status przestrzeni powietrznej w sytuacji konfliktu zbrojnego na przykładzie Ukrainy, który stanowi najbardziej aktualny, a zarazem wyjątkowo jaskrawy przejaw agresji i naruszenia podstawowych zasad prawa międzynarodowego w stosunku do suwerennego państwa, w tym również naruszenia jego przestrzeni powietrznej, którego dokonała Federacja Rosyjska. Zasadniczą tezą badawczą jest założenie, że zróżnicowana praktyka państw w zakresie realizacji suwerenności w przestrzeni powietrznej w trakcie trwania konfliktu zbrojnego implikuje konieczność przyjęcia jednolitych standardów międzynarodowych w tym zakresie.
  • Pozycja
    Rozumienie zagadnień fizycznych przez uczniów szkoły podstawowej a wykorzystanie narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych.
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2024-07-02) Semków-Nędza, Beata
    Współczesny świat naznaczony jest ciągłymi przeobrażeniami w wielu dziedzinach życia. W bardzo szybkim tempie postępuje rozwój technologii cyfrowej. W związku z zachodzącymi zmianami zmienili się uczniowie, których potrzeby edukacyjne różnią się zdecydowanie w porównaniu z wcześniejszymi pokoleniami. Przed trudnym zadaniem zostali postawieni nauczyciele fizyki, gdyż ciągłe przeobrażenia, cyfryzacja polskiej szkoły zostały skonfrontowane z procesem nauczania-uczenia się fizyki. Wśród proponowanych rozwiązań przystosowania procesu nauczania-uczenia się fizyki do wymogów współczesności i odbioru świata przez dzisiejszych uczniów znajduje się włączenie narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) do procesu kształcenia. Celem głównym badań było określenie różnic, jakie występują w rozumieniu zagadnień fizycznych przez uczniów klas 7 i 8, które są efektem zastosowania narzędzi TIK, w porównaniu z kształceniem tradycyjnym, na przykładzie dwóch wybranych działów fizyki: „dynamika” w klasie 7, „drgania i fale” w klasie 8. Eksperyment pedagogiczny przeprowadzony był w roku szkolnym 2022/2023. Badaniem objęto 295 uczniów szkół podstawowych, odpowiednio 122 uczniów klas 7 oraz 173 uczniów klas 8. Zagadnienia fizyczne poruszane podczas lekcji fizyki zostały podzielone na cztery poziomy rozumienia. W pracy przedstawiono dokładną analizę każdego poziomu rozumienia i różnic występujących w rozumienia na danym poziomie, wynikających z włączenia narzędzi TIK do procesu kształcenia lub prowadzenia lekcji bez tych narzędzi. Otrzymane wyniki rozumienia były zależne od analizowanego poziomu rozumienia, wybranego zagadnienia fizycznego oraz analizowanej klasy.
  • Pozycja
    Rola Policji w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas klęsk naturalnych na terenie województwa śląskiego w latach 2010-2018
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2024-06-11) Wystalski, Andrzej
    Rozprawa „Rola Policji w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas klęsk naturalnych na terenie województwa śląskiego w latach 2010-2018” zajmuje się tematyką zagrożeń występujących w określonych tytułem ramach geograficznych i czasowych podczas niebezpiecznych anomalii pogodowych oraz formami przeciwdziałania ich negatywnym skutkom przez siły policyjne. Istotnym powodem podjęcia tej tematyki są zmiany klimatyczne zachodzące na świecie, które w coraz większym stopniu odczuwalne są w naszym kraju i stanowią istotny powód do niepokoju – szczególnie w kontekście braku w pełni adekwatnych do potrzeb sposobów reagowania na nie ze strony przewidzianych do tego organizacji. Uwaga ta po części dotyczy również Policji, która pomimo znacznego zaangażowania swoich funkcjonariuszy w omawianym obszarze czasowym na terenie województwa śląskiego, nie była w stanie podejmować w pełni zadawalających działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas klęsk naturalnych. Występujące oznaki słabości w funkcjonowaniu tej formacji w tym kontekście muszą niepokoić, tym bardziej iż w przyszłości wystąpić mogą w Polsce poważniejsze od dotychczasowych anomalie pogodowe. Wybór województwa śląskiego w pracy ma związek ze znacznym stopniem skażenia środowiska naturalnego, jaki teren ten „odziedziczył” w dużej mierze po okresie polityki gospodarczej PRL-u. Powstałe zanieczyszczenia stwarzają obecnie poważne zagrożenia – m.in. w czasie występowania anomalii pogodowych. Okres lat 2010-2018 wybrany został ze względu na harmonogram „katastrof naturalnych”, które wówczas na tym terenie występowały, jak również na wewnętrzną sytuację Policji, warunkującą jej możliwości działania. Analiza