Przeglądanie według Temat "powiat"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Komisja bezpieczeństwa i porządku jako podmiot lokalnej polityki bezpieczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Kołomycew, AnnaKomisje bezpieczeństwa i porządku są przykładem silnie zinstytucjonalizowanych i sformalizowanych mechanizmów zapewniających obywatelom (i ich przedstawicielom) udział w lokalnym współrządzeniu. Celem niniejszego tekstu jest pokazanie funkcji, jakie pełnią komisje bezpieczeństwa i porządku, będące ciałami doradczymi władz lokalnych w zakresie lokalnej polityki bezpieczeństwa. W artykule zaprezentowano wyniki badań jakościowych realizowanych w formie wywiadów półustrukturyzowanych w wybranych miastach na prawach powiatu w Polsce. Autorka koncentruje się na komisjach bezpieczeństwa i porządku, które choć funkcjonują od wielu lat w Polsce, są podmiotami pomijanymi w dyskursie naukowym dotyczącym bezpieczeństwa lokalnego. Tymczasem z przeprowadzonych badań wynika, że skład osobowy oraz zakres kompetencji przypisanych tym podmiotom tworzą warunki do tego, aby komisje były aktywnym uczestnikiem w procesie planowania lokalnej polityki bezpieczeństwa. Dodatkowo, zgodnie z przypisanymi przez ustawodawcę kompetencjami, KBiP mogą w pewnym zakresie dokonywać ewaluacji i oceny sposobu realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa lokalnego.Pozycja Wykorzystanie witryn internetowych powiatów i gmin dla marketingu turystyki (na przykładzie Podkarpacia i Lubelszczyzny)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Dziechciarz, Tomasz; Zadworny, WaldemarAutorzy opracowania przeprowadzili badania witryn internetowych powiatów i gmin dwóch województw Polski Wschodniej – podkarpackiego i lubelskiego. Celem badań było uzyskanie odpowiedzi na pytania: ̶ czy witryny są wykonane zgodnie z prawem, w sposób profesjonalny technicznie oraz przyjazny dla odbiorców? ̶ czy prawidłowa jest sytuacja, gdy osoby fizyczne prowadzące swą prywatną działalność gospodarczą w turystyce i gastronomii (hostele, pensjonaty), korzystają z bezpłatnej reklamy swych usług na witrynach internetowych należących do samorządowych władz lokalnych? Odpowiadając na powyższe pytania – dzięki kompleksowej ocenie witryn internetowych – autorzy opracowania stawiają tezę, że wartość informacyjna i wizualna tych witryn zależy nie tylko od finansów gmin i powiatów, ale przede wszystkim od wiedzy informatycznej oraz odpowiedzialności osób tworzących witryny.Pozycja Zmiany administracyjno-terytorialne województwa łódzkiego w latach 1919–2002(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wlaźlak, Władysław PiotrW artykule poddano analizie strukturę administracyjno-terytorialną województwa łódzkiego na przestrzeni prawie 100 lat jego istnienia w różnych konfiguracjach politycznych. W okresie międzywojennym po utworzeniu województwa dokonano licznych zmian w jego strukturze terytorialnej. Niestety okupacja hitlerowska zdezintegrowała te wszystkie wysiłki administracyjne. Po odzyskaniu nieodległości wrócono do wcześniejszych rozwiązań, a następnie przeprowadzono liczne reformy, tworząc nowe powiaty oraz zastępując gminy małymi gromadami. Z czasem powrócono do struktury gminnej, jednak zlikwidowano powiaty, ustanawiając dwustopniowy podział administracyjny. Jego konsekwencją był podział województwa łódzkiego pomiędzy kilka województw, zaś w centrum utworzono małe województwo ze stolicą w Łodzi. W wyniku przemian politycznych pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia reaktywowano trójstopniowy podział administracyjny. Ponownie utworzono duże województwo łódzkie podzielone na powiaty i gminy. Jego struktura administracyjno-terytorialna i granice zewnętrzne w znacznym stopniu przypominają wcześniejsze rozwiązania. Pomimo przeprowadzonych reform administracyjnych w różnych konfiguracjach ustrojowo-politycznych udało się utrzymać spoistość terytorialną omawianego obszaru.Pozycja Zróżnicowanie rozwoju powiatów Polski Wschodniej a problem samodzielności finansowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Dziekański, PawełRealizowane przez powiat działania są splotem wzajemnie powiązanych ze sobą czynników. Tworzą one wielowymiarową przestrzeń. Podstawowym celem działalności powiatów jest zapewnienie jak najlepszych warunków dla funkcjonowania społeczności lokalnej. Pozycja samorządu terytorialnego wymaga dbałości o sytuację finansową. Celem artykułu jest analiza zróżnicowania samodzielności finansowej w kontekście przestrzennych dysproporcji poziomu rozwoju powiatów Polski Wschodniej z wykorzystaniem miary syntetycznej. Przeprowadzone analizy dokonano w układzie 87 powiatów ziemskich Polski Wschodniej. Jako materiał źródłowy wykorzystano dane z Bazy Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego (dla 2008 r. i 2016 r.). Potencjał powiatów oceniany jest przez pryzmat składowych potencjałów: finansowego, gospodarczego i infrastrukturalnego. Wyniki badań mogą sugerować istotną rolę przestrzennych czynników lokalizacyjnych, takich jak położenie w strefie bezpośredniego oddziaływania większych miast. Najlepszymi powiatami okazały się: skarżyski, stalowowolski, ostrowiecki (w 2008 r.) oraz rzeszowski, skarżyski, stalowowolski (w 2016 r.). Najsłabszymi: chełmski, kazimierski i zamojski. Wartość wskaźnika wahała się w granicach 0,23– 0,38 w 2008 r. i 0,25–0,39 w 2016 r. dla Si oraz 0,67–0,84 w 2008 r. i 0,66–0,81 w 2016 r. dla OEit.Pozycja Życie społeczno-polityczne w powiecie gorlickim w latach 1918-1939(2015-02-25) Mrozek, SławomirGłównym motywem napisania rozprawy doktorskiej było zainteresowanie historią lokalną regionu. Praca ma układ problemowo-chronologiczny, została podzielona na pięć rozdziałów. Pierwszy rozdział obejmował okres od lat 60. XIX w. do uzyskania niepodległości. Największy wpływ na życie społeczno-gospodarcze w powiecie miało powstanie i rozwój przemysłu naftowego. Był to również okres intensywnego rozwoju ruchu ludowego i robotniczego w powiecie. Drugi i trzeci rozdział został poświęcony przemianom społecznym i gospodarczym. W powiecie gorlickim mieszkali: Polacy, Żydzi oraz Łemkowie. Czwarty i piąty rozdział dotyczył działalności partii politycznych na tle wyborów w powiecie gorlickim w latach 1918-1939, oraz działalności stowarzyszeń i związków. Społeczność gorlicka żywo interesowała się wydarzeniami w kraju. W tych trudnych latach (kryzys gospodarczy, bezrobocie, redukcje etatów, klęski żywiołowe) społeczeństwo gorlickie potrafiło się organizować w licznych stowarzyszeniach i solidarnie nieść pomoc potrzebującym. Żydzi stanowili od 40-50% mieszkańców Gorlic. Łemkowie nie interesowali się polityką. Dla większości Łemków ważniejsze były tradycje historyczno-kulturowe. Społeczność gorlicka aktywnie angażowała się w życie kulturalne i sportowe.