Ius et Administratio 2/2016

URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10711

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
  • Pozycja
    The legal status of deputy mayor in Slovakia
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Tekeli, Jozef
    The article is dedicated to relatively omitted topic in literature, and that to the legal status of deputy mayor. The application of legal norms regulating the status of deputy mayor in Slovak republic reports a lot of misstatements. The reason is the character of legal regulation. The legal regulation of institute of deputy mayor represents almost the most general legal regulation within the whole Act on municipal establishment in comparison with regulation of other institutes of municipal establishment. The emphasis is given to private law status of deputy mayor within interdisciplinary concept of topic, especially in the matter of his payment. The public law element is shown in decision activity of municipal bodies about particular aspects of legal status of deputy mayor.
  • Pozycja
    Zarządzenia a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Purc-Kurowicka, Katarzyna; Szwed, Katarzyna
    Przedmiotem analizy podjętej w artykule są dwie najczęściej stosowane przez Prezesa Rady Ministrów prawne formy działania jakimi są rozporządzenia i zarządzenia. Omawiane akty prawne pozwalają szefowi rządu na realizację jego zadań i obowiązków w systemie administracji publicznej. W artykule poruszono kwestię genezy i charakterystyki zarządzeń. Następnie dokonano analizy prawno-porównawczej zarządzeń Prezesa Rady Ministrów do jego rozporządzeń, wskazując na występujące między nimi różnice i podobieństwa. W zakończeniu podkreślono, iż premier jest przede wszystkim wykonawcą ogłaszanych ustaw. To od niego jednak zależy jakie będzie tempo, czas i jakość realizacji określonej ustawy poprzez wydanie konkretnego aktu wykonawczego w postaci rozporządzenia czy zarządzenia.
  • Pozycja
    Konstytucyjna wolność słowa uczniów i studentów na przykładzie debaty wokół homoseksualizmu w świetle orzecznictwa sądów USA
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Maroń, Grzegorz
    Artykuł omawia wolność słowa uczniów i studentów w Stanach Zjednoczonych na przykładzie jednego z kontrowersyjnych zagadnień debaty publicznej, tj. homoseksualizmu. Kwestia moralności aktów homoseksualnych stanowi przedmiot sporu rodzącego silne społeczne podziały. W opracowaniu podjęto próbę wyznaczenia granic chronionej wolności ekspresji uczniów i studentów w oparciu o studium orzecznictwa amerykańskich sądów federalnych. Case law w odniesieniu do tytułowego zagadnienia przejawia niespójność. Sądy w USA dochodziły do sprzecznych wniosków w kwestii legitymacji władz szkolnych do zakazywania uczniom publicznego formułowania antyhomoseksualnych komentarzy. Precedensowe orzeczenie Sądu Najwyższego z 1969 r. uznające, iż szkoła może reglamentować mowę ucznia, tylko gdy „znacząco i istotnie kłóci się z wymogami odpowiedniej dyscypliny w funkcjonowaniu szkoły” lub „koliduje z prawami innych osób (uczniów)” utraciło swoją wartość klaryfikacyjną i instrukcyjną. Sądowe wyważanie względów bezpieczeństwa i dyscypliny szkolnej z wolnością słowa jest obecnie wysoce nieprzewidywalnym procesem. Autor postuluje rozgraniczenie mowy skierowanej przeciwko konkretnemu, co do tożsamości oznaczonemu, uczniowi od mowy, która odnosi się ogólnie do pewnej społecznie doniosłej kwestii. Stopień ochrony tych drugich wypowiedzi powinien być wyższy od ochrony przysługującej uwagom ad personam.
  • Pozycja
    Czy prawo może być rozmową ?
