Przeglądanie według Autor "Zrobek, Janusz"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kierunki rozwoju profili gospodarczych słabo rozwiniętych jednostek samorządu terytorialnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kobus, Przemysław; Zrobek, JanuszW opracowaniu podjęto próbę analizy kierunków rozwoju gospodarczego, kształtowanych przez samorządy lokalne słabo rozwiniętych jednostek przestrzennych w dokumentach strategicznych dla takich obszarów. Postęp na tych terenach wymaga wypracowania kierunków rozwoju gospodarczego umożliwiających niezbędne przekształcenia strukturalne, pozwalające na lepsze, niż w konkurencyjnych jednostkach przestrzennych, uprofilowanie oferty, a w konsekwencji skuteczniejsze i efektywniejsze pozyskiwanie i utrzymywanie czynników rozwoju. W świetle uzyskanych wyników można stwierdzić, że w większości przypadków samorządom lokalnym nie udało się wypracować spójnych z posunięciami operacyjnymi strategii, opartych na pełnym zrozumieniu potrzeb i możliwości rozwojowych gospodarek obszarów słabo rozwiniętych. Obecne ramy nakładane przez dokumenty strategiczne gmin na rzecz wsparcia lokalnej gospodarki, ukierunkowujące politykę rozwoju badanych gmin, cechuje fragmentaryczność i nieskoordynowanie, co staje się przeszkodą w warunkach potrzeby ich radykalnej restrukturyzacji i nie sprzyja zwiększaniu konkurencyjności i rozwojowi jednostek terytorialnych. W zbyt małym stopniu nawiązują one ponadto do możliwości zdywersyfikowania gospodarki, nie obejmują wykorzystania istniejących atutów w połączeniu z postępem technologicznym, pozwalającym na wprowadzanie kierunków rozwoju umożliwiających ewoluowanie ku nowoczesnemu, zrównoważonemu włączeniu społecznemu do nowoczesnych struktur gospodarczych.Pozycja Marketing terytorialny a wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Kobus, Przemysław; Zrobek, JanuszCelem zarządzania przestrzenią jest zrównoważony rozwój terytorium. Orientacja marketingowa ukierunkowana na potrzeby społeczności lokalnej może w znaczącym stopniu wpłynąć na efektywność działań w tym kierunku. W praktyce jednak samorządy nie dysponują odpowiednią wiedzą rynkową, a więc nie są w stanie w pełni wykorzystać możliwości zarządzania marketingowego. Wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju może być w związku z tym utrudnione.Pozycja Partnerstwo organizacji pozarządowych i samorządów słabo rozwiniętych gmin z niespójnych gospodarczo podregionów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Kobus, Przemysław; Zrobek, JanuszProblem niespójności rozwojowych w pierwszej kolejności dotyka terenów słabo rozwiniętych, zwłaszcza tych położonych w sąsiedztwie obszarów o dużo silniejszej gospodarce. W warunkach ograniczonego potencjału rozwojowego, przezwyciężenie problemów wymaga współpracy wszystkich podmiotów funkcjonujących na tych terenach, a szczególnie partnerstwa pomiędzy samorządem lokalnym a organizacjami pozarządowymi. Przeprowadzone badania ukazały jednak, że zakres współpracy w tym obszarze jest wyraźnie zawężony w stosunku do istniejących możliwości. Podejmowane inicjatywy nie są w stanie w sposób zadowalający wpłynąć na zmniejszenie niespójności. Samorządy cechuje ostrożność w podejmowaniu głębszej współpracy, wspieraniu inicjatyw innowacyjnych i progospodarczych.Pozycja Wiedza rynkowa w strategiach rozwoju lokalnego obszarów słabo rozwiniętych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Kobus, Przemysław; Zrobek, JanuszRozwój lokalny uzależniony jest zarówno od indywidualnych przedsięwzięć mieszkańców, jak i aktywności podejmowanej przez różne ich grupy. Samorząd, który chce wspierać rozwój, musi więc tak określać wspólne dla całej społeczności cele i sposoby ich osiągania, aby były one powszechnie akceptowane oraz zachęcały jednostki i grupy do włączenia się w ich realizację. Stąd waga przygotowywania przez samorządy słabo rozwiniętych gmin strategii rozwoju uwzględniających rzetelną wiedzę o stanie i kierunkach rozwoju oczekiwań i preferencji najistotniejszych podmiotów rynkowych. Rzutują one na prawidłowe sformułowanie zadań strategicznych. Koniecznością jest opracowanie strategii uwzględniającej wiedzę o oczekiwaniach, preferencjach i zamiarach mieszkańców i podmiotów działających na terenie danej jednostki samorządowej. Umożliwi to podjęcie skutecznych i efektywnych działań na rzecz rozwoju lokalnego. W przypadku słabo rozwiniętych jednostek samorządu terytorialnego, strategie rozwoju okazują się jednak być oparte na niewystarczającej wiedzy rynkowej. Diagnoza aktualnego stanu wiedzy o podmiotach, zawarta w strategiach rozwoju objętych badaniem gmin, ukazuje jej niepełność, fragmentaryczność, a nawet pomijanie pewnych grup zagadnień. Zmniejsza to znacznie szanse podejmowania korzystnych decyzji, zwłaszcza, że poczynione spostrzeżenia dotyczą w przeważającej mierze najistotniejszych podmiotów gminy – mieszkańców i przedsiębiorców. Niedostateczna znajomość podmiotów kluczowych dla rozwoju lokalnego wpływa bowiem ujemnie na ustalenie prawidłowych priorytetów. W efekcie takich ograniczeń wiedza w zbyt małym stopniu stanowi podstawę informacyjną dla działań przyjmowanych w strategiach. Taki stan wiedzy rynkowej w znacznym stopniu może rzutować na utrwalenie bądź nawet spotęgowanie lokalnych problemów terenów charakteryzujących się niską atrakcyjnością warunków egzystencji.Pozycja Wykorzystywanie narzędzi Web 2.0 w procesie edukacji – na przykładzie nauk o zarządzaniu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zrobek, Janusz; Ratalewska, MagdalenaNieustanny rozwój technologii komunikacyjno-informacyjnych stwarza edukacji coraz to nowsze możliwości. Daje szybki dostęp do informacji i możliwość korzystania z gamy różnorodnych źródeł oraz nieograniczonych zasobów dostępnych w sieci. Celem artykułu jest pokazanie możliwości wykorzystania narzędzi Web. 2.0. w naukach o zarządzaniu. Zaprezentowano w nim narzędzia technologii Web 2.0, oparte przede wszystkim na bezpośredniej wymianie wiedzy między użytkownikami Internetu. Począwszy od aplikacji umożliwiających kontakt i komunikację z innymi użytkownikami sieci oraz wspólną pracę na odległość, z wykorzystaniem różnego rodzaju aplikacji, a skończywszy na możliwościach publikowania i promowania swoich wytworów. Takie wykorzystanie nowych technologii daje szanse studentom zarządzania rozwijania zdolności poznawczych, pracy w grupach, czy zdalnego prezentowania własnych opinii szerszemu gronu uczestników i czyni ich bardziej atrakcyjnymi na rynku pracy.