Przeglądanie według Temat "SME"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Digital transformation of business entities in competitive environment(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Adamczewski, PiotrThe global economy evolves into a “knowledge-based economy”, where market success of enterprises more and more depends on efficient knowledge management, that is on acquisition, generation, distribution and application of knowledge within organizations. The strategically important nature of knowledge results firstly from the fact that it is harder to imitate and substitute when compared with material resources, and secondly from the fact that it is more flexible, i.e. more useful for the creation or improvement of various elements of the enterprise’s offer. This applies in particular to the issues of knowledge management in economic organizations, which can be analysed in the area of organizational structures, business processes, personnel, organizational structure as well as ICT that supports management. The objective of this article is to discuss organizational and technological aspects within the modern knowledge management using ICT called SMAC (Social, Mobility, Analytics, Cloud), being at present the canon of ICT support in this respect. The analysis has been illustrated with findings of research carried out by the author in 2014–2017 in selected SMEs from Mazowieckie and Wielkopolskie provinces.Pozycja Informatyczne wspomaganie organizacji inteligentnej na przykładzie polskiego sektora MSP(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Adamczewski, PiotrOrganizacja inteligentna, to organizacja opierająca się na zarządzaniu wiedzą w ramach społeczeństwa informacyjnego. Celem artykułu jest ukazanie uwarunkowań informatycznego wspomagania organizacji inteligentnych na przykładzie polskiego sektora MSP. Po scharakteryzowaniu organizacji inteligentnej odniesiono się do zaawansowanych rozwiązań ICT w sektorze MSP (ze szczególnym uwzględnieniem modelu przetwarzania w „chmurze” – cloud computing) i wskazano oczekiwane tendencje rozwojowe w tym zakresie.Pozycja Innowacyjność sektora MŚP w Polsce: problemy i perspektywy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Oksanych, OleksandrPośród wyzwań polskiej gospodarki szczególne miejsce zajmuje zapewnienie wysokiej dynamiki rozwoju. Jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na ten wzrost, jest innowacyjność gospodarki. Polska należy do krajów z umiarkowanym poziomem innowacyjności, dla których, zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, innowacyjność ma większy wpływ na wzrost PKB, aniżeli dla krajów-liderów innowacyjności. W szeregu determinantów innowacyjności znaczącą rolę odgrywa zaangażowanie w działalność innowacyjną małych i średnich przedsiębiorstw. W zakresie generowania innowacji, wsparcia działalności innowacyjnej, szczególnie na etapie B+R, MŚP ma określoną przewagę nad dużymi firmami. W gospodarce polskiej udział małych i średnich firm jest dość duży, jednak wykorzystanie ich potencjału dla wzrostu innowacyjności gospodarki napotyka pewne bariery. Lektura naukowej literatury i raportów z badań sondażowych skłaniają do wniosku, że są to przeważnie zewnętrzne bariery o charakterze makroekonomicznym, instytucjonalnym i administracyjno-prawnym. Z innej strony, problemem jest również kreowanie proinnowacyjnych postaw przedsiębiorców. Radykalny wzrost innowacyjności małych i średnich firm wymaga kreowania i realizacji efektywnej krajowej polityki innowacyjnej w celu stworzenia sprzyjających działalności innowacyjnej warunków oraz wprowadzenie zmian w systemie edukacji i szkolnictwa wyższego. Szczególnie ważnym czynnikiem jest poszukiwanie efektywnych form i mechanizmów wykorzystania potencjału uczelni wyższych i budowa ich współpracy z biznesem przez uruchomienie małych średnich firm z ich udziałem. Pomimo tego dla polskich małych i średnich firm priorytetowymi kierunkami wzrostu innowacyjności są: tworzenie i rozwój sieci współpracy z udziałem MŚP, rozwój systemu informacji i promocji innowacji, wsparcie infrastrukturalne; stosowanie rozwiązań platformowych.Pozycja Owner-Manager’s Competences as Determinants of Innovativeness of SMEs in Podkarpacie Province(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-11) Ohimor, JosephPozycja The Significance of Information and Communication Technologies in the Development of the Strategic Advantage of SMEs in South-Eastern Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wierzbiński, BogdanGaining strategic advantage by SMEs is strongly associated with their absorption capacity of information technology by the entities. It is associated with activities such as exchange of resources, i.e. information, and building the system supporting the management process, which provides the capacity to quickly respond to emerging changes in the environment of the organisation. The article analyses the collected material in the context of the thesis concerning the importance of SMEs’ skills and their ability to use ICT to build IT platforms in the process of developing strategic advantage in a competitive market. This study is based on resource based theory (RBT) approach related to the concept of characteristics of the endo- and exogenous determinants of development, while focusing on the resources of organisation. This process has been carried out to allow for the identification of the ability to create strategic advantage for SMEs. This is contingent on raising the efficiency of information processes in the organisation (the construction of a suitable IT platform for information exchange) and to adapt to changes in the competitive environment. Such involvement increases the potential of a company in terms of adaptability and innovation, which also allows to achieve strategic advantage. Proper management of these components in the enterprise helps to gain advantage primarily in terms of innovation, but also in the field of reputation, structure and architecture of the company or of all the elements that create additional values, which hare a source of competitive advantage. SMEs that are characterised by insufficient engagement in the It absorption approach tend to lack a coherent development strategy and fail to use information and communication technologies (ICT) in building a strategic advantage.