Przeglądanie według Autor "Zawora, Jolanta"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Ekonomiczno-finansowe instrumenty gospodarczego rozwoju lokalnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zawora, JolantaLaw states that the most important tasks related to the development of the particular region are performed by the municipality. This article aims to identify tools at the disposal of municipal government in the process of local development, particularly financial methods of promoting the economic growth. The analysis includes polish communities by characterizing the range of investment activities carried out by these units. Municipalities and cities with poviat status had the largest share in realization of the investment of local government (in total over 70%). Most of funds for investments were dispensed in the budgets of municipalities in 2009–2011. The level of government investment decreased significantly since 2012.Pozycja Instytucjonalne wsparcie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Zawora, Paweł; Zawora, JolantaProces rozwoju społecznego w końcu XX wieku uległ rewolucyjnej zmianie. Powodem tego był rozwój technologii informacyjnych, pozwalający na upowszechnienie niedostępnych dotychczas możliwości przetwarzania, gromadzenia i wymiany informacji. Samo upowszechnienie IT przyczyniło się w największym stopniu do olbrzymiej dynamiki rozwoju, zarówno w sferze inżynierii informatycznej, jak i technologii wytwarzania. Postępował za tym proces wdrażania technologii w różnych, coraz to szerszych dziedzinach życia społecznego. Decydującym czynnikiem przyspieszającymi i zwiększającym zasięg zmian był rozwój technologii komunikacyjnych, umożliwiający wymianę informacji w czasie rzeczywistym pomiędzy użytkownikami, bez względu na odległość. Obok udogodnień i korzyści pojawiających się dzięki rozwojowi technologicznemu istnieją jednak również problemy wymagające ingerencji i przeciwdziałania negatywnym praktykom w sieci internetowej. Celem artykułu jest analiza działań instytucji sfery rządowej oraz biznesowej na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, na tle uwarunkowań prawnych. Zakres czasowy obejmował lata 2004–2014. W opracowaniu uwzględniono ustawodawstwo krajowe, odniesiono się również do rozwiązań stosowanych w Unii Europejskiej. Niesłabnąca dynamika rozwoju usług sieciowych inicjuje wzrost zainteresowania ICT. Towarzyszy temu przesunięcie „środka ciężkości” w dziedzinie oprogramowania. Obecnie, dużo większą uwagę niż kilka lat temu producenci oprogramowania przykładają do programów związanych z siecią. Coraz powszechniejsze rozwiązania mobilne istotnie wzmacniają ten kierunek rozwoju. Prowadzone działania komercyjne, szczególnie dużych korporacji działających w skali globalnej, w pełni wykorzystują możliwości techniczne, często wymuszając rozwój stosowanej technologii. Niestety, w dziedzinie usług społecznych związanych z szeroko pojmowaną administracją czy służbą zdrowia, pomimo olbrzymich potrzeb, rosnących ciągle możliwości technologicznych, przy spadku cen sprzętu i usług sieciowych, wciąż brak jest zadowalającego postępu. Owszem, odnotowane sukcesy, w tym m.in. wprowadzenie systemu rozliczającego deklaracje podatkowe, pokazują, że można pomimo trudności legislacyjnych wdrożyć rozwiązania wykorzystujące ICT do pełnej realizacji usług społecznych.Pozycja Możliwości i bariery aktywnego uczestnictwa JST w rozwoju społeczeństwa informacyjnego na terenach wiejskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Zawora, Jolanta; Zawora, PawełSzczególne zadania w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego spoczywają na samorządzie lokalnym. Najważniejsze bariery ograniczające inicjatywy samorządów są związane z brakiem środków finansowych i ograniczeniami prawnymi. Bardzo istotnym pozytywnym czynnikiem rozwoju jest wysoka świadomość możliwości Internetu szczególnie wśród mieszkańców terenów wiejskich.Pozycja Ocena możliwości finansowania działalności rozwojowej gmin województwa podkarpackiego na tle kraju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Zawora, JolantaWśród narzędzi stosowanych przez samorządy na rzecz kreowania rozwoju gospodarczego ważne miejsce zajmują instrumenty wydatkowe. Do tej grupy działań zaliczyć można podejmowaną przez władze gminne działalność inwestycyjną z zakresu infrastruktury technicznej i społecznej. Aktywność inwestycyjna gmin determinowana jest w dużym stopniu uwarunkowaniami finansowymi. Celem artykułu jest ocena możliwości finansowania działalności rozwojowej gmin. Analizą objęto gminy województwa podkarpackiego, charakteryzując ich zdolność finansowania inwestycji oraz zakres realizowanej działalności inwestycyjnej, na tle pozostałych polskich gmin. W wyniku analizy wykazano, że potencjał inwestycyjny gmin Podkarpacia pozostawał na poziomie zbliżonym do średniej krajowej. W analizowanym okresie można zauważyć spadek możliwości inwestycyjnych gmin w 2009 roku, a następnie w roku 2012. Spadkom potencjału inwestycyjnego towarzyszyło obniżanie się udziału dochodów własnych w dochodach budżetowych gmin. Średni poziom wskaźnika dochodów własnych w gminach Podkarpacia odbiegał znacznie od wartości charakterystycznych dla pozostałych gmin w kraju. Udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem, zarówno w gminach Podkarpacia, jak i pozostałych polskich gminach, w latach 2008–2011 wzrastał, natomiast w 2012 roku we wszystkich badanych gminach wystąpił jego znaczący spadek. W badanym okresie