Przeglądanie według Temat "faith"
Aktualnie wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja „622 upadki” Witkacego w listach do żony o żonach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Narewska, DorotaThe article is a view of relation that bonds Stanislaw Ignacy Witkiewicz and Jadwiga Unrug-Witkiewicz that emerges from his mails to the wife. His view of imperfect relationship of man and woman, marriage, a relation towards the sacrament, offspring, love and faithfulness contains the traces of God’s reality.Pozycja Chodzenie do kościoła Philipa Larkina oraz Pusty kościół Ronalda Stuarta Thomasa – przestrzeń agnostyczna i przestrzeń apofatyczna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014-12) Michalski, PrzemysławLiteratura angielska może się poszczycić wspaniałą tradycją poezji religijnej – począwszy od wczesnośredniowiecznego poematu "The Dream of the Rood" poprzez rozkwit w czasie baroku (John Donne, George Herbert) aż po znakomitych twórców modernistycznych (T. S. Eliot, W. H. Auden). Niestety, proces postępującej sekularyzacji społeczeństw Europy Zachodniej przyczynił się do znacznego zubożenia czy wręcz atrofii poezji religijnej. Pomimo tych niesprzyjających warunków zdarzają się ciągle twórcy, dla których problematyka religijna ma znaczenie absolutnie podstawowe. Jednym z nich był walijski ksiądz-poeta Ronald Stuart Thomas (1913–2000). Tematem jego obszernego dzieła poetyckiego była kwestia apofatyczności Boga i trudności, z jakimi musi się zmierzyć człowiek próbujący zgłębić tajemnice transcendencji. Niniejszy esej jest analizą jednego tylko utworu Thomasa, w którym porusza on wspomniane powyżej zagadnienia, jako że bohaterem lirycznym wiersza jest samotny człowiek roztrząsający w pustym kościele podstawowe pytania wiary. Czasem problematyka religijna zyskuje niespodziewanych sojuszników. Tak jest w przypadku znanego wiesza "Chodzenie do kościoła" Philipa Larkina. Choć poeta określał się jako agnostyk, w swych utworach często poruszał kwestie religijne. Podmiotem lirycznym wiersza "Chodzenie do kościoła" jest jednocześnie alter ego autora, a dwuznaczność jego stosunku do kościoła jako fizycznej budowli oraz do religii w ogóle jest odbiciem analogicznego rozszczepienia w poglądach samego Larkina, który uznawał religię za skazany na zagładę relikt przeszłości, będąc zarazem świadomym jej doniosłości w życiu zarówno jednostki, jak i całych społeczeństw. Analiza tych utworów ukazuje dwa różne punkty widzenia obu poetów na kwestię przestrzeni sakralnych.Pozycja Idea Miłosierdzia Bożego wobec egzystencjalnych niepokojów współczesnego świata(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kogut, JoannaThe need of the present times speaks for bringing the face of a merciful God once again. The concept of ”mercy” is often neglected today, and it even hinders modern man, who, through the previously unknown development of science and technology, more than ever in the human history, has subdued the earth and became its master. The awareness of man’s loneliness, his alienation from the community of the world, tradition and religion, and the conviction that he – man – is the creator of his own humanity, have become dominant. Life itself becomes the central value for him, not the immortality of life. The only content he has left are his whims and desires devoid of permanent and certain measures – doomed to variables determined by the condition and social situation – values. His existence was revealed to him in all its nakedness and fragility, arousing fear and concern with regard to loneliness, illness and death. And yet, through her life, Saint Faustine Kowalska showed unlimited trust in God’s mercy, thus opening herself to the action of grace, which allowed her to give her life the right purpose. This purpose of life is determined by faith, which for many followers of Christ became the foundation of their lives.Pozycja Nadzieja chrześcijańska w ponowoczesnym świecie (istota – utrata – przywracanie)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Strzelecki, RyszardThe considