Osiągnięcia artystyczne w zakresie sztuk plastycznych (NH) / Artistic achievements in the field of fine arts (H)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6265
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Item type: Pozycja , Monografia/katalog pt. „Uncensored. Polish Independent Art of the 1980s”(Instytut Adama Mickiewicza, 2023) Boruta, TadeuszSelected pages from the monograph: This richly illustrated catalogue of the exhibition presenting Polish independent art of the 1980s features reproductions of works by almost fifty artists active during the boycott of official institutions that followed the introduction of martial law in Poland in 1981. It also contains photographs by Erazm Ciołek, Chris Niedenthal, Jarosław Maciej Goliszewski, and Tadeusz Boruta, documenting exhibitions in Catholic churches, artists’ studios and spontaneous artistic activities in public spaces. Essays by art historians discuss, from various perspectives, the phenomenon of independent culture in the turbulent period of the decline of Communism. “Thanks to the superb layout of the catalogue, we are given a reminder of the lasting achievements of Polish art in the 1980s. At that time, artists focused intensely on creating works of extraordinary symbolism and expressive power regardless of political circumstances that, for many reasons besides censorship, are usually adverse to creative expression.” “The exhibition curator and authors of this book polemicise with the findings of art critics who have, until now, sought to portray the phenomenon of 1980s Polish art from a secular perspective predominant in the European Union. This different approach is worth supporting, as is every effort to contest the status quo in Polish artistic culture that, apart from brief periods of polemical outbursts, is otherwise dominated by adaptive attitudes.” Excerpts from a review by Jan Stanisław Wojciechowski, artist, art critic and professor at the Academy of Fine Arts in Warsaw.Item type: Pozycja , "Hope" i "Coexistence" - nagroda regulaminowa na 11. Międzynarodowym Triennale Malarstwa "Srebrny Czworokąt 2021"(2022) Uchman, MagdalenaObrazy „Hope” i "Coexistence" stanowią refleksję nad tematem przewodnim edycji triennale – „Dziwny jest ten świat…”. Praca "Hope" ukazuje chaos współczesnej rzeczywistości i kruchość nadziei w świecie pełnym napięć i niepewności. Zamazane napisy w tle symbolizują zdezorientowane, nieskładne myśli, towarzyszące globalnym kryzysom, natomiast siatka w dolnej części kompozycji może nawiązywać do złudnego porządku – społecznego, politycznego czy kulturowego – który istnieje jedynie jako konstrukcja. Nadzieja, choć obecna, jawi się jako odseparowana od rzeczywistości, co podkreśla potrzebę głębszej refleksji nad kondycją współczesnego świata. Drugi nagrodzony obraz zatytułowany „Coexistence” porusza temat napięć między indywidualnością a zbiorową tożsamością, ukazując wyzwania, jakie niesie globalna integracja. Symbolika obrazu odzwierciedla zderzenie różnorodnych tożsamości w kontekście współczesnej Europy, gdzie granice przynależności i indywidualizmu stają się coraz bardziej płynne. Centralna część kompozycji może być odczytywana jako próba zamknięcia jednostki w sztywnych ramach społecznych, politycznych lub geograficznych – w kontraście do dynamicznego, chaotycznego tła, symbolizującego zmieniający się świat. Obraz ukazuje kryzys tożsamości, w którym współczesna jednostka znajduje się w nieustannym procesie redefinicji.Item type: Pozycja , Inwazja, 8. Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej, Nominacja do nagrody(2025) Uchman, MagdalenaGrafika "Inwazja" (druk cyfrowy o wym. 70 x 100 cm) zaprezentowana podczas pokonkursowej wystawy 8. Międzynarodowego Triennale Grafiki Cyfrowej została nominowana do nagrody. Praca nawiązuje do wojny na Ukrainie. Na powierzchni grafiki dominuje chaos słów takich jak „TERRORYZM”, „INWAZJA”, „POSTPRAWDA” - symbolizujących przemoc, dezinformację i manipulację, które towarzyszą współczesnym konfliktom zbrojnym. Warstwowe, zamazane napisy przypominają ścianę pokrytą rozpaczliwymi notatkami, świadcząc o zagubieniu jednostki w brutalnej rzeczywistości wojny. Chłodna, przygaszona kolorystyka podkreśla atmosferę niepokoju i destrukcji. Praca porusza nie tylko temat fizycznej agresji, ale także informacyjnego chaosu i propagandy.Item type: Pozycja , Imprint of you - Jubilee Fifth International Print Biennale Yerevan 2025(2025-09-05) Bednarska, KamilaAutorstwo pracy plastycznej “Imprint of you”, litografia, autooffset, 100x70 cm, 2024, biorącej udział w wystawie „Jubilee Fifth International Print Biennale Yerevan 2025” w HayArt Centre, Armenia w dniach 05.09. - 05.12.2025 r. Praca została nagrodzona WaVA Award. Jest to nagroda międzynarodowa, przyznawana za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuk graficznych. Nagroda jest przyznawana przez World Association of Visual Arts (Światowe Stowarzyszenie Sztuk Wizualnych).Item type: Pozycja , Wystawa pt. "Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80."(Muzeum w Gliwicach, 2020) Boruta, TadeuszWystawa pt. "Oazy wolności. Niezależny ruch wystawienniczy w latach 80." autorstwa Tadeusza Boruty, który pełnił funkcję kuratora wystawy, aranżował ekspozycję, zaprojektował plakat i prezentował także 4 swoje obrazy. Miejsce wystawy: Muzeum w Gliwicach, Ruiny Teatru Victoria w dniach 23.06-4.10.2020. Przedmiotowa wystawa ukazała szeroką panoramę niezależnej twórczości lat 80., która z dzisiejszej perspektywy stanowi jeden z fundamentów oryginalności współczesnej sztuki polskiej. Prace na wystawę zostały tak dobrane by ukazać specyfikę tworzącej się wówczas nowej ikonografii unaoczniającej się poprzez różnorodność artystycznej formy, języka i poruszanej tematyki. Celem wystawy „Oazy wolności…” było ukazanie zjawiska polityczno-artystycznego, jakim był niezależny ruch wystawienniczy, tworzony w latach 80. w ramach inicjatyw Komitetu Kultury Niezależnej. Ekspozycja „Oazy wolności” prezentowała ponad 100 dzieł 40 artystów, którzy w latach 80. w swoich pracach wyrażali ducha wolności. O poziomie i randze tej wystawy świadczy fakt, że znalazła się ona wśród laureatów 41. Edycji Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku SYBILLA 2020 w kategorii „wystawy czasowe”. Konkurs organizowany przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest najbardziej prestiżowy w muzealnictwie. Wystawa znalazła bardzo duży oddźwięk w mediach.Item type: Pozycja , ROWNOLEGŁOŚĆ indywidualna wystawa malarstwa(2025-06) Sankowski, JarosławRÓWNOLEGŁOŚĆ, Indywidualna wystawa malarstwa, Galeria PASTULA, Budy Kupieńskie „RÓWNOLEGŁOŚĆ” indywidualna wystawa malarstwa Galeria PASTULA, Budy Kupieńskie, Kupno 492 Wystawa składa