Przeglądanie według Temat "obywatelstwo"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Jak poznawać przeszłość? Kilka uwag na temat nauczania historii i prawa w antycznym Rzymie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-06) Kamińska, RenataKażde pokolenie nosi na ustach łacińską paremię historia magistra vitae est. Takie też jest nasze życzenie – aby historia uczyła nas i chroniła od błędów. Aby jednak było to możliwe, należy skwapliwie ją poznawać, opierając się na najlepszych materiałach. Artykuł został poświęcony fragmentowi dziejów świata, tj. republice rzymskiej i temu, w jaki sposób problematyka została przedstawiona uczniom szkół ponadpodstawowych w oddanym w ich ręce podręczniku autorstwa Marcina Pawlaka i Adama Szwedy, Poznać przeszłość 1. Choć zasadniczo materiał dotyczący czasów antycznego Rzymu obejmuje politykę i prawo publiczne, nieco wiadomości jest także z zakresu prawa prywatnego. Niestety niezależnie od omawianej tematyki autorom nie udało się uniknąć błędów. Celem rozważań było ich wskazanie i wyjaśnienie, jak w rzeczywistości poszczególne kwestie były przez Rzymian regulowane. W artykule dużo uwagi poświęcono również istniejącej literaturze przedmiotu. Zwrócono uwagę na obszerny dorobek polskiej nauki, zwłaszcza w dziedzinie romanistyki.Pozycja OBYWATELSTWO W ŚWIETLE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO(2015-04-23) Ura, PaulinaObywatelstwo, co zostało wykazane, jest instytucją zarówno prawa międzynarodowego, jak i prawa administracyjnego. W zakresie obywatelstwa prawo międzynarodowe jest ściśle powiązane z prawem wewnętrznym. Mimo że w żadnym przepisie prawa nie ma definicji obywatelstwa, to jego istota pozwala na formułowanie definicji doktrynalnych. Obywatel to osoba fizyczna będąca podmiotem prawa, wyposażona w określone uprawnienia, wolności i obowiązki. W definicjach podkreśla się przede wszystkim więź prawną między obywatelem a państwem. Właśnie z więzi tej wynikają uprawnienia i obowiązki obywatela, jak też państwa, co kształtuje podmiotowość administracyjnoprawną obywatela. Zakres tej podmiotowości pozwala natomiast na ukazanie statusu administracyjnoprawnego obywatela. Obowiązki państwa wyznaczają podmiotowość obywatela, natomiast obowiązki obywateli w stosunku do państwa skutkują ograniczeniami w sferze tej podmiotowości.Poszerzenie zakresu podmiotowości prawnej w związku z obywatelstwem nastąpiło poprzez członkostwo w Unii Europejskiej. Obywatelstwo unijne, jakkolwiek ma charakter wtórny i dodatkowy do obywatelstwa państwa członkowskiego, spowodowało poszerzenie praw (uprawnień) obywateli unijnych. Mogą oni korzystać z praw przyznanych im przez traktaty i postępować zgodnie z nimi. Unia zaś zobowiązana jest do zapewnienia gwarancji ich przestrzegania. Ukazanie ogólnych zagadnień dotyczących obywatelstwa, jego definicji, rozwiązań międzynarodowych przewidzianych w konwencjach międzynarodowych, obowiązków państwa, a w końcu obywatelstwa unijnego zwraca uwagę na złożoność problematyki, ale jednocześnie pozwala na wykazanie bezpośredniego związku między posiadaniem obywatelstwa a zakresem podmiotowości prawnej osób fizycznych jako podmiotów prawaPozycja Podstawowe sposoby nabycia i utraty obywatelstwa w Republice Estońskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Szwed, KatarzynaArtykuł stanowi próbę analizy estońskiego prawodawstwa w zakresie obywatelstwa – ze szczególnym uwzględnieniem warunków jego nabycia i utraty oraz niedopuszczalności posiadania podwójnego obywatelstwa. Uregulowanie tej kwestii przez wiele lat ogniskowało uwagę instytucji międzynarodowych i stanowiło przedmiot krytyki Federacji Rosyjskiej. W przypadku Estonii problem obywatelstwa wymaga osadzenia go w kontekście mniejszości rosyjskojęzycznej, która jest licznie reprezentowana w Estonii, a także omówienia statusu bezpaństwowców.Pozycja The constitutional-legal analysis of “communication”, “means of social communication” as well as “social dialogue”, and “citizens’ dialogue”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Litwin, TomaszArtykuł wyjaśnia i opisuje pojęcia ‘komunikowania’, ‘środków społecznego przekazu’, ‘dialogu społecznego’ i ‘dialogu obywatelskiego’ w świetle przepisów Konstytucji RP z 1997 r. W pracy wykorzystano podejście prawno-dogmatyczne oraz następujące metody wykładni przepisów prawnych: językowo-logiczną, celowościową oraz systematyczną.