Przeglądanie według Temat "feminism"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja (Anty)bohaterowie. Kreacje Odyseusza i Dedala w popfeministycznych retellingach greckich mitów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Głos, MikołajThe subject of the article is an analysis of the creation of male heroes of pop-feminist retellings, which consists in telling “newly” known versions of myths. These tendencies are in line with the trend of pop feminism that is dominant today, combining educational and entertainment elements. Writers usually refer to old images of women, trying to create their characters “anew”. They mainly reach for those myths whose heroines remained in the shadow of men for a very long time. The research material consists of the novels: Pani Labiryntu (2023) by Magda Knedler and Ariadne (2023) by Jennifer Saint and two short stories from the anthology Ziarno granatu. Mitologia według kobiet (2022): Świat, który wymyśliłam dla Odysa by Barbara Sadurska and Pieśń królowej by Grażyna Plebanek. An analysis of the creation of two of the characters appearing in the selected ones - Odysseus and Daedalus – as evil, degenerated and emotionally immature men, treating women in an objective way, was made. Attention was also drawn to which spheres of their lives (family/social) are most often explored by women writers.Pozycja Benedykta Dybowskiego program odrodzenia ludzkości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Słoniowska, AnnaBenedykt Dybowski, badacz Bajkału i Kamczatki, mniej znany jest z działalności pedagogicznej i filozoficznej. Przedmiotem niniejszego artykułu jest okres lwowski jego twórczości, trwający od 1884 r. aż do śmierci. Na uwagę zasługują m.in. jego progresywne poglądy na temat roli kobiet w społeczeństwie, nowatorskie postulaty wprowadzenia zunifikowanego, międzynarodowego języka oraz ujednolicenia religii, a także propozycje oparcia nauk nieempirycznych na wynikach badań przyrodniczych. Był jednym z prekursorów ewolucjonizmu na ziemiach polskich. Konsolidacja myśli biologicznej i filozoficznej zaowocowała stworzonym przez Dybowskiego utopijnym programem odrodzenia ludzkości.Pozycja Kobieto, kim jesteś we współczesnym świecie?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Leśniak-Moczuk, KrystynaW artykule dokonano uzasadnienia roli kobiety w rodzinie w perspektywie jej biologicznych funkcji. Przedstawiono podłoże i przejawy konfliktu społecznych ról kobiet w powiązaniu z konfliktem płci. Zaprezentowano przyczyny i zadania ruchów feministycznych w ujęciu historycznym. Zwrócono uwagę na uwarunkowania sytuacji mężczyzn w procesie podziału pracy. Ukazano także możliwości łagodzenia konfliktu ról kobiet i konfliktu płci w literaturze socjologicznej.Pozycja MaMalarka. Pomiędzy codziennością a sztuką(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-05-16) Porczyńska, BarbaraAnalizując środowisko artystyczne, ale także przekładając na język sztuki własne doświadczenia jako matki i malarki, powołałam do życia MaMalarkę. Projekt jest grą słów: „mama” i „malarka”. To świat „pomiędzy”. Pomiędzy malarstwem, obiektem i słowem pisanym. To świat sprzeczności i nieustającej walki kobiety o własną tożsamość. Rozprawa doktorska MaMalarka. Pomiędzy codziennoscią a sztuką to projekt hybryda. Składa się z wzajemnie przenikających się i dialogujących ze sobą obrazów codzienności. Skomplikowana sytuacja kobiety-matki-artystki wymaga otwarcia się na poszukiwanie odpowiednich narzędzi, aby oddać złożoność bycia matką i artystką, i nie patrzeć na problem tylko z jednej perspektywy. Nie odrzucając tradycyjnego warsztatu malarskiego, poszukiwałam własnego języka wypowiedzi, poszerzając malarstwo o nowe media takie jak: obiekty (seria emocjonalnych autoportretów malowanych na przedmiotach codziennego użytku), video (seria kilkuminutowych filmów dokumentujących codzienność matki-artystki), instalacje (Przybory MaMalarki. Wylinka, Epifragma) czy tekst (książka „Za-piski MaMalarki” Rzeszów 2022). Macierzyństwo zmienia życie kobiety, ale nie oznacza konieczności zamknięcia jej w domu i rezygnacji z życia zawodowego. Artystka, zostając mamą, nie musi rezygnować z pracy twórczej. Macierzyństwo może inspirować twórczość matki-artystki.Pozycja Polska proza historyczna kobiet po 2000 roku(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-09-26) Zatorska, MatyldaRozprawa doktorska, złożona z czterech rozdziałów, zawiera charakterystykę prozy historycznej kobiet po 2000 roku – wybieranych przez pisarki gatunków literackie i sposobów widzenia przez nie przeszłości od antyku po II wojnę światową. W rozdziale pierwszym, Polskie pisarstwo historyczne kobiet do 2000 roku. Rekonesans, omówiono twórczość historyczna kobiet od początku XIX wieku po rok 2000, jej rozwój, przemiany, nurty i przedstawicielki. Rozdział drugi Romans powieści z przeszłością. Charakterystyka pisarstwa historycznego kobiet po 2000 roku przedstawia stan badań nad prozą historyczną kobiet, jej ważne nurty (m.in. herstory) i źródła inspiracji oraz preferowane przez pisarki gatunki literackie: romans, sagę rodzinna, powieść biograficzną, kryminał historyczny. Trzeci rozdział, Przeszłość w prozie historycznej kobiet po roku 2000: temat, problem, kostium, kontekst czy produkt?, dotyczy najważniejszych obszarów prozy historycznej polskich pisarek po roku 2000, w podziale na epoki historyczne, z uwzględnieniem obecnych w niej obrazów relacji między płciami i stereotypów kulturowych. Czwarty rozdział, „Przeglądanie się w lustrze przeszłości”. Powieści historyczne Ewy Stachniak, zawiera interpretacje głównych tematów twórczości (emigracji, tożsamości, sztuki) piszącej w języku angielskim Polki. Łączy ona tę odmianę polskiej prozy z jej nurtem światowym oraz popularyzuje biografie kobiet związanych z Polską. Rozprawę zamykają Bibliografia i Aneks, zawierający w miarę kompletny wykaz pisarstwa historycznego kobiet od XIX wieku do roku 2023 z podziałem na gatunki literackie.Pozycja Złudzenia mężczyzn, złudzenia kobiet – o iluzoryczności płci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Sak, WojciechThe review of “Delusions of Gender: The Real Science Behind Sex Differences” by Cordelia Fine presents the author’s attempt to interpret the intricacies of the scientific literature related to the relationship between the mutual influence of culture and biology (especially neurobiology) on the creation of gender differences. Cordelia Fine pays attention to the lack of conclusive research on differences between the sexes and reveals probable causes of still strong gender stereotyping such as socio-cultural beliefs, neurosexism and unfavorable conditions for gender equal education.