Przeglądanie według Temat "genologia lingwistyczna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Analiza strukturalno-językowa wybranych portali internetowych. Studium porównawcze(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-06-06) Majchrowska, JustynaW pracy pt. Analiza strukturalno-językowa wybranych portali internetowych. Studium porównawcze przedmiotem mojej refleksji czynię trzy wybrane polskie portale internetowe. Są to wortale: Pudelek.pl, PCLab.pl i Gotujmy.pl, interesujące zarówno pod względem strukturalnym, jak i językowym. Prezentacja wymienionych stron internetowych, prowadzonych przez różnych wydawców, umożliwia interesujące badania porównawcze. Niniejsza dysertacja składa się z siedmiu rozdziałów. Trzy początkowe rozdziały to wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, a cztery kolejne stanowią dział badawczy. Rozdział pierwszy obejmuje charakterystykę internetu. W drugim opisuję podstawowe struktury komunikacji językowej oraz komunikowania masowego, które stanowią istotny element w zrozumieniu przeobrażeo w internetowych sposobach komunikowania. W trzecim rozdziale odnoszę się do podstawowych założeo genologicznej perspektywy badawczej. Podstawę materiałową stanowią portale internetowe – prymarny gatunek internetowy, stąd w kolejnych częściach precyzuję również jego definicję. Wortal jest zatem heterogenicznym gatunkiem internetowym, który uznaję za gatunek w formie kolekcji. Dwa kolejne rozdziały – czwarty i piaty, dotyczą wykładników strukturalnych, natomiast szósty i siódmy aspektu stylistycznego. Niniejsza rozprawa doktorska stanowi fragment dyskursu internetowego, będącego istotnym elementem współczesnego języka polskiego. Polszczyzna XXI wieku jest pod wpływem mody językowej, zapożyczeo obcojęzycznych i innych stylów funkcjonalnych, szczególnie odmiany potocznej.Pozycja (De)konstrukcja językowej rzeczywistości w poradnikach dla sprzedawców(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-07-01) Wal, DawidCelem niniejszej rozprawy jest określenie cech charakterystycznych „poradnika dla sprzedawców”, który w wyniku analizy jawi się jako pozorne narzędzie edukacyjne. Dysertację podzielono na trzy rozdziały: pierwszy składa się z sześciu podrozdziałów i obejmuje rozważania teoretyczne. Przedstawiono w nim kulturowe uwarunkowania współcześnie stosowanych form doradztwa. Następnie podjęto próbę zdefiniowania samego poradnika dla sprzedawców i ujęcia go w formie pewnej ramy gatunkowej. Drugi rozdział podzielony jest na trzy samodzielne i równorzędne moduły: „obszar tekstu”, „płaszczyznę wypowiedzi” i „przestrzeń dyskursywną”. W module pierwszym uwaga skupia się na sygnałach delimitacji początku oraz końca, a także na tytułach rozdziałów badanych publikacji, jako elementach zajmujących pozycje strategiczne. W module obejmującym „płaszczyznę wypowiedzi” potwierdza się teza, iż przyjęta przez autorów strategia komunikacyjna opiera się, nie tyle na prezentowaniu rozwiązań, ile na zachęcaniu do zakupu ich własnych produktów. Część ostatnia dociekań („przestrzeń dyskursywna”) dotyczy „akompaniamentu” poradników podzielonego na „interfejs werbalny” oraz „wizualny”, czyli odpowiednio – warstwy słownej oraz ikonograficznej. Rozdział trzeci („postlinearny wymiar poradników”) zawiera podsumowanie i wnioski.Pozycja E-branding wybranych marek samochodowych. Analiza pragmalingwistyczna(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-06-27) Klimczak, RóżaW centrum rozważań prowadzonych w niniejszej dysertacji jest branding, czyli proces kreowania i utrwalania pozytywnego wizerunku marki w umysłach konsumentów. Podstawowym celem postawionym w rozprawie jest próba opisu pragmalingwistycznych aspektów e-brandingu na przykładzie przekazów dotyczących trzech marek samochodowych: BMW, Toyota oraz Mercedes-Benz. Wybór modelu genologicznej analizy tekstu autorstwa Marii Wojtak jako metody badawczej umożliwia realizację drugiego celu, jakim jest określenie cech wpisu brandingowego jako gatunku wypowiedzi. Podstawa materiałowa obejmuje 2674 wpisy, opublikowane w latach 2016– 2017 na oficjalnych profilach wybranych marek na portalu społecznościowym Facebook. Rozprawa składa się z rozdziału teoretycznego, metodologicznego, czterech rozdziałów badawczych oraz zakończenia. Pierwszy rozdział rozpoczyna prezentacja zagadnień związanych z brandingiem od strony teoretycznej. W kolejnym rozdziale rozprawy odwołano się do założeń przyjętej metodologii. Rozdział trzeci, poświęcony jest aspektowi strukturalnemu wpisu brandingowego, w którym omówiono budowę wpisu. W kolejnym rozdziale zawarto rozważania dotyczące płaszczyzny pragmatycznej wpisu brandingowego – uwzględniono charakterystykę sytuacji komunikacyjnej gatunku, szczególnie specyfikę kanału przekazu, który determinuje relacje nadawczo-odbiorcze analizowanych przekazów. W rozdziale piątym scharakteryzowano płaszczyznę poznawczą wpisu brandingowego. Ostatni rozdział części empirycznej poświęcony jest charakterystyce płaszczyzny stylistycznej wpisu. W centrum zainteresowania znalazły się następujące rejestry: oficjalna, naukowa, potoczna i artystyczna.