Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 4 (2004)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10101
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 4 (2004) według Autor "Kowalewski, Tadeusz"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Znaczenie kształcenia ustawicznego w ograniczaniu nierówności społecznych(MITEL, 2004-06) Kowalewski, TadeuszPrzyszłość jest nieprzewidywalne ze względu na zmiany, które są wprowadzane codziennie. W Polsce zmiany są charakterystyczne dla ostatniej dekady. Pomimo licznych pozytywnych zmian prowadzących do demokratyzacji życia, transformacja społeczno-gospodarcza spowodowała wiele reform, które nie zawsze przyniosły oczekiwane rezultaty. Trzy miliony niezatrudnionych i siedem milionów ludzi żyjących w ubóstwie pokazują skalę nierówności społecznych. Dynamiczny wzrost popytu na szkolnictwo wyższe spowodował wzrost liczby szkół pomaturalnego i liczby uczniów (1.8 mln). To z kolei stworzyło potrzebę nie tylko poprawy edukacji, ale przede wszystkim potrzeby ciągłego kształcenia. Kształcenie ustawiczne samo w sobie jest zjawiskiem w świecie nowoczesnych technologii. It jest konsekwencją rewolucji w nauce i technologii oraz w procesie globalizacji. Zmiany technologiczne wymagają wysoce specjalistycznych ekspertów, którzy charakteryzują się wiedzą i odpowiedzialnością oraz są w stanie tworzyć elity społeczne. Edukacja ma wiele funkcji. Poza funkcjami edukacyjnymi realizowanymi przez system kształcenia dorosłych, edukacja tych osób pełni również funkcje kulturowe i rekreacyjne. Kształcenie ustawiczne, zwłaszcza wśród dorosłych, powinno wykluczać wszelkie bariery. Przyjęcie przez rząd strategii na rzecz wzrostu kształcenia ustawicznego do 2010 r. jest próbą rozwiązania tej sytuacji. Odrzucenie tej strategii może doprowadzić do wzmocnienia bodźców do nierówności społecznych, takich jak nielteracja, deindywiduacja i brak elit życia społeczno-gospodarczego, pogłębiające ubóstwo. Tylko społeczeństwo, które nieustannie kształcuje się, może wprowadzić prawdziwą demokratyzację życia i skuteczną walkę z fenomenem ograniczającym nierówności społeczne.