Przeglądanie według Temat "komunikacja interpersonalna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Concept of silence in modern speech practices(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Shumarova, NataliyaW artykule został rozpatrzony koncept „milczenie”, jego wyobrażenia we współczesnym stylu artystycznym i dziennikarskim, a także w reakcjach asocjatywnych młodego pokolenia – studentów Instytutut Dziennikarstwa Narodowego Uniwersytetu imienia Tarasa Szewczenki w Kijowie, jako aktywnych użytkowników współczesnych norm komunikacji językowej. Podstawą analizy stylowej są materiały Elektronicznego Korpusu Tekstów Języka Ukraińskiego, stworzonego przez zespół badaczy wymienionego wyżej Uniwersytetu. Zanalizowano fizyczne, psychologiczne, aksjologiczne wymiary milczenia. Opisano osobliwości jego definicji w tekstach badanych rejestrów stylistycznych, wyodrębniono typowe metaforyczne modele rozszerzenia konceptualnego pola „milczenie”, a także przytoczono emocjonalne cechy charakterystyczne. Określono reakcje studentów i ich skojarzenia związane z wyznaczonym konceptem.Pozycja Komunikacja interpersonalna jako element zarządzania w jednostce oświatowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Michalska, AnnaKomunikacja interpersonalna jest jednym z głównych instrumentów pracy każdego menedżera, gdyż zdecydowana większość jego pracy polega właśnie na komunikowaniu się z innymi. Umiejętne posługiwanie się zarówno komunikacją werbalną, jak i niewerbalną może skutkować dobrymi relacjami przełożonych z podwładnymi i ułatwić zarządzanie przedsiębiorstwem. Dyrektor jednostki oświatowej również ma przed sobą wyzwania w tym zakresie, często w postaci lawirowania między utrzymaniem dobrych relacji koleżeńskich nie rezygnując z relacji służbowych i prawidłowego wywiązywania się ze swoich funkcji. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie części wyników badania przeprowadzonego w jednej ze szkół podstawowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Głównym celem badania było sprawdzenie czy w badanej jednostce oświatowej komunikacja interpersonalna ułatwia proces zarządzania. Realizacja tego celu przebiegała przy pomocy celów cząstkowych w postaci: sprawdzenia sposobu komunikacji stosowanego wobec pracowników zatrudnionych w placówce na różnych stanowiskach, zbadania czy komunikaty werbalne dyrektora są zrozumiałe dla podwładnych i sprawdzenia skuteczności komunikatów i poleceń wydawanych przez dyrektora szkoły w opinii podwładnych. Hipoteza główna weryfikowana podczas badania zakładała, że w badanej jednostce oświatowej komunikacja interpersonalna ułatwia proces zarządzania. Postawiono również hipotezy cząstkowe zakładające, iż komunikaty werbalne dyrektora szkoły są skuteczne wobec większości respondentów, większość podwładnych rozumie komunikaty werbalne przełożonego, komunikaty i polecenia wydawane przez dyrektora placówki są w większości respektowane przez respondentów. Podczas badania wykorzystano kwestionariusz ankiety zawierający 18 pytań zamkniętych dotyczących komunikacji zarówno między współpracownikami, jak i między przełożonym i podwładnymi. Częściowe wyniki przedstawiono w tabelach. Cele badania zostały zrealizowane, a analiza zebranych danych umożliwiła pozytywne zweryfikowanie postawionych hipotez badawczych.Pozycja Słowa dobre i słowa złe w komunikacji między Tobą a mną(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ożóg, KazimierzKażda komunikacja językowa między osobami niesie z jednej strony otwarcie na drugiego człowieka, radość ze spotkania, nadzieję na wymianę informacji, z drugiej zaś rodzi lęk przed agresją językową ze strony interlokutora. Aby temu choć w części zapobiec, wspólnoty komunikacyjne stworzyły niepisane reguły modelu grzeczności, chroniące rozmówców. Autor artykułu rozpatruje kategorię komfortu komunikacyjnego, który stwarzają słowa dobre; są to w głównej mierze słowa grzeczne. Słowa złe (zachowania niegrzeczne) rujnują ten model, uderzają w godność osób, dezintegrują komunikaty, osłabiają więź wspólnoty. W artykule zanalizowano językową grzeczność, najbardziej sprzyjającą dobrej atmosferze wymiany informacji i tworzenia więzi między rozmówcami, maksymy konwersacyjne Grice’a oraz językową niegrzeczność.Pozycja Trening interpersonalny w kształceniu akademickim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bojanowicz, JustynaDoskonalenie umiejętności interpersonalnych jest jednym z celów kształcenia akademickiego na kierunkach pedagogicznych. W opracowaniu zaprezentowano analizę dotyczącą efektywność zajęć z treningu interpersonalnego przeprowadzonego dla studentów studiów licencjackich. Zajęcia prowadzone były w ramach projektu „Kompetencje kluczem do kariery WF-P”. Ich celem było wzmocnienie kompetencji studentów w zakresie: synergicznego rozwiązywania problemów, świadomości własnych aktów komunikacyjnych, umiejętności słuchania drugiego człowieka, odczytywania i wyrażania emocji, nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi ludźmi, współpracowania w grupie oraz jasnego przekazywania myśli. Zaprezentowane wyniki wskazują na istotny wzrost tych kompetencji wśród uczestników projektu.Pozycja Zarys charakterystyki komunikacji interpersonalnej, możliwe zakłócenia i bariery(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Chodkowski, ZbigniewKomunikacja interpersonalna stanowi ważny fundament w normalnym funkcjonowaniu człowieka w jego środowisku życia zarówno w rodzinie, jak i w pracy zawodowej. W literaturze przedmiotu występuje mnogość różnych czynników, od których zależy prawidłowy proces komunikowania. W artykule scharakteryzowano ogólnie komunikację interpersonalną, a także skoncentrowano się na zakłóceniach i barierach w przebiegu przekazywania komunikatów.