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Licak, Tomasz
    Można przyjąć, że prawo we współczesnym społeczeństwie jest podstawowym medium integracji społecznej. W konsekwencji tego faktu, siła prawa wynika z posłuszeństwa obywateli. Ponieważ we współczesnym społeczeństwie władza nie jest w stanie uzyskać legitymacji sama w sobie, prawo wywodzi swoje uzasadnienie z umowy społecznej osób poddanych władzy. Nowoczesne społeczeństwo zasługuje na rekonstrukcję relacji między filozofią prawa a teorią polityczną. Wszelkie prawa powinny mieć swoja legitymację społeczną. Prawa człowieka są wywodzone z intersubiektywnych relacji między obywatelami, którzy przyznają prawa innym na zasadzie umowy społecznej. Prawo nie może być oddzielone od społeczeństwa ponieważ jest ono oparte na kompromisach i wielostronnych umowach. Dlatego też bardzo ważne są kompetencje komunikacyjne prawników a nie jedynie umiejętności prowadzenia rozmowy, gdyż komunikacja oznacza coś znacznie bardziej szerszego niż rozmowa wokalna.
  • Pozycja
    Znaczenie planów zagospodarowania przestrzennego dla lokalizowania elektrowni wiatrowych w RFN
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Iluk, Łukasz
    Artykuł dotyczy problematyki lokalizowania elektrowni wiatrowych. Przedstawia się w nim wnioski z kontroli NIK przeprowadzonej w lipcu 2014 r. i wynikające z niej postulaty zmian w aktualnie obowiązujących przepisach. Autor przedstawia niemieckie rozwiązania prawne w zakresie lokalizowania elektrowni wiatrowych: wymogi w zakresie planowania przestrzennego na cele energetyki wiatrowej, warunki lokalizowania elektrowni wiatrowych na terenach objętych i nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz warunki wydawania pozwoleń na budowę elektrowni wiatrowych.
  • Pozycja
    The Polish law regulations of decentralization of the official authority
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Feret, Elżbieta
    According to the accepted title, with subject of deliberations included in hereby drawing up, determining determinants confirming the decentralization of the official authority in Poland will be. One should recognize choice about this subject in every respect justified at least from two reasons. Firstly, one of political principles of functioning of the state implemented by the Constitution of the Republic of Poland - decentralization of the official authority, lets for simpler getting to know appropriate needs of individual citizens. On the other whereas, is passing 25 anniversary of functioning of the local self-government in Poland what the rise to certain summaries and conclusions constitutes. In order to move chosen issues closer, first historical achievements of foreign literature, concerning bases and justifying the decentralization of the official authority will be analysed. In second whereas, self-reliances applying in Poland to regulations attesting to the decentralization of the official authority and her signs towards the functioning of self-government units, with particular reference to of their functioning. One's support also in the developed judicature and Polish doctrine will find moreover drawing up. Presented very short dissertations proved it, that the decentralization of the official authority in the form of handing sure entitlements over for self-government units was possible exclusively with simultaneous granting them self-reliances. Because the self-reliance of action is an actual guarantor of the public execution of tasks about so-called character self-government. What behind it is going, there is at the lack of this self-reliance no speech about causing the decentralization of the official authority. How he results from appointed regulations, applying in Poland to conclusions de lege lata one should accept years, that fully are using up issues of the decentralization of the power, as well as self-reliances of self-government units this way. The merit in this respect is sitting down above all on provisions of separate acts resulting from the constitution, political acts, as well as provisions specifying signs of the self-reliance of the functioning of the local self-government in Poland. Of course in Poland one should read out 25 years of functioning of the restored local self-government as the full success, at least not free from certain shortcomings. Due to their lack of clarifying a need more and more more frequent to come to the judicature or literatures on the subject exist, hence as the demand de lege ferenda it would be possible to accept full defining, not arousing the doubt of signs of the self-reliance of functioning of self-government units in Poland.
  • Pozycja
    Seminarium naukowe „Ustrój państwowy Republiki Estonii” na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego
    (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Ciechanowska, Justyna; Szwed, Katarzyna