Przeglądanie według Temat "masculinity"
Aktualnie wyświetlane 1 - 14 z 14
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja (Anty)bohaterowie. Kreacje Odyseusza i Dedala w popfeministycznych retellingach greckich mitów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Głos, MikołajThe subject of the article is an analysis of the creation of male heroes of pop-feminist retellings, which consists in telling “newly” known versions of myths. These tendencies are in line with the trend of pop feminism that is dominant today, combining educational and entertainment elements. Writers usually refer to old images of women, trying to create their characters “anew”. They mainly reach for those myths whose heroines remained in the shadow of men for a very long time. The research material consists of the novels: Pani Labiryntu (2023) by Magda Knedler and Ariadne (2023) by Jennifer Saint and two short stories from the anthology Ziarno granatu. Mitologia według kobiet (2022): Świat, który wymyśliłam dla Odysa by Barbara Sadurska and Pieśń królowej by Grażyna Plebanek. An analysis of the creation of two of the characters appearing in the selected ones - Odysseus and Daedalus – as evil, degenerated and emotionally immature men, treating women in an objective way, was made. Attention was also drawn to which spheres of their lives (family/social) are most often explored by women writers.Pozycja „Bycie kobietą to krwawa harówka” – pseudofeministyczne kreacje bohaterek współczesnych retellingów na przykładzie Północy w Everwood M.A. Kuzniar(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Matuszko, KingaW artykule zanalizowano pseudofeministyczne sposoby kreacji bohaterek współczesnych retellingów. Za przedmiot refleksji obrano powieść M.A. Kuzniar Północ w Everwood (2022), będącą reinterpretacją opowiadania Dziadek do orzechów i Król Myszy E.T.A. Hoffmanna. Wskazano, że autorki, reinterpretując klasyczne historie, chcą uczestniczyć we współczesnych dyskursach postulujących akceptację dla odmienności, a także równorzędność światopoglądów. W tym celu wprowadzają w swoje powieści różnorakie refrakcje, m.in. próbują odzyskać kobiece bohaterki i akcentują przy tym ich aktywną rolę w fabule. Starają się przy tym podkreślać ich cechy potocznie kojarzone z feminizmem, co niejednokrotnie wywołuje przeciwny efekt, a ich utwory można interpretować jako pseudofeministyczne. Jest to szczególnie widoczne w takich zabiegach, jak demonizowanie mężczyzn (np. brak pozytywnych postaci męskich, pokazywanie wszystkich jako złych lub słabych) oraz karykaturalnym akcentowaniu kobiecej siły i niezależności.Pozycja Było im przez moment dobrze”. Panowie i słudzy w powieściach historycznych Szkoła luster Ewy Stachniak i Rozkosze nocy, czyli ostatnia podróż Jana hr. Potockiego Tomasza Jurasza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Zatorska, MatyldaThe subject of this article is an analysis of the ways in which the masculinity of the protagonists of the novels Szkoła luster (2022) by Ewa Stachniak and Rozkosze nocy, czyli ostatnia podróż Jana hr. Potockiego by Tomasz Jurasz (1997) is depicted, as well as the relationship between men in a hierarchical lord/servant system. The creations of Louis XV and Jan Potocki are part of the category of hegemonic masculinity distinguished by Raewynn Connell, which is characterized by the possession of power and a superior position in a community or institution. Their servants represent a model known as collaborative masculinity. They benefit from the existence of hegemony, but do not possess all of its attributes. The novelists show men in different situations than those associated with the traditional historical novel. Protagonists have to define themselves in relation to different roles based on their social position and prevailing patterns of masculinity, which , it turns out, they do not fit into.Pozycja Czarownicy, łowcy i prorocy – mężczyźni w opowieściach o wiedźmach gatunku YA fantasy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Matuszko, KingaThe article analyses the creations of masculinity in young adult stories about witches. The following novels were analysed: Extasia by Claire Legrand, The Year of Witching by Alexis Henderson and the duology These Witches Don't Burn, This Coven Won't Break by Isabel Sterling, and the TV series Chilling Adventures of Sabrina. It was pointed out that in the discussed texts, on the one hand, we are dealing with a ”typical” representation of men, i.e. hegemonic, patriarchal, oppressive masculinity – heroes of this type are either fanatical religious leaders or witch hunters. On the other hand, these stories often