Przeglądanie według Temat "paradygmat"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja ANALIZA ROZWOJU TEORII DOTYCZĄCYCH ROZGRANICZENIA PRAWA PUBLICZNEGO I PRYWATNEGO PRZY ZASTOSOWANIU PARADYGMATU THOMASA S. KUHNA(2015-10-16) Cebera, AgataThe presented thesis concerns analysis of theories related to distinguishing between private law and public law due to the T.S. Kuhn paradigms. Throughout the ages, legal scholars have been interested in the duality of public and private law. In presented lecture the following paradigms will be set out: the paradigm which enables us to assign separate legal institutions to public law or private law through classification method; the paradigm which denies the need to make a distinction between public law and private law; the paradigm which enables us to assign separate legal institutions to public law or private law through typology method.Pozycja Ewolucja pojęcia paradygmatu w „Strukturze rewolucji naukowych” Thomasa S. Kuhna(Autor, 2016) Jankowski, KrzysztofТомас C. Кун неоднократно переписывал текст «Структура научных революций», прежде чем он решил напечатать его. В статье автор обсуждает несколько важных различий между различными правками «Структуры ...» относительно исследуемой категории. Он также показывает, когда Кун впервые использовал этот термин, и указывает важные различия между рукописями «Структуры ...» и текстом, опубликованным в 1962 году. Автор показывает также некоторые характеристики парадигмы как догмы и объясняет, почему Кун отказались от них в «Структуре ...». Наконец-то обсуждает последствия неоднозначного использования этой категории.Pozycja Koncept w kazaniu okolicznościowym Pszczółka w bursztynie Franciszka Sitańskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kaczor-Scheitler, KatarzynaThe article presents the conceit in the Polish baroque sermon "Pszczółka w bursztynie" ["A Bee in Amber"] of a Bernardine Franciszek Sitański. In the sermon the author presents the figure of St. Dorothy; he also draws attention to the virtues of Dorota Kątska, who was the abbess of St. Norbert’s Order in Zwierzyniec (near Cracow) in the 17th century, and most of all he praises the monastic way of life. Biblical and hagiographic arguments, a source of inspiration for the author as an effective means of persuasion, appeal to the imagination of the audience. Metaphors, analogies and comparisons in the sermon prove that "Pszczółka w bursztynie" is based upon the conceit. By using the arguments Sitański was trying not only to move the recipients, but mainly to persuade them to cultivate virtues presented by Christian heroines.Pozycja Konflikty wokół nowego paradygmatu a rozwój regionalny Polski po 1990 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Kozak, Marek W.Celem artykułu jest analiza konfliktów wokół nowego paradygmatu rozwoju i ich wpływu na rozwój regionalny w Polsce. Podstawowa teza głosi, że większość społeczeństwa i elit wyraża silną tendencję do prowadzenia polityki rozwoju zgodnie z paradygmatem minionej (przemysłowej) epoki, gdy infrastruktura techniczna i bezpośrednia aktywność ekonomiczna państwa grały pierwszorzędną rolę w inicjowaniu rozwoju. Artykuł prezentuje zmiany paradygmatu, konflikty z tym związane oraz główne czynniki powstrzymujące akceptację nowego paradygmatu w praktyce. Zalicza do nich niejasność strategicznych celów rozwojowych europejskiej i krajowej polityki rozwoju (wyrównywanie poziomu czy podnoszenie efektywności?), ograniczoną wiedzę społeczeństwa o współczesnych czynnikach rozwoju oraz w praktyce nieformalny mechanizm zgody na zastępstwo celów (zamiast zadań złożonych i trudnych, pod tą samą nazwą realizowane są zadania prostsze). Władze lokalne i przedsiębiorstwa (główni beneficjenci) zainteresowane są przede wszystkim projektami służącymi jakości życia, podczas gdy władze centralne – w pierwszej kolejności wydaniem środków polityk europejskich. W efekcie w praktyce zarówno beneficjenci, jak i zarządzający, są skłonni do upraszczania wymogów, zastępowania celów, dla ułatwienia osiągania swych celów. Przyczyn niechęci do stosowania nowego paradygmatu rozwoju można szukać w wielu płaszczyznach: hybrydowej strukturze administracji publicznej, petryfikacji strukturalnej (szczególnie wyraźnej na przykładzie struktury rolnictwa) czy wreszcie politycznie dyktowane błędne interpretacje rozwoju suburbiów jako wskaźnika rozwoju wsi. W efekcie takiego podejścia do rozwoju (wzmacnianego przez kulturę), polityki europejskie w niewielkim stopniu przyczyniają się do podniesienia innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki.Pozycja Kształtowanie ładu strukturalnego w oparciu o teoretyczne podstawy konsensusu społecznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Piontek, Franciszek; Piontek, BarbaraCelem niniejszego artykułu jest wskazanie: istoty konsensusu społecznego, teoretycznych podstaw jego funkcjonowania i ich ewolucji, wybranych dziedzin życia społeczno-gospodarczego, w których konsensus znajduje zastosowanie, warunków niezbędnych dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania konsensusu. Hipoteza (w ujęciu syntetycznym) przyjęta dla badań: efektywne i sprawne kształtowanie ładu strukturalnego w oparciu o konsensus społeczny uwarunkowane jest jego relacją do norm składowych Konstytucji Świata. Wnioski wynikające z rozważań: konsensus społeczny – ukształtowany w wyniku jego ewolucji jako paradygmat – jest nadal miernikiem godności człowieka, demokracji i wolności; wiarygodność w funkcjonowaniu konsensusu społecznego zapewniają normy, składowe Konstytucji Świata – tak po stronie jego podmiotów, pośredników i adresatów; strażnikiem konsensusu społecznego jest warstwa społeczna – inteligencja; za warunki funkcjonowania konsensusu społecznego – we wszystkich wymiarach – odpowiada państwo. Wolny rynek nie może wyręczać w tym zakresie państwa.Pozycja Technika czynnikiem sprawczym przemian cywilizacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarZrozumienie najważniejszych zjawisk, jakie generuje technika, wymaga odniesień do filozofii i etyki. Nie można techniki sprowadzać do utylitarystycznych wymiarów. Jej służebność wiąże się z czynieniem dobra dla człowieka. Stąd wynika potrzeba wprowadzenia dwóch paradygmatów: prymatu człowieka nad techniką i prymatu osoby nad rzeczą.