Przeglądanie według Autor "Sarama, Maria"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Podział cyfrowy – nierówności w społeczeństwie informacyjnym(MITEL, 2004-06) Sarama, MariaTen artykuł dotyczy problemu przepaści cyfrowej w społeczeństwie informacyjnym. It przedstawia wyniki badań możliwości dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych w krajach Unii Europejskiej oraz opisuje kierunki przepaści cyfrowej w polskim Socicie. w artykule zawarto również porównanie nowoczesnych technologii informacyjnych acccccedcauw Polsce i wybranych krajach europejskich.Pozycja Przestrzenne zróżnicowanie zakresu korzystania z usług i zasobów internetowych przez mieszkańców województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sarama, MariaCelem artykułu jest porównanie zakresu korzystania z usług i zasobów internetowych przez mieszkańców powiatów województwa podkarpackiego. Za pomocą statystyki I Morana sprawdzono, czy występuje autokorelacja przestrzenna wartości trzynastu wskaźników cząstkowych. Typologię powiatów określono na podstawie syntetycznego miernika wyznaczonego metodą TOPSIS. Ponadto w celu dokładniejszego przedstawienia podobieństw i różnic występujących między powiatami zastosowano analizę skupień „cluster ensemble”.Pozycja Społeczne i ekonomiczne aspekty transformacji cyfrowej w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12-15) Sarama, Maria; Chorób, RomanGłówne cele podjętych i opisanych w niniejszej monografii badań to: - konceptualizacja transformacji cyfrowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów społecznych i ekonomicznych oraz wykazanie wielostronnego wpływu tych procesów na wybrane dziedziny życia społecznego, jak też sektory działalności gospodarczej; - określenie różnic pod względem poziomu cyfryzacji występujących między przedsiębiorstwami należącymi do wybranych sekcji i działów gospodarki; - określenie różnic pod względem uczestniczenia w społeczeństwie cyfrowym występujących między grupami osób wydzielonymi na podstawie kryteriów ekonomicznych, społecznych i demograficznych; - określenie, w jakim stopniu poziom posiadanych umiejętności cyfrowych zależy od wybranych czynników ekonomicznych, społecznych i demograficznych.Pozycja SPRAWOZDANIE VI MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA „SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE – STAN I KIERUNKI ROZWOJU W ŚWIETLE UWARUNKOWAŃ REGIONALNYCH(2014-10-31) Hales, Colin F.; Król, Mieczysław J.; Sarama, MariaTematyka wygłaszanych referatów obejmowała wszystkie istotne aspekty społeczeństwa informacyjnego, zarówno natury ogólnej, jak też uwarunkowań funkcjonowania w nim podmiotów gospodarczych, jednostek administracji i osób fizycznych w Polsce, Słowacji, Ukrainie i Litwie. Znalazły się liczne doniesienia dotyczące wyrafinowanych technik i systemów informatycznych stosowanych w działalności gospodarczej, edukacji, ekologii, medycynie, administracji, turystyce, a nawet w gospodarce łowieckiej. Przedstawiono również wyniki badań empirycznych wykorzystujących oryginalną metodologię badawczą.Pozycja Zmiany na rynku bankowości internetowej w Polsce w latach 2010–2015(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Sarama, MariaCelem niniejszego artykułu jest określenie tendencji występujących w korzystaniu z bankowości internetowej przez klientów indywidualnych i MŚP w Polsce w latach 2010–2015 oraz wskazanie czynników demograficznych, ekonomicznych i edukacyjnych powodujących największe dysproporcje w korzystaniu z BI przez klientów indywidualnych. Jako materiały źródłowe wykorzystano publikacje i dane udostępniane przez Związek Banków Polskich, Narodowy Bank Polski, Komisję Nadzoru Finansowego, Główny Urząd Statystyczny i serwis informacyjny PRNews.pl. Przeprowadzone badania wykazały, że w latach 2010–2015 liczba rachunków BI należących zarówno do klientów indywidualnych, jak i MŚP charakteryzowała się tendencją rosnącą, ale średnia kwartalna stopa wzrostu w przypadku klientów indywidualnych była wyższa. Znaczny odsetek rachunków BI stanowiły rachunki nieaktywne, przy czym odsetek ten był niższy wśród rachunków należących do MŚP. Analiza średnich wartości przelewów i rozliczeń realizowanych przez obie grupy klientów nie wykazała występowania tendencji rosnącej. Czynniki powodujące największe dysproporcje w korzystaniu z BI przez klientów indywidualnych to poziom wykształcenia i wiek. Najmniejsze dysproporcje występowały między grupami wydzielonymi na podstawie płci i wykonywanego zawodu. Dla każdego z czynników uwzględnionych w badaniu nastąpiło zmniejszenie generowanych dysproporcji w roku 2015 w porównaniu z 2010 rokiem. Przeprowadzone analizy pokazały również, że począwszy od 2013 roku zainteresowanie bankowością internetową w grupach o wysokich odsetkach korzystających zaczęło zmniejszać się. Może być to efektem udostępniania coraz lepszych aplikacji bankowości mobilnej i rozwoju systemów płatności mobilnych.Pozycja Zróżnicowanie zakresu korzystania z wybranych e-usług przez mieszkańców województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Sarama, MariaW artykule przedstawiono główne problemy rozwoju e-usług w Polsce. Ponadto na podstawie zebranych danych dokonano oceny zróżnicowania zakresu korzystania z wybranych e-usług w województwie podkarpackim. Sprawdzono, które z czynników ekonomicznych i nieekonomicznych mają istotny wpływ na korzystanie z e-usług. W celu uwypuklenia występujących różnic powiaty województwa podkarpackiego zostały pogrupowane na podstawie syntetycznej miary poziomu rozwoju oraz za pomocą metody środka ciężkości.