Ius et Administratio 3/2018
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10809
Przeglądaj
Przeglądanie Ius et Administratio 3/2018 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Historia administracji w programach kształcenia administratywistów w latach 2007– 2018: stan przeszły i wnioski ogólne(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-09) Dąbrowski, KarolHistoria administracji jest jednocześnie przedmiotem kształcenia na studiach administracyjnych, jak również jedną z dyscyplin szczegółowych nauki historii. Jako przedmiot opiera się na przepisach Prawa o szkolnictwie wyższym oraz aktach wykonawczych. Dlatego też w artykule omówiono podstawy prawne obowiązujące przed wprowadzeniem w życie ustawy 2.0, treści kształcenia, wybrane problemy metodyki nauczania tego przedmiotu (na wzór metodyki nauczania historii) oraz prowadzenia badań naukowych. Podjęto również próbę zdefiniowania historii administracji, jako dyscypliny naukowej. Zwrócono uwagę na konieczność ujmowania jej w interdyscyplinarnym kontekście, w szczególności kładąc nacisk na związki historii administracji z politologią, socjologią i psychohistorią. Zaznaczono powiązania tej dyscypliny z nauką administracji, nauką prawa administracyjnego i polityki administracyjnej. Wskazano także na różnice między historią administracji a historią prawa, czy historią ustroju. W zakończeniu podkreślono rolę historii administracji w kształceniu przyszłych urzędników oraz sformułowano postulaty badawcze pod adresem przedstawicieli tej nauki.Pozycja Gwarancje praw pacjenta z zaburzeniami psychicznymi do samostanowienia oraz poszanowania godności i intymności na tle wybranych zagadnień(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-09) Sztandera, FilinaW artykule autorka podejmuje tematykę gwarancji poszanowania praw pacjenta z zaburzeniami psychicznymi do samostanowienia oraz do poszanowania godności i intymności. Analiza dogmatyczno-prawna została poczyniona na tle takich zagadnień jak: przyjęcie do szpitala psychiatrycznego za zgodą, przyjęcie do szpitala psychiatrycznego bez zgody w trybie wnioskowym oraz nagłym, wypisanie ze szpitala psychiatrycznego czy stosowanie środków przymusu bezpośredniego przez personel medyczny. Artykuł zawiera postulaty de lege ferenda w zakresie stosowania środków przymusu bezpośredniego wobec pacjentów z zaburzeniami psychicznymi.Pozycja Iné formy účasti obyvateľov na samospráve obce(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-09) Volochová, JanaOkrem klasických foriem uskutočňovania obecnej samosprávy inštitútmi priamej demokracie (miestne referendum, zhromaždenie obyvateľov obce) a zastupiteľskej demokracie, disponujú obyvatelia obce aj komplexom ďalších právne relevantných nástrojov, využitie ktorých im zabezpečuje účasť na riešení vlastných záležitostí. Predkladaný príspevok pojednáva o iných formách účasti obyvateľov na samospráve obce, ktoré vyplývajú obyvateľom obce zo zákonnej úpravy.Pozycja Prawne aspekty militarnego wykorzystania przestrzeni kosmicznej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-09) Kolczyński, PiotrWykorzystanie przestrzeni kosmicznej odgrywa obecnie kluczową rolę w funkcjonowaniu współczesnego świata. Infrastruktura kosmiczna stała się niezbędna w wielu dziedzinach życia, a co za tym idzie pojawiła się potrzeba zagwarantowania jej bezpieczeństwa. Ponadto, wraz z korzyściami płynącymi z aktywnego wykorzystywania kosmosu w celach publicznych, państwa w coraz większym stopniu dostrzegają potencjał jaki on przedstawia w dziedzinie wojskowości. Obydwa te zagadnienia stanowią wyzwanie i przedmiot dyskusji społeczności międzynarodowej w zakresie stworzenia odpowiednich regulacji, które sprostają aktualnym oczekiwaniom, nie będą pozostawać w tyle za rozwojem technologicznym i zapewnią zrównoważony rozwój w tej sferze. Podczas gdy reżim prawa kosmicznego zakłada korzystanie z przestrzeni kosmicznej wyłącznie w celach pokojowych, istnieje realne niebezpieczeństwo rozwoju operacji wojskowych przez państwa, których głównym celem jest zwiększenie własnego potencjału militarnego. Z uwagi na fakt, że istniejący system prawny nie reguluje w sposób kompleksowy i jednolity aktywności wojskowych w kosmosie, konieczne jest aby na forach organizacji międzynarodowych wszystkie zainteresowane podmioty podjęły aktywną dyskusję mającą na celu stworzenie takiego koherentnego reżimu. W dzisiejszych czasach jednak, przy obecnej fragmentaryzacji interesów państw i tendencji do wpływania na prawo kosmiczne poprzez krajowe ustawodawstwa, jest to cel niezwykle trudny do osiągnięcia.