Ius et Administratio 3/2018
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10809
Przeglądaj
Przeglądanie Ius et Administratio 3/2018 według Autor "Dąbrowski, Karol"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Historia administracji w programach kształcenia administratywistów w latach 2007– 2018: stan przeszły i wnioski ogólne(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-09) Dąbrowski, KarolHistoria administracji jest jednocześnie przedmiotem kształcenia na studiach administracyjnych, jak również jedną z dyscyplin szczegółowych nauki historii. Jako przedmiot opiera się na przepisach Prawa o szkolnictwie wyższym oraz aktach wykonawczych. Dlatego też w artykule omówiono podstawy prawne obowiązujące przed wprowadzeniem w życie ustawy 2.0, treści kształcenia, wybrane problemy metodyki nauczania tego przedmiotu (na wzór metodyki nauczania historii) oraz prowadzenia badań naukowych. Podjęto również próbę zdefiniowania historii administracji, jako dyscypliny naukowej. Zwrócono uwagę na konieczność ujmowania jej w interdyscyplinarnym kontekście, w szczególności kładąc nacisk na związki historii administracji z politologią, socjologią i psychohistorią. Zaznaczono powiązania tej dyscypliny z nauką administracji, nauką prawa administracyjnego i polityki administracyjnej. Wskazano także na różnice między historią administracji a historią prawa, czy historią ustroju. W zakończeniu podkreślono rolę historii administracji w kształceniu przyszłych urzędników oraz sformułowano postulaty badawcze pod adresem przedstawicieli tej nauki.