Przeglądanie według Temat "song"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Czy są nam potrzebni „marni” poeci?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Czajkowska, AgnieszkaThe paper contains reflections on the historical circumstances of the evaluation of artistic work, which guarantee immortality to one author, and condemn others to oblivion. The author takes into account the popularity of poetry which is not of the highest quality, and which is present in mass culture. Poems by less known, mediocre poets appear as lyrics of national or religious songs . Examples of the 19th and 20th century literature have been provided, including works of Michał Bałucki, Jan Czeczot, Maria Konopnicka, Franciszek Karpiński, Teofil Lenartowicz, Władysław Syrokomla, Stefan Witwicki and others. The study emphasizes the unconsciousness of readers and users as to the authorship, circumstances of the creation, as well as the original purpose of the texts that are read and sung to this day. As a result of the analysis, it turns out that popular culture can store valuable content and is an important reservoir of national culture.Pozycja Mowa wiązana w twórczości Jonasza Kofty(2016-07-01) Mazur, RafałRozprawa doktorska zatytułowana: Mowa wiązana w twórczości Jonasza Kofty miała za zadnie pokazać, jak wygląda poetycki świat autora Szarego poematu, z jakich składa się elementów, jak zostały skonstruowane postacie mówiące i w jaki sposób autor pozwala im mówić o świecie. Badania oparte są przede wszystkim na dwóch fundamentalnych zbiorach poezji Jonasza Kofty, które grupują całość jego działalności poetyckiej, tzn. Co to jest miłość. Wiersze i piosenki zebrane - tomy I i II. Temat pracy dotyczy zagadnienia mowy wiązanej, a zatem nie obejmuje swym zasięgiem dzieł dramatycznych, musicali oraz scenek kabaretowych. Praca skupia się przede wszystkim na wytyczeniu zasadniczych kręgów problemowych w poezji Jonasza Kofty, badaniu kontekstów twórczych i relacji intertekstualnych, analizie i interpretacji utworów, stworzeniu typologii bohaterów oraz określeniu wartości artystycznych i poznawczych. Rozprawa podzielona została na trzy zasadnicze części (O rolach twórczych, autobiografizmie i utworach autotematycznych; Przemijanie i melancholia. O postrzeganiu świata w utworach Jonasza Kofty; Liryczne opowieści o miłości), które przedstawiają typologię bohaterów utworów Jonasza Kofty, wyodrębniając trzy główne kręgi problemowe, dominujące w twórczości autora Szarego poematu. Całość poprzedzona jest rozdziałem wstępnym i zakończona podsumowaniem.Pozycja Vocal expression in early year education: a didactic experience with the students of University of Zaragoza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Nadal García, Icíar ; López Casanova, BelénThis project is about an educational intervention with the early year student teachers in the University of Zaragoza. Through the voice and songs we find tools to develop different learning in a global and interdisciplinary way. New strategies are established to develop competence for learning acquisition using active and collaborative methodologies and taking in account the diversity of the students. In the process of this study participate students trained to be Early year teachers and professors from different areas in the Education faculty of the University of Zaragoza (Spain). The song will be used to stimulate emotions, develop sensibility, memory and imagination. Our principal objective with the course „Musical expression development” will be to transmit the 3rd year students the importance of the voice and songs as a way of expression in the learning process through a global and interdisciplinary approach. The results show the students lack of music knowledge, the importance of a good material selection and the change on the participant attitudes when they understand this process, as a positive experience.Pozycja Znaczenia pieśni w wierszu „Do obywatela Johna Brown”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Nurzyńska-Kozak AgnieszkaThe aim of this article was the analysis of the meanings of song and their transformations in the poem by Cyprian Norwid “Do obywatela Johna Brown”. As a result of interpretational close-ups (especially to the initial phrase and the climax of this poem) the polysemic song by Norwid appears not only as a lyrical genre, a term synonymous to poetry in general but also as an act with performative and transgressive features leading the lyrical subject – also through a specifically ‘musical’ shaping of this poem – towards the experience of epiphany of sacrum (Marian and Christological motives).