sytuacji w badanym okresie pozwoliła przy tym zauważyć, że Policja posiada znaczny potencjał rozwojowy, który odpowiednio skierowany, przyczynić się może do zwiększenia jej skuteczności działania w różnych obszarach, w tym również na polu przeciwdziałaniu negatywnym skutkom klęsk naturalnych w kontekście zapewniania bezpieczeństwa i porządku publicznego. Przeprowadzenie rozważań na ten temat związane było z koniecznością zaprezentowania wielu zagadnień wprowadzających i pogłębiających problematykę badawczą. Wykorzystane zostały w tym względzie istotne wiadomości z zakresu nauk o polityce, jak również dyscyplin pokrewnych. Znaczną część rozważań poświęcono również problematyce funkcjonowania organizacji, w tym koncepcji grup dyspozycyjnych. Wśród bloków tematycznych, które znalazły swe odzwierciedlenie w pracy, wymienić należy: - bezpieczeństwo i porządek publiczny; - struktury bezpieczeństwa w Polsce; - rola Policji w systemie bezpieczeństwa państwa; - główne zadania współczesnej Policji; - globalizacja i wyzwania cywilizacyjne; - zmiany klimatu i klęski naturalne we współczesnym świecie; - województwo śląskie w kontekście zagrożeń klęskami naturalnymi; - działania Policji na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa ludności i porządku publicznego podczas klęsk naturalnych w województwie śląskim w omawianym czasie, oraz; - współpraca Policji z innymi organizacjami podczas klęsk naturalnych w świetle omawianych doświadczeń. W ramach przedstawienia powyższych grup tematycznych omówione zostały ważne dla zrozumienia istoty tematu zagadnienia; wśród nich wymienić można społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa, kulturowe aspekty zachowań ludności podczas klęsk naturalnych, techniczne aspekty przepływu informacji czy też znaczenie kooperacji między Policją a służbami ratowniczo-medycznymi w skali krajowej i międzynarodowej w kontekście zmian zachodzących na świecie. Ważnym celem niniejszej pracy było badanie powodów występowania w działalności Policji problemów podczas klęsk naturalnych. Ich zdiagnozowanie umożliwiło sformułowanie szeregu konkretnych propozycji zmian w pracy tej formacji, które mogą polepszyć skuteczność jej działań i przyczynić się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa oraz porządku publicznego podczas klęsk naturalnych.
  • Pozycja
    Codzienne życie seniorów w Polsce i w Gruzji na przykładzie wybranych społeczności wiejskich
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2024-02-29) Piechowska- Gremplica, Ewa
    Seniorzy zamieszkujący obszary wiejskie są szczególnie zagrożeni wykluczeniem i samotnością. Aktywność fizyczna i społeczna jest kluczowym elementem wspierania zdrowia. W populacji 60+ jest to czynnik współdecydujący o zdrowym starzeniu się i pozytywny środek zdrowotny. Bardzo często mają trudności w dostępie do instytucji wsparcia i zajęć przeznaczonych specjalnie dla nich. Często ich funkcjonowanie zależy od dobrych relacji z sąsiadami i rodziną.
  • Pozycja
    Znaczenie Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój dla rozwoju kapitału ludzkiego i kapitału społecznego wśród studentów rzeszowskich uczelni (Studium socjologiczne)
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2024-02-15) Bździuch, Sławomir
    Przedmiotowa rozprawa podejmuje problematykę rozwoju kapitału ludzkiego i kapitału społecznego wśród studentów uczelni rzeszowskich uczestniczących w różnych formach wsparcia współfinansowanego przez Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Rozprawa ta ma charakter teoretyczno-empiryczny. Rozdziały od I do III stanowią wprowadzenie teoretyczne w ramach którego dokonano przeglądu dotychczasowej wiedzy celem wyjaśnieniu wykorzystanych w pracy zagadnień. Natomiast w rozdziałach V i VI zawiera się część empiryczna w ramach której zaprezentowano wyniki z przeprowadzonych analiz statystycznych zgromadzonego materiału empirycznego. Celem uzyskania odpowiedzi na zadane w pracy pytania oraz weryfikacji założonych hipotez autor niniejszej rozprawy zastosował triangulację metod badawczych. W ramach wspominanej triangulacji wykorzystano metody ilościowe i jakościowe oraz analizę treści. Dokładny opis wykorzystanych metod oraz narzędzi badawczych jak również przyjętych w ramach niniejszej pracy założeń został zawarty w rozdziale nr IV stanowiącym rozdział metodologiczny. W zakończeniu do rozprawy ujęto w sposób syntetyczny wyniki uzyskane w ramach badań empirycznych oraz sformułowano najważniejsze wnioski.