Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 4 (2004)
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10101
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 4 (2004) według Autor "Karwińska, Anna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Szanse i bariery ograniczania nierówności we współczesnej Polsce. Perspektywa mikro- i mezospołeczna(MITEL, 2004-06) Karwińska, AnnaŻadne społeczeństwo nie jest w stanie w pełni zrealizować ideału równych szans, praw obywatelskich, dostępu do podstawowych dóbr i usług, choć takie starania podejmowało na przestrzeni wieków niemal każde pokolenie w wielu krajach. Jednak pomiędzy niemożliwym do zrealizowania ideałem „doskonałej równości” a rzeczywistością coraz bardziej podzielonego świata, zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym, istnieją możliwości usunięcia najbardziej konfliktogennych i postrzeganych jako niesprawiedliwe obszarów nierówności. Problem zmniejszania się nierówności należy rozpatrywać na co najmniej trzech poziomach integracji zjawisk społecznych: w skali makro, mezo (poziom średnich struktur i instytucji) oraz mikro. Te trzy poziomy życia społecznego są ze sobą ściśle powiązane, zmiany zachodzące lub realizowane w jednym z nich, pośrednio lub bezpośrednio wpływają na zmiany w pozostałych. W kwestii wyrównywania szans, zwiększania dostępu do cennych dóbr i wartości, zapewnienia równości wobec prawa, równości szans na przeżycie (zapewnienie dostępu do określonego minimum społecznego) szczególną rolę odgrywa działalność w makroskali, a więc adekwatne prawo, możliwości egzekwowania uchwalonych ustaw, polityki gospodarczej, edukacyjnej i kulturalnej. W sferze tworzenia i zdobywania przez jednostki „kapitału kulturowego” najważniejszą rolę odgrywa rodzina, społeczność lokalna, a także określone instytucje edukacyjne. Raport przedstawia tylko drugi rodzaj zagadnień, skupiając się na problemach szeroko rozumianych nierówności w dostępie do odpowiedniej edukacji, warunkach wyrównywania różnic społecznych związanych z funkcjonowaniem rodziny i procesem socjalizacji, a także na temat możliwości podejmowania odpowiednich działań sprzyjających pożądanym transformacja i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.