przeważająca część gmin korzystała z dochodów zwrotnych. W związku z finansowaniem wydatków inwestycyjnych w badanym okresie rosło zadłużenie gmin. Jednostki samorządu terytorialnego w Polsce realizując zadania, sięgają coraz częściej do zwrotnych źródeł zasilania finansowego.Pozycja Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma finansowania działalności inwestycyjnej samorządów lokalnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Zawora, Paweł; Zawora, JolantaW opracowaniu podjęto problematykę wykorzystania partnerstwa publiczno-prywatnego w realizacji zadań publicznych. Celem artykułu jest określenie stanu rynku partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce, w tym charakterystyka struktury przedmiotowej i przestrzennej polskich projektów oraz analiza rozwoju rynku PPP na przestrzeni lat 2009–2013. Do rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce przyczyniło się uchwalenie nowych regulacji prawnych dotyczących PPP. Skutkowało to liczbą 67 umów o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartych latach 2009–2013. Słabością polskiego rynku PPP jest niska skuteczność ogłoszonych postępowań. Rynek PPP w Polsce odróżnia od rynku w Europie i na świecie struktura przedmiotowa i podmiotowa, a także niska wartość realizowanych projektów. W Polsce istnieją w dalszym ciągu przeszkody, które utrudniają praktyczne wykorzystanie partnerstwa publiczno-prywatnego jako instrumentu realizacji zadań publicznych na szerszą niż dotychczas skalę, są to m.in.: problemy z finansowaniem, wysokie koszty przygotowania projektów, niedojrzałość instytucjonalna podmiotów publicznych, niedostateczny poziom wiedzy i doświadczenia osób przygotowujących projekty, brak pozytywnych przykładów i wzorców dotyczących stosowania PPP oraz krajowej strategii upowszechniania PPP, niepowodzenia tego typu projektów w przeszłości – znaczna liczba postępowań unieważnianych, a także bariery mentalne. Z uwagi na znaczny poziom skomplikowania, w projektach PPP nieodzowne staje się skorzystanie ze wsparcia zewnętrznych ekspertów, w szczególności w zakresie doradztwa finansowego, prawnego i technicznego. Znacząca rola w upowszechnieniu formuły PPP spada na organy władzy centralnej, firmy doradcze oraz instytucje finansowe.Pozycja Potencjał dochodowy a wydatki inwestycyjne gmin Polski Wschodniej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zawora, JolantaCelem opracowania jest ocena potencjału dochodowego gmin oraz poziomu realizowanej działalności inwestycyjnej. Analizą objęto gminy Polski Wschodniej. Ich sytuację przedstawiono na tle pozostałych gmin w Polsce. Zakres czasowy badań obejmuje lata 2010–2016. Przeprowadzona analiza wskazuje, że gminy Polski Wschodniej cechowały się relatywnie niższym od pozostałych polskich gmin potencjałem dochodowym. Dochody gminne per capita w województwach Polski Wschodniej należały do najniższych w kraju. Gminy regionu wschodniego charakteryzował ponadto niższy zakres samodzielności finansowej, na co wskazują znacznie niższe od średniej dla kraju wartości dochodów własnych. Najniższym potencjałem dochodowym dysponowały w regionie wschodnim gminy województwa podkarpackiego. Natomiast najwyższymi dochodami ogółem oraz dochodami własnymi dysponowały gminy województwa podlaskiego. Wysokość wypracowanej w gminach Polski Wschodniej nadwyżki operacyjnej, wskazuje na zbliżoną do średniej w kraju zdolność do finansowania inwestycji. Wydatki inwestycyjne gmin w regionie wschodnim były na poziomie zbliżonym do średnich wartości w kraju. Najwięcej środków na inwestycje przeznaczono w gminach województwa podlaskiego, tylko w gminach województwa pomorskiego zrealizowano wyższe wydatki inwestycyjne. Wskaźnik nadwyżki operacyjnej w badanym okresie wzrastał, tendencje te dotyczyły wszystkich typów gmin. Zarówno w układzie regionalnym, jak i według typów gmin, widoczny jest w latach 2010–2016 spadek gminnych wydatków inwestycyjnych. Największy spadek wydatków inwestycyjnych wystąpił w 2016 roku. Ograniczenie skali inwestycji po 2010 roku charakterystyczne było dla całego sektora samorządowego.Pozycja Realizacja inwestycji samorządowych w formie partnerstwa publiczno-prywatnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Zawora, Jolanta; Zawora, PawełThe study deals with the issue of using public-private partnership to implement public tasks. This article aims to assess the development of public-private partnerships in Poland. The publication also attempts to identify obstacles and threats that hinder the use of public-private partnerships in Poland. The enactment of new regulations contributed to development of public-private partnership in Poland. It resulted in 82 contracts for public-private partnership, which were implemented between 2009-2014. The weakness of the polish PPP market is the low efficiency of proclaimed proceedings. The sectoral structure and the low value of the projects differentiate the PPP market in Poland from the market in Europe and the world.Pozycja Wykorzystanie funduszy Unii Europejskiej do finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Zawora, JolantaFundusze z UE są dla jednostek samorządowych dodatkowym źródłem finansowania zadań, zwłaszcza inwestycyjnych. Udział środków unijnych w dochodach gmin jest miarą aktywności władz w pozyskiwaniu zewnętrznego finansowania. Udział środków unijnych w dochodach gmin w latach 2006–2009 nieznacznie wzrastał. Większość środków z UE gminy przeznaczyły na realizację projektów infrastrukturalnych.