present a ”new” model of a man – a feminist ally of women who wants to destroy the patriarchal order and build a new equality reality.Pozycja (De)konstruowanie męskości w neoserialu Królowa. (De)konstrukcja głównego bohatera(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Dąbrowski, Michał J.The aim of this article is to analyse the discursive strategies of non-verbal codes and symbols used in the creation of the masculinity of the protagonist from the perspective of critical discourse analysis (CDA). For this purpose, I have selected analytical and interpretative tools offered by selected methods operating within the CDA framework. The classical assumptions of hegemonic masculinity and contemporary theoretical concepts of masculinity formed the basis of my theoretical framework.Pozycja Kreacje męskich bohaterów w powieści Fizyka smutku Georgiego Gospodinowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Puzio, AnnaThe subject of the paper will be to discuss the creation of the main character of the novel Physics of Sorrow by Georgi Gospodinov, who – because of the ability to impersonate various beings – sees through the eyes of others, hears sounds that reach his ears, sympathizes with their fear, sadness, joy. The analysis and interpretation of the Bulgarian novelist’s work will focus on male characters: the boy, and also the Minotaur imprisoned and their emotional world. An important place in the novel is occupied by the space of the labyrinth, organizing the narrative, both in the context of weaving individual threads and constructing a hybrid, fragmentary text. The work is full of self-referential threads (there are many reflections related to writing and the idea that only what is written can survive) and autobiographical threads which lead to perceiving the evoked space of the labyrinth as a consistently developed artistic strategy.Pozycja Motyw męskości w estetyce cottagecore. Badania memetyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Pawluk, ZofiaPopularity of specific Internet aesthetics could indicate current beliefs of certain social groups. Researching the newest popular cottagecore aesthetic it is hard not to observe an emerging relationship between genders. The women’s movement which aims towards escaping big city life seems not to include men in their fantasy of rural living and independence. A noticeable absence of male representation and their conscious exclusion is partially explained through cottagecore content created by women. The aim of this article is to analyse the core ideas of the aesthetic in the context of modern perception of masculinity. The text includes description of the two only male creators in the circle of the aesthetic on the TikTok platform. The methodology is based on identifying Internet aesthetics as memes according to Richard Dawkins’s definition.Pozycja (Nie)męscy bohaterowie? Portret ojca i syna w "Pokorze" Szczepana Twardocha(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Niesporek-Klanowska, KatarzynaSzkic jest próbą przyjrzenia się portretom dwóch, głównych bohaterów Pokory Szczepana Twardocha (2020). Przez opis doświadczeń Aloisa, czytelnik dobrze poznaje postać jego ojca – Antona, który ma destrukcyjny wpływ na życie syna i jest winien większości jego traum – ran dzieciństwa. Młody Pokora, wychowując się w patriarchalnym domu i społeczeństwie, przyzwyczaja się do hegemonii ojca, jego gniewu i przemocowych zachowań. Nauczony ponad wszystko pokory, idzie z nią dalej w świat i przenosi ją do swojego młodzieńczego i dorosłego życia, co objawia się m.in. w niemożności własnej obrony, w trudnych relacjach z kobietami, w problemach z tożsamością i męskością. Próba podjęcia przez Aloisa jakiejkolwiek zmiany w swoim życiu, kończy się zazwyczaj jego ponownym upadkiem i upokorzeniem.Pozycja Obraz mężczyzny w języku polskim i ukraińskim. Analiza leksykograficzna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Grzybowska, KatarzynaArticle concerns stereotype of a man, masculinity which is contained in Polish idioms. This paper includes information about stereotype’s theory and general imagine of man. It also comprehends information about idioms and their role in stereotype’s forming. In next part of article there is analysis of examples of Polish idioms about man, masculinity, father and husband. Article is summarised with conclusions.Pozycja Pokonać smoka i zdobyć Sixcalibur – obraz męskości w wybranych tekstach piosenek powermetalowych (na podstawie konwencji charakterystycznej dla podgatunku heroic fantasy)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Skowron, KingaThe main aim of the article is to present