Osiągnięcia artystyczne w zakresie sztuk plastycznych (NH) / Artistic achievements in the field of fine arts (H)

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6265

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 349
  • Item type: Pozycja ,
    Necenzurováno. Polské nezávislé umění 80. let Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora, 25/05/2023 – 17/09/2023
    (2023) Boruta, Tadeusz
    T. Boruta był kuratorem i autorem ekspozycji wystawy pt. "Necenzurováno: Polské nezávislé umění 80. let" w GASK (Galerie Středočeského kraje) Kutná Hora, która nawiązuje do wystawy "Nie ocenzurowano” z Zamku Ujazdowskiego (2022r.), ale została ona całościowo przebudowana; nowy scenariusz i aranżacja, pokazanych zostało dużo innych dzieł, które lepiej korespondują z doświadczeniem czeskiej sceny sztuki niezależnej lat 80., a tym samym, w tym kontekście, łatwiejsza dla czeskiego widza była recepcja sztuki polskiej tego okresu. Wystawa została zrealizowana w efekcie zaproszenia wystosowanego przez wybitnego kuratora zbiorów GASK, anglika Richarda Drury, którego zainteresowała wystawa warszawska. W Czechach pokazanych zostało 130 prac 60 artystów, klasyków sztuki polskiej związanych z drugim obiegiem kultury w latach 80. Wystawione zostały dzieła wypożyczone z kilkunastu muzeów polskich i bezpośrednio od twórców. Ta największa, prezentacja sztuki polskiej w Czechach zorganizowana została we współpracy: GASK w Kutná Hora, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie oraz Instytutu Polskiego w Pradze. Patronat polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Spraw Zagranicznych Republiki Czech. Wystawa spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem na co wskazuje ok. 10tyś. zwiedzających i fakt ukazania się 46 recenzji w czeskiej prasie oraz w kilku programach TV i radiu. GASK należy do najważniejszych muzeów sztuki w Czechach. To Czeskie Muzeum Sztuk Pięknych w Pradze, które od 2009 r. ma nową siedzibę w zabytkowej Kutnej Horze. Jako imprezy towarzyszące wystawie, zarówno w Pradze jak i w Kutnej Horze, zorganizowane zostały konferencje, koncerty, prezentacje polskiego filmu niezależnego i literatury. Projekt miał charakter interdyscyplinarny, gdyż oprócz wypożyczonych z muzeów i kolekcji prywatnych prac plastycznych czołówki polskich artystów, widzowie mogli zapoznać się m.in.: z teatrem niezależnym (spektakle A. Wajdy, oraz Teatru Ósmego Dnia), filmem (J. Robakowskiego, M. Terleckiego, O. Olszewski, R. Bugajskiego) i fotografią (E. Ciołek, Chris Niedenthal, M. Carot), a także uczestniczyć w koncercie Lecha Janerki.
  • Item type: Pozycja ,
    Wystawa pt. Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80. / Centrum Sztuki Współczesnej CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie
    (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2022) Boruta, Tadeusz
    Wystawa pt. "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, 08/04/2022 – 18/08/2022 Autor scenariusza, aranżacji wystawy i tekstu: Tadeusz Boruta Wystawa "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." ukazała szeroką panoramę zjawisk artystycznych, w których twórcy w różnorakich formach manifestowali swoją niezależność wobec komunistycznej władzy PRL, próbującej przy użyciu aparatu represji, milicji i wojska, zabić wolnościowe aspiracje społeczeństwa. Była to największą prezentacją twórczości w ruchu kultury niezależnej lat 80. w XXI wieku. Pokazanych zostało 215 prac 67 twórców, wśród których byli klasycy sztuki polskiej sztuki.
  • Item type: Pozycja ,
    Monografia pt. "Patos. Dokumentacja własnej aktywności twórczej i wystawienniczej w ramach ruchu kultury niezależnej lat 80."
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2025) Boruta, Tadeusz
    Przedmiotowa publikacja jest najobszerniejszą monografią dokumentującą aktywność twórczą i wystawienniczą Tadeusza Boruty w ramach ruchu kultury niezależnej lat 80., który był jednym z głównych animatorów tego istotnego dla kultury zjawiska. Szczególną wartością monografii jest prezentacja unikalnych materiałów archiwalnych: zdjęć z niezależnych wystaw, oficjalnych i podziemnych publikacji (tzw. bibuły) oraz drugoobiegowych druków akcydensowych. Opracowane zostało szczegółowe kalendarium wydarzeń artystycznych z lat 80. Uzupełnieniem archiwaliów z lat 80. jest bogato ilustrowany materiał dokumentujący zbiorowe wystawy polskiej sztuki niezależnej lat 80., które Tadeusz Boruta zrealizował po 1990 roku. W przedmiotowej monografii opublikowane zostały także wszystkie teksty Tadeusza Boruty (napisane w ciągu 40 lat) dotyczące kultury niezależne lat 80. Publikacja jest recenzowana przez prof. Grzegorza Bednarskiego i prof. Kazimierza Rocheckiego, którzy podkreślali unikalny charakter monografii i jej wartość dla dalszych badań nad ruchem kultury niezależnej lat 80.
  • Item type: Pozycja ,
    Udział w wystawie "Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania" Muzeum Narodowe we Wrocławiu | Pawilon Czterech Kopuł
    (Muzeum Narodowe we Wrocławiu | Pawilon Czterech Kopuł, 2025) Boruta, Tadeusz
    Wystawa „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania” w Pawilonie Czterech Kopuł jest najważniejszą wystawą Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Została zorganizowana w 70 lat po otwarciu w warszawskim Arsenale Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” (1955). Jak opisuje kuratorka wystawy Magdalena Chmielarz: jest prezentacją twórczości W. Cwenarskiego w szerokim kontekście sztuki polskiej i zagranicznej, w tym dzieł innych artystów, których łączy z nim podobne pełne empatii spojrzenie na człowieka. Wśród nich znajdą się prace twórców, którzy inspirowali Cwenarskiego, tj. Witolda Wojtkiewicza, Tadeusza Makowskiego, Georgesa Rouaulta, Käthe Kollwitz czy Fransa Masereela. Ekspozycja prezentuje także dzieła współczesnych Cwenarskiemu artystów z tzw. pokolenia Arsenału, czyli m.in. A. Wróblewskiego, M. Oberländera, I. Celnikiera, J. Lebensteina, J. Panka, W. Fangora. Egzystencjalny charakter prac Cwenarskiego bliski był takim twórcom jak: S. Rodziński i T. Boruta (pokazano obraz Boruty „Pieta”) oraz artystom z kręgu Nowi Dzicy. W sumie pokazanych zostało blisko 170 dzieł, powstałych na przestrzeni ostatnich 200 lat.
  • Item type: Pozycja ,
    12. Międzynarodowe Biennale Miniatury – Częstochowa 2022
    (2022) Cywicka, Magdalena
    12. Międzynarodowe Biennale Miniatury w Częstochowie w 2022 roku. Konkurs ten jest jednym z najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń artystycznych w Polsce, które od ponad dwóch dekad gromadzi twórców z całego świata specjalizujących się w miniaturze, prezentuje prace wykonane z technice malarstwa, grafiki, rysunku i fotografii monochromatycznej.
  • Item type: Pozycja ,
    „Art&Science 5 – Sztuka Apoptozy” - 2023-2024
    (2023) Cywicka, Magdalena
    "Art&Science 5 – Sztuka Apoptozy", tytuł wystawy jest nazwą procesu biologicznego. Pochodzi z greckiego słowa, a oznacza dosłownie opadanie liści. Apoptoza jest naturalnym procesem zaprogramowanej śmierci komórki w organizmie. Artyści przygotowali prace odnoszące się do tematyki rozpadu i odnowy. Ekspozycja jest punktem wyjścia do rozważań nad przemijalnością życia.
  • Item type: Pozycja ,
    „12. Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat – Srebrny Czworokąt – Przemyśl 2024”
    (2024) Cywicka, Magdalena
    „12. Międzynarodowym Triennale Malarstwa Regionu Karpat – Srebrny Czworokąt – Przemyśl 2024”. Prestiżowym wydarzeniu artystycznym o międzynarodowym zasięgu, skupiające twórców z regionu Karpat: Polski, Słowacji, Rumunia, Ukrainy i Węgier. Triennale ma na celu promocję współczesnego malarstwa, wymianę międzykulturową oraz budowanie dialogu artystycznego ponad granicami.
  • Item type: Pozycja ,
    „Na papierze bez granic …artyści Trójmorza habitat 2024”,
    (2024) Cywicka, Magdalena
    „Na papierze bez granic …artyści Trójmorza habitat 2024”, towarzyszącej 8. Forum Artystycznemu – Lublin 2024. Objętej Honorowym Patronatem przez pana prof. dr hab. Radosława Dobrowolskiego, Rektora UMSC w Lublinie. Na wystawie swoje prace prezentowało 63 artystów z 13 państw, z Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Słowacji, Czech, Rumunii, Bułgarii, Austrii, Chorwacji, Słowenii, Grecji i Węgier. Do udziału w wystawie zostali zaproszeni artyści, dla których papier jest podstawowym medium w ich twórczości. Założeniem wystawy jest ukazanie różnorodności realizacji artystycznych wykonanych na papierze lub wykorzystujących papier jako medium, czy źródło twórczych inspiracji.
  • Item type: Pozycja ,
    Poszukując swojego miejsca
    (2023-11-17) Baran, Tomasz
    Obraz pt. „Poszukując swojego miejsca” autorstwa Tomasza Barana został premierowo zaprezentowany podczas wystawy „Pejzaż malarstwa polskiego” w Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, która trwała od 17 listopada 2023 roku do 25 lutego 2024 roku. Praca, wykonana techniką olejną na płótnie (92 × 73 cm), stanowi refleksję nad tożsamością, poszukiwaniem przestrzeni i relacją człowieka z pejzażem.
  • Item type: Pozycja ,
    Z perspektywy czasu
    (2023-11-17) Baran, Tomasz
    Obraz pt. „Z perspektywy czasu” autorstwa Tomasza Barana został premierowo zaprezentowany podczas wystawy „Pejzaż malarstwa polskiego” w Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, trwającej od 17 listopada 2023 roku do 25 lutego 2024 roku. Dzieło wykonane techniką olejną na płótnie (92 × 73 cm) ukazuje refleksję nad czasem, przemijaniem oraz duchowym wymiarem ludzkiego doświadczenia.
  • Item type: Pozycja ,
    „Forbidden” – Inheritance & Innovation Mokuhanga & Washi 2024 – IMA
    (2024) Machowski, Jacek
    Grafika „Forbidden” (2023) autorstwa Jacka Machowskiego została zaprezentowana podczas wystawy „Inheritance & Innovation: Mokuhanga & Washi” w ramach Fifth International Mokuhanga Conference 2024 w Echizen, Japonia. Do udziału zakwalifikowano 140 prac 137 artystów z 25 krajów, w tym czterech z Polski. Praca wykonana w technice mokuhanga, z użyciem chine collé i karazuri, stanowi połączenie tradycyjnego rzemiosła japońskiego z elementami współczesnej kultury wizualnej. Inspiracją dla artysty były senjafudy – pielgrzymie naklejki umieszczane na świątyniach – zestawione z miejską sztuką naklejek. W dziele tradycja sakralna spotyka się z językiem współczesnego street artu, a ręczne rzemiosło drzeworytnicze z refleksją nad komunikacją wizualną w przestrzeni publicznej.
  • Item type: Pozycja ,
    Autorstwo dzieła plastycznego, pt.: Generatywne błaganie o ochronę cyfrową
    (2025) Machowski, Jacek
    Praca „Generatywne błaganie o ochronę cyfrową” Jacka Machowskiego powstała w ramach I Ogólnopolskiego Konkursu „Drzeworyt – źródło natchnienia”, organizowanego przez Centrum Kulturalne w Przemyślu i GOK w Narolu, pod honorowym patronatem Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Artysta otrzymał III nagrodę za współczesną interpretację drzeworytu wotywnego, łączącą tradycję ludową z refleksją nad światem cyfrowym. Praca nawiązuje do dawnych modlitw o ochronę, zastępując je błaganiem o uwolnienie od spamów, fałszywych informacji i zagrożeń sieciowych. Autor wykorzystał w procesie twórczym obraz wygenerowany przez sztuczną inteligencję, który przetworzył i przeniósł w technikę drzeworytu, zachowując charakterystyczną dla twórczości ludowej ekspresję i niedoskonałość odbitki.
  • Item type: Pozycja ,
    Stan przejściowy I, Stan przejściowy II - cykl prac graficznych / 11. Międzynarodowe Triennale Grafiki Kolor w grafice – Ślady Toruń 2024 (wystawa kuratorska)
    (2024) Janowska-Augustyn, Joanna
    Zestaw prac: Stan przejściowy I, Stan przejściowy II (cykl grafik cyfrowych/ druków pigmentowych, format: 70 x 140 cm x 2, 2024) był eksponowany na prestiżowej wystawie kuratorskiej (na zaproszenie kuratora Mirosława Pawłowskiego) – 11. Międzynarodowe Triennale Grafiki Kolor w grafice – Ślady, Toruń 2024. Jest to impreza cykliczna o ugruntowanej renomie, organizowana przez Galerię Sztuki Wozownia w Toruniu od początku lat 80. Wystawa prezentuje wiodące tendencje w grafice, stanowiąc próbę uchwycenia i podkreślenia roli koloru, jako środka wyrażającego określone treści i emocje we współczesnej grafice światowej. Tym samym Triennale stanowi platformę dyskusji oraz spotkań z twórczością artystów z Polski i ze świata. W wystawie wzięło udział wielu wybitnych grafików z kraju i zagranicy. Miejsce ekspozycji – Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu. Wystawie towarzyszył katalog (ISBN 978-83-66588-27-1). Praca Joanny Janowskiej-Augustyn jest reprodukowana na str. 53.
  • Item type: Pozycja ,
    Pauza I, Pauza II, Pauza III - cykl prac rysunkowych / WYRÓŻNIENIE / XI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego – Lubaczów 2023
    (2023) Janowska-Augustyn, Joanna
    Tryptyk: Pauza I, Pauza II, Pauza III (rysunek węglem, 100 x 70 cm x3, 2023) został nagrodzony Wyróżnieniem (ufundowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) na jubileuszowym (30-lecie) XI Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego - Lubaczów 2023, które jest najważniejszym, cyklicznym przeglądem współczesnego rysunku w Polsce. Wystawa dedykowana pamięci dr Bożeny Kowalskiej (1930-2023), objęta patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaprezentowano prace wybitnych polskich artystów zajmujących się rysunkiem. Wystawa była również eksponowana w renomowanej Galerii Test w Warszawie. Wyróżniony cykl prac został włączony do prestiżowej kolekcji Polskiego Rysunku Współczesnego Muzeum Kresów w Lubaczowie. Wystawie towarzyszył katalog (ISBN 978-83-967716-1-2). Reprodukcje prac Joanny Janowskiej-Augustyn znajdują się na str. 62, 63, 64.
  • Item type: Pozycja ,
    The Masters of Graphic Arts 11th International Biennial of Drawing and Graphics Art - Györ, Hungary 2022-23 / wystawa kuratorska - laureaci nagród z poprzednich edycji
    (2023) Janowska-Augustyn, Joanna
    Udział w prestiżowej wystawie międzynarodowej artystów nagrodzonych w poprzednich edycjach: The Masters of Graphic Arts – 11th International Biennial of Drawing and Graphics Arts, Győr; prezentacja 3 grafik cyfrowych (Zanurzenie, Ślad Innego, Ciężar). Kuratorka Julia Meszaros do tej wyjątkowej wystawy zaprosiła międzynarodowe grono artystów, którzy byli laureatami nagród w poprzednich edycjach konkursu (J. Janowska-Augustyn otrzymała w 8. edycji Biennale w 2005 r. nagrodę: Purchase Prize of the Municipal Municipal Museum of Art). Biennale w Győr jest cykliczną imprezą artystyczną o światowej renomie, mającą długoletnią tradycję. Ekspozycja miała miejsce we Flóris Rómer Museum of Art and History w Györ na Węgrzech. Wystawie towarzyszył katalog - ISBN 978-963-7207-79-2 (w wersji cyfrowej). Prace Joanny Janowskiej-Augustyn reprodukowane są wraz z krótkim tekstem autokomentarza (w języku angielskim) na str.: 150, 151, 152.
  • Item type: Pozycja ,
    Blue Passage - praca graficzna / 9 Points of View – Central Point – Henry Moore / międzynarodowa wystawa (kuratorka: Kornelija Koneska) w ramach jubileuszu 80-lecia OSTEN – North Macedonia / Osten Gallery Skopje, North Macedonia
    (2025) Janowska-Augustyn, Joanna
    9 Points of View – Central Point – Henry Moore – to prestiżowa, kuratorska wystawa międzynarodowa (jedna z 8 wystaw grupowych, do których zaproszono imiennie 80 artystów z całego świata) w ramach jubileuszu 80-lecia (od 1945 r.) renomowanej instytucji kultury: OSTEN – North Macedonia. Kuratorka: Kornelija Koneska; ekspozycja - Osten Gallery Skopje (4-20 września 2025). Praca graficzna Blue Passage (2025, grafika cyfrowa / druk pigmentowy, 140 x 100 cm) autorstwa Joanny Janowskiej-Augustyn oraz prace 9 wybranych artystów współczesnych reprezentujących różne kraje, zostały wyeksponowane na wystawie wraz z dziełem H. Moore’a. Idea wystawy zakładała ukazanie tytułowych „punktów widzenia” w dialogu z twórczością wybitnego brytyjskiego rzeźbiarza, rysownika i grafika; którego pozycja na trwałe zapisała się w historii sztuki. Zaproszenie do tej elitarnej wystawy było wyjątkowym wyróżnieniem o znaczeniu międzynarodowym. Prezentowana grafika została włączona do prestiżowej kolekcji Osten Museum w Skopje, obejmującej dzieła takich artystów jak: Koshut, Rembrandt, Kabakovs, Kokoschka, Soulages, Moore, Cragg, Dali, Abramovic, Christo, Miro.
  • Item type: Pozycja ,
    Ekslibris Igi Popek
    (2025) Jachym, Marcin
  • Item type: Pozycja ,
    Międzynarodowa wystawa zbiorowa Srebrny Czworokąt/2022
    (2022-11-10) Gil, Łukasz