Artykuły (KNS) / Articles (CoSS)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/92
Przeglądaj
Przeglądanie Artykuły (KNS) / Articles (CoSS) według Temat "aspiracje życiowe"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Czy istnieje człowiek pogranicza? Społeczny portret młodzieży na pograniczach w Europie Środkowo -Wschodniej(Pogranicze. Studia Społeczne., 2016-11-01) Długosz, PiotrArtykuł prezentuje wyniki badań młodzieży zrealizowanych metodą sondażową na pograniczach w Polsce, na Ukrainie i na Węgrzech. Zebrane obserwacje pokazują, iż postawy, aspiracje życiowe kształtowane są przez trzy czynniki. Pierwszy jest związany z typem pogranicza i tutaj się pojawia ,,efekt pogranicza”. Drugi jest związany z różnicami społeczno-ekonomicznymi występującymi między krajami. Najczęściej obserwowane różnice postaw młodzieży pojawiają się na linii Zachód-Wschód. Trzeci ma charakter kulturowy i jest kształtowany przez ogólne trendy psychokulturowe wynikające z procesów globalizacji oraz specyfiki młodości. W tym przypadku dostrzegamy globalnego nastolatka, który dąży do realizacji swoich potrzeb.Pozycja MŁODZIEŻ WIEJSKA POGRANICZA POLSKO-UKRAIŃSKIEGO: POTENCJAŁ CZY BARIERA MODERNIZACJI?(IRWiR PAN, 2014-01-01) Długosz, PiotrArtykuł prezentuje wyniki badań socjologicznych nad wiejską młodzieżą pogranicza polsko-ukraińskiego. Badania zostały zrealizowane metodą sondażową na próbie 1318 maturzystów na przełomie roku 2012/2013 w szkołach ponagimnazjalnych w Przemyślu i Drohobyczu. Zaobserwowano wiele podobieństw między wiejską i miejską młodzieżą w obu krajach. W Polsce podobieństwo to było widoczne w kapitale ekonomicznym, dostępie do nowoczesnych technologii, dążeniach życiowych, aspiracjach zawodowych, cyfrowych kompetencjach. Różnice pojawiały się przy kapitale kulturowym, aspiracjach edukacyjnych, płacowych i osiedleńczych. Młodzież wiejska częściej uczyła się w gorszych szkołach, miała niższy kapitał kulturowy mierzony wykształceniem ojca i liczbą posiadanych książek. Miała też niższe oczekiwania płacowe i częściej chciała emigrować do mniejszych miast. Na Ukrainie różnice między wiejską a miejską młodzieżą były wyraźniejsze. Młodzież wiejska częściej uczyła się w gorszych szkołach, miała niższy kapitał kulturowy i ekonomiczny oraz utrudniony dostęp do nowoczesnych technologii. Młodzież wiejska miała też niższe aspiracje edukacyjne, była bardziej etatystyczna, mniej mobilna i miała niższe kompetencje cyfrowe. Zaobserwowano też podobieństwa między młodzieżą wiejską w obu krajach. Miała ona wyższy poziom religijności, niższe aspiracje edukacyjne, mniej intensywnie użytkowała Internet i częściej wykorzystywała go do celów rozrywkowych. Wyniki badań wskazują, że na młodzież nie należy liczyć w modernizacji pogranicza.