the way of depicting the theme of masculinity and bravery in lyrics of power metal songs, through references to heroic fantasy literature. The authoress shows how the perception of the concept of courage has changed over the centuries. She also characterizes specific elements that characterize heroic fantasy. Based on the analysis of selected examples of power metal song lyrics, she shows how metal bands refer to heroic fantasy and how it helps with placing the theme of bravery in their songs. The article also shows the phenomenon of intertextuality, related to this aspect.Pozycja Polskie męskości: peryferyjne, kolonialne, postkolonialne. Mapowanie pola poszukiwań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Kubiak, AdamThe paper explores particularities of Polish masculinity entangled in perpetual violence and class-based submission rooted in serfdom and servitude. The aim there is an attempt to make a preliminary mapping of possible decolonisation of manhood/masculinity, understood as decoding the frame of oppression and exploitation built on these foundations. Main focus in this piece is put on exploring such a possibility using existing critical works and attempts of re -writing Polish identity as not noble but rather serf-born. As a preliminary piece, this paper is mean to be less of a stance and more an invitation to discussion.Pozycja Świat do rozbiórki. O męskości w Czeskim Raju Jaroslava Rudiša(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Maślanka, AnnaJaroslav Rudiš is a representative of the middle generation of Czech authors, who in many of his works presents an image of masculinity that is fragile and lost in the face of the changes of the modern world. The subject of this article is an analysis of his novella Český ráj as a literary manifestation of Czech models of masculinity, which in their traditional form are out of step with the changing world, and the defensive attitudes adopted in the face of these changes. Attention is also given to the space in which the work’s action takes place – the decaying men’s sauna in Bohemian Paradise – which turns out to be not only the last outpost of masculinity but also its grotesque metaphor.Pozycja Taming of the Rake: From a Man about Town to a Man at Home in „The Tenant Of Wildfell Hall” by Anne Brontë(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Marciniak, MarlenaIn „The Tenant of Wildfell Hall” Anne Brontë considers one of the most burning questions of the Victorian period, i.e. the problem of male domestic violence. The novel contributed to the public debate on the defects of the legal system which discriminated against women and made them totally dependent on their fathers and husbands. However, the writer’s diagnosis of the social issue does not focus on the formal aspects only, as she believed that political action should be accompanied by a farreaching reconceptualisation of nineteenth-century models of femininity and masculinity. Brontë suggests that legal reform is not enough to eliminate such pathologies as marital abuse. She tries to dismantle stereotypes not only about female weakness and submissiveness, but also about male dominance and authority to demonstrate that men should be sentient and responsible participants in home life. The successful spiritual metamorphosis of four male characters: Lord Lowborough, Ralph Hattersley, young Arthur Huntingdon and Gilbert Markham is subject to scrutiny in the present paper in order to evidence that moral training embracing domestication of men was one of the keys to family bliss.Pozycja Wizerunek mężczyzn i chłopców w literaturze popularnej dla młodzieży – analiza zjawiska na wybranych przykładach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Falińska-Toboła, MarcelinaCelem artykułu jest analiza sposobów postrzegania mężczyzn i chłopców w literaturze dla młodzieży typu young adult. Zjawisko jest analizowane na przykładach powieści Natalii Osińskiej: Fanfik, Slash oraz Fluff, a także Weroniki Łodygi Hurt/Comfort i Angst with happy ending. W artykule zostaje poruszona rola literatury dla młodzieży w życiu nastolatków, a także wartości determinujące wybór pozycji czytelniczych. Autorka zwraca uwagę na zjawisko przesunięcia socjalizacyjnego, które jest ważne dla pracy. Następnie analizuje postacie pod kątem roli w powieści, wieku, tożsamości płciowej i orientacji seksualnej. Wizerunki mężczyzn i chłopców w omawianych powieściach okazują się zróżnicowane. Na ich ukształtowanie wpływają zarówno krytyka feministyczna, jak i queerowa. Koniec artykułu zwieńczony jest próbą analizy wpływu płci autorek powieści na stworzone wizerunki męskich bohaterów.