się z malarskich prac z cyklu architektonicznego z okresu 10 ostatnich lat. Poszukiwania w malarstwie, które prowadzę to architektura, która staje się terytorium przestrzennej i emocjonalnej penetracji na płaszczyźnie obrazu. Przetworzone struktury o klasycznym rodowodzie, oraz obiekty budowlane stają się tematem przedstawienia, ale także intrygą w umownej przestrzeni obrazu, wspierając jego fizyczny status. Galeria Pastula to wyjątkowe miejsce wystawiennicze stworzone, aby pokazywać działania i prace o istotnym dla rozwoju sztuki znaczeniu. Właściciel galerii Jan Pastuła to pasjonat i kolekcjoner sztuki współczesnej artystów z polski i zagranicznych. Dba o wysoki poziom ekspozycji i przekazu. Lista wystawiających tam artystów od powstania galerii jest długa, m. in.: Marta Jungwirth, Paweł Jarodzki, Jacek Sroka, Stanisław Koba, Maria Pinińska Bereś, Bettina Bereś, Jadwiga Sawicka, Zbigniew Warpechowski, Wojciech Ćwiertniewicz, Robert Kuśmirowski, Paweł Susid, Martyna Czech, Franciszek Maśluszczak, Marek Chlanda, Jan Gryka. Niezwykle dla mnie ważkim aspektem jest to, co zapisano w katalogu do wystawy Wybór: „sztuki plastyczne, oprócz celów estetycznych, mają również inne zadania – włączają się, bo powinny to robić, do bieżącej dyskusji o stanie świata”. Sztuka ma sens o tyle, o ile w czasach szczególnych – powtórzę to za sugestią Doroty Nieznalskiej – ma siłę zerwać ze strategią politycznej eksterytorialności i wezwać hic et nunc do walki o sprawy niecierpiące zwłoki. (rozmowa Marty Zgierskiej z Janem Pastułą) file:///C:/Users/Admin/Downloads/16.Pastula%20(5).pdfItem type: Pozycja , Ekslibris Andrzeja Wawrzynowskiego(2023) Jachym, MarcinItem type: Pozycja , Babie lato(2025-09-19) Sankowski, JarosławPrezentowana praca należy do cyklu "EPISFERA" i kontynuuje ideę miast połączonych. Znalazła się w ścisłej czołówce prac finalistów konkursu OSTEN24 https://www.osten.mk/en/finalists-2024/. Osten to instytucja - muzeum i galeria w Skopje w Macedonii, która kultywuje przeszłość, jest aktywna w teraźniejszości i posiada plany na przyszłość. Uznana marka w dziedzinie sztuki, od 1945 roku, środowisko niezależnej myśli i wyzwolonej twórczości, dzięki swojemu doświadczeniu i wpływowi na kształtowanie kultury i sztuki, od ponad 70 lat OSTEN jest odnoszącym sukcesy organizatorem międzynarodowych wydarzeń: Światowej Galerii Bajki (od 1969), Biennale Rysunku i Biennale Nagrodzonych Twórców - które przyciągają artystów z całego świata, edukuje szerszą publiczność i animuje profesjonalnych twórców sztuki (kuratorów, teoretyków, krytyków i historyków sztuki) - a wszystko to zapewnia kontakt i tworzy materiały dokumentujące rozwój i stwarzanie warunków do tworzenia nowych zwrotów i tendencji sztuki w naszych czasach”. Kurator Osten 24 -Kornelija KONESKA, Macedonia Północna, miedzynarodowe jury: Bruno CORA -Włochy, Dr Pick KEOBANDITH -Belgia, Maja KOLARIC -Serbia. https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11746 OSTEN BIENNIAL of DRAWING Skopje 2024. (publikacja, która jest podsumowaniem każdej edycji biennale https://www.osten.mk/en/finalists-2024/ Praca została dołączona do Kolekcji Osten, która tworzona jest z zakupów oraz donacji artystów zaproszonych i finalistów, prezentujących swoje prace w galeriach Osten (certyfikat wystawiony przez organizatorów) https://www.facebook.com/photo/?fbid=1096810892476003&set=a.550182673805497 https://www.facebook.com/photo/?fbid=1096810895809336&set=a.550182673805497 https://www.facebook.com/photo/?fbid=1072244251599334&set=pcb.1072244324932660 ----------------------------------------------------------Item type: Pozycja , „Pokolenie ’80. Niezależna twórczość młodych w latach 1980-89” w Muzeum Narodowym w Krakowie(Instytut Pamięci Narodowej, Stowarzyszenie NZS 1980, 2010) Boruta, TadeuszZbiorowa wystawa sztuki „Pokolenie ’80. Niezależna twórczość młodych w latach 1980-89” w Muzeum Narodowym w Krakowie, 10.12.2010 – 30.01.2011 autorstwa prof. T. Boruty i pod jego kuratelą. Zostało pokazanych 253 dzieł 47 artystów, które dobrano tak by ukazać specyfikę tworzącej się wówczas nowej ikonografii unaoczniającej się poprzez różnorodność artystycznej formy, języka i poruszanej tematyki. Na wystawie były prezentowane prace z lat 80, m.in. artystów związanych z grupami artystycznymi: Gruppa, Luxus, Neue Bieremiennost', Koło Klipsa, NAO Sternenhoch, czy dokumentacja happeningów Pomarańczowej Alternatywy. Prezentowane była również drugoobiegowa literatura, niezależne etiudy filmowe oraz filmy dokumentalne ukazujące nagrania tzw. bardów solidarności, występy kapel w Jarocinie, jednak głównym założeniem wystawy było zaprezentowanie młodego malarstwa, które w owym czasie „wybuchło” z wielką siłą. Wystawie towarzyszyła obszerna monografia pt. „Pokolenie '80. Niezależna twórczość młodych w latach 1980–89” pod redakcją T. Boruty (Wyd. IPN i Stowarzyszenie NZS 1980, Kraków 2010, s. 464, ISBN 978-83-7660-264-6), która zawiera opracowania naukowe 20 autorów z różnych dyscyplin naukowych i artystycznych, kalendarium kultury niezależnej i bogatą ikonografię dokonań artystów niezależnych z lat 80. XX w.Item type: Pozycja , Wystawa zbiorowa „POKOLENIE ‘80 – Polityczny protest? Artystyczna kontestacja?” w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie(Muzeum Okręgowym w Rzeszowie, IPN, 2012) Boruta, TadeuszWystawa zbiorowa „POKOLENIE ‘80 – Polityczny protest? Artystyczna kontestacja?” w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie, w dniach 15.05-26.08.2012 r., autorstwa prof. Tadeusza Boruty, zrealizowana pod jego kuratelą. Prezentowała 193 dzieł 44 artystów z całej Polski. Była to kontynuacja badań naukowych i artystycznych prowadzonych z Instytutu Pamięci Narodowej, które zaowocowały w 2010 r. wystawą w Muzeum Narodowym w Krakowie i monografią pt. „Pokolenie '80. Niezależna twórczość młodych w latach 1980–89”. Rzeszowska wystawa rozszerzała prowadzone badania o dogłębne zbadanie i zaprezentowanie niezależnych postaw artystycznych twórców z Małopolski i Podkarpacia na tle ruchu kultury niezależnej ogólnopolskiej lat 80. Prezentowane były m.in. dzieła artystów: Grupy Luxus, Gruppy, Mirosława Bałki, Grzegorza Bednarskiego, Zbigniewa M. Dowgiałły, Grzegorza Klamana, Leszeka Knaflewskiego, Piotra Młodożenica, Aldony Mickiewicz, Zbigniewa Sałaja, Mikołaja Smoczyńskiego, Łukasza Skąpskiego, Andrzeja Zwierzchowskiego oraz artystów związanych z Podkarpaciem: Zbigniewa Bajka, Tadeusza Boruty, Wiesława Grzegorczyka, Stanisława Koby, Jadwigi Sawickiej, Piotra Wójtowicza. Wystawę zobaczyło ok. 5000 osób.Item type: Pozycja , Monografia „POKOLENIE ‘80 – Polityczny protest? Artystyczna kontestacja? Niezależna twórczość młodych w latach 1980–89”(Instytut Pamięci Narodowej, Stowarzyszenie NZS 1980, 2012) Boruta, TadeuszMonografia „POKOLENIE ‘80 – Polityczny protest? Artystyczna kontestacja? Niezależna twórczość młodych w latach 1980–89”, pod redakcją Tadeusza Boruty, (Wyd. IPN, Rzeszów 2012, str. 272, ISBN 978-83-7629-359-2) Zawiera ona teksty 20 autorów, oraz obszerną ikonografię twórczości debiutujących w drugim obiegu artystów, którzy w okresie stanu wojennego bojkotowali politykę kulturalną komunistycznego reżimu. Jest to kontynuacja projektu prof. T. Boruty, prowadzonego z Instytutem Pamięci Narodowej, którego efektem była zrealizowana w 2010 r. w krakowskim Muzeum Narodowym, wystawa pt. „Pokolenie ’80. Niezależna twórczość młodych w latach 1980-89” oraz towarzysząca wystawie monografia pod tym samym tytułem. W rzeszowskiej monografii duża część poświęcona jest interdyscyplinarnym badaniom ukazującym stan kultury niezależne lat 80. na Podkarpaciu i w Małopolsce. Publikacja ta jest w dużym stopniu efektem zespołu badawczego z Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Boruty, w którym brali udział: prof. dr hab. Jadwiga Sawicka, dr hab. Wiesław Grzegorczyk (wszyscy z dyscypliny sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki) oraz dr hab. Grażyna Ryba prof. UR (dyscyplina nauki o sztuce), dr. hab. Zenona Ożóg prof. UR (dyscyplina literaturoznawstwo) i dr Stanisław Dłuski (dyscyplina literaturoznawstwo).Item type: Pozycja , Wystawa "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80."(Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2022) Boruta, TadeuszWystawa pt. "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie została w całości zrealizowana przez Tadeusza Borutę. Był on kuratorem i autorem scenariusza, aranżacji ekspozycji, tekstów oraz twórcą 5 obrazów na niej pokazanych. W trakcie wystawy obraz T. Boruty pt. "Małżeństwo (wg Portretu małżonków Arnolfinich Jana van Eycka)" został nabyty do Zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Te prestiżowe zbiory sztuki są największą oraz najważniejszą kolekcją muzealną w Polsce. Przedmiotowa prezentacja powstała w efekcie wieloletnich, kompleksowych badań Boruty nad tym istotnym zjawiskiem w polskiej kulturze. Wystawa była największą prezentacją zjawisk artystycznych powstałych w ruchu kultury niezależnej lat 80. Pokazanych zostało 215 prac 67 twórców, wśród których byli klasycy sztuki polskiej związani z drugim obiegiem kultury, bojkotujący politykę kulturalna komunistycznych władz PRL-u, m.in.: K. Bednarski, T. Brzozowski, S. Gierowski, R. Grzyb, Z. Grzywacz, J. Modzelewski, T. Murak, J. Kalina, G. Klaman, W. Pawlak, J. Robakowski, J. Sempoliński, L. Sobocki, J. Tchórzewski. Wystawa spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem i wzbudzała różnorakie emocje oraz dyskusje. Wskazuje na to liczba ponad 15tyś. zwiedzających (biletowanych) i fakt ukazania się ok. 50 recenzji, informacji medialnych oraz kilku programów TV poświęconym temu wydarzeniu, co skutkowało szerokim oddziaływaniem. Projekt miał charakter interdyscyplinarny, gdyż oprócz wypożyczonych z muzeów i kolekcji prywatnych prac plastycznych czołówki polskich artystów, widzowie mogli zapoznać się z teatrem niezależnym (spektakle A. Wajdy, G. Królikiewicza, K. Tchórzewskiego oraz Teatru Ósmego Dnia), filmem (J. Robakowskiego, M. Terleckiego, O. Olszewski) i fotografią (E. Ciołek, M. Carot).Item type: Pozycja , Monografia pt. "Patos. Dokumentacja własnej aktywności twórczej i wystawienniczej w ramach ruchu kultury niezależnej lat 80."(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Boruta, TadeuszPrzedmiotowa publikacja jest najobszerniejszą monografią dokumentującą aktywność twórczą i wystawienniczą Tadeusza Boruty w ramach ruchu kultury niezależnej lat 80., który był jednym z głównych animatorów tego istotnego dla kultury zjawiska. Szczególną wartością monografii jest prezentacja unikalnych materiałów archiwalnych: zdjęć z niezależnych wystaw, oficjalnych i podziemnych publikacji (tzw. bibuły) oraz drugoobiegowych druków akcydensowych. Opracowane zostało szczegółowe kalendarium wydarzeń artystycznych z lat 80. Uzupełnieniem archiwaliów z lat 80. jest bogato ilustrowany materiał dokumentujący zbiorowe wystawy polskiej sztuki niezależnej lat 80., które Tadeusz Boruta zrealizował po 1990 roku. W przedmiotowej monografii opublikowane zostały także wszystkie teksty Tadeusza Boruty (napisane w ciągu 40 lat) dotyczące kultury niezależne lat 80. Publikacja jest recenzowana przez prof. Grzegorza Bednarskiego i prof. Kazimierza Rocheckiego, którzy podkreślali unikalny charakter monografii i jej wartość dla dalszych badań nad ruchem kultury niezależnej lat 80.Item type: Pozycja , Item type: Pozycja , Pejzaż malarstwa polskiego / obraz na płótnie pt. Dzień drugi(2023-11-17) Balicki, JacekUdział w wystawie Pejzaż malarstwa polskiego w warszawskiej Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w dniach od 17.11.2023 do 25.02.2024. Przedstawiono tam ponad 200 dzieł 140 polskich współczesnych artystów reprezentujących wszystkie nurty współczesnego malarstwa. W wystawie uczestniczyli nestorzy polskiej sztuki, artyści średniego pokolenia oraz młodzi debiutujący twórcy. Jacek Balicki przedstawił obraz akrylowy na płótnie o wymiarach 90x130 cm zatytułowany Dzień drugi . Jest to efekt jego poszukiwań i refleksji na temat prawd uniwersalnych w pejzażu. Wystawa cieszyła się dużym powodzeniem zwiedzających zwłaszcza, że od ekspozycji Malarstwo polskie XXI wieku minęły już prawie dwie dekady.Item type: Pozycja , poczucie_wojny_BWA_Krosno_kuratorstwo_wystawy(BWA Krosno, 2025-10-11) Łuczaj-Salej, JustynaMultimedialna wystawa poświęcona poczuciu wojny. Bliskość wojny jest szczególnie odczuwalna w takich miastach jak Rzeszów - mieście strategicznym dla dostaw broni do Ukrainy, spotkań politycznych na najwyższym szczeblu (spotkanie z byłym prezydentem USA Joe Bidenem) ale też mieście liczącym 186 tysięcy mieszkańców, w którym pojawiło się w pierwszych dniach po wybuchu wojny w Ukrainie ok. 100 tys. uchodźców, a na lotnisku rzeszowskim stacjonowało 10 tys. żołnierzy amerykańskich. W wystawie wzięły udział 44 osoby artystyczne. W większości studenci, absolwenci i pracownicy Wydziału Sztuk Pięknych UR. Do wystawy zaprosiłam również osoby z Ukrainy, USA oraz Wielkiej Brytanii. Na wystawie prezentowane były filmy, animacje, instalacje multimedialne, fotografie, plakaty, obiekty, malarstwo, prace graficzne oraz performance.Item type: Pozycja , Dolina śmierci. Oswajanie.Szkic. Film.(BWA Krosno, 2025-10-11) Łuczaj-Salej, Justyna8 minutowy film jest dokumentalną impresją ze słowackiej Doliny Śmierci, gdzie w rozległej przestrzeni umieszczone są czołgi w szyku bojowym, relikty po najkrwawszej bitwie II Wojny Światowej - operacji dukielsko-preszowskiej. Czołgi są obecnie odwiedzane przez turystów. Ludzie wspinają się na nie, robią sobie zdjęcia, jedzą kanapki. W moim video interesuje mnie ten aspekt oswajania czołgów i śmierci. Film jest zapisem spaceru przypadkowej rodziny, która właśnie w ten sposób się zachowuje. Czołgi traktowane są przez nich trochę jak prehistoryczne zwierzęta. Poklepywane, głaskane. Dzieci wieszają się na lufach. Film jest szkicem do większej formy, która ma powstać w przyszłości.Item type: Pozycja , Pamięć (nie)zatopiona(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2025) Hubert, BarbaraCelem tej publikacji jest utrwalenie i upowszechnienie pamięci o wsiach zatopionych podczas budowy zapory w Solinie. To próba ocalenia wspomnień o miejscach, które choć przestały istnieć fizycznie, wciąż trwają w ludzkiej świadomości – w pamięci mieszkańców tych okolic, w archiwalnych zapisach, w emocjach i wyobraźni kolejnych pokoleń. Prezentowana książka gromadzi i syntetyzuje w jednolitej formie różnorodne ślady tego, co minione: obrazy inspirowane archiwaliami i wspomnieniami, fotografie, fragmenty relacji świadków oraz refleksje artystyczne. Staje się przez to zarówno dokumentem, jak i opowieścią – spotkaniem sztuki z historią, w którym język malarstwa i obrazów wizualnych przyjmuje rolę narzędzia przywracania i utrwalania pamięci. Wydawnictwo to ma znaczenie nie tylko artystyczne, lecz także edukacyjne i społeczne. Umożliwia spojrzenie na historię zatopionych wsi w sposób całościowy – poprzez fakty, ale też emocje i indywidualne doświadczenia. Dzięki temu opowieść o tych miejscach nie ogranicza się do refleksji o utracie i nieistnieniu, lecz ukazuje ich fenomen w szerszym wymiarze: jako przestrzeni życia codziennego, fragmentów ludzkich biografii, krajobrazów ukształtowanych przez pracę i pamięć wielu pokoleń. Publikacja adresowana jest do mieszkańców regionu, turystów i badaczy, ale także do wszystkich, którzy poszukują refleksji nad dziedzictwem kulturowym – niezależnie od tego, jak blisko bądź daleko od Bieszczad żyją. W ten sposób – pełni rolę pomostu między przeszłością a teraźniejszością. Z jednej strony dokumentuje losy miejsc istniejących przez stulecia, zapisanych na mapach i w rodzinnych wspomnieniach, z drugiej – uświadamia, że pamięć o nich wymaga troski, świadomej pielęgnacji i przekazywania dalej. Historia zatopionych wsi staje się tu nie tylko przedmiotem badań, lecz także żywym elementem współczesności, który domaga się obecności w świadomości społecznej. Książka ta pokazuje, że pamięć jest procesem dynamicznym – nieustannie odtwarzanym i aktualizowanym. Obrazy i teksty zebrane w niej nie mają charakteru zamkniętego archiwum, lecz raczej otwartego dialogu z przeszłością. Czytelnik zostaje zaproszony do współuczestniczenia w tej opowieści, do refleksji nad tym, jak przeszłość kształtuje teraźniejszość i jak można ją przekazywać dalej – w przyszłość. Wydawnictwo to jest zatem nie tylko zapisem projektu artystycznego, lecz także formą hołdu. To hołd dla ludzi, którzy musieli opuścić swoje domy, dla krajobrazów, które przestały istnieć w swojej materialnej postaci, a zarazem dla pamięci, która – podobnie jak echo zatopionej doliny – nieustannie powraca i rozbrzmiewa w świadomości kolejnych pokoleń.Item type: Pozycja , 21nd Asian & African & Med & Eur and Americas International Art Exhbitbition - 2024(2024) Cywicki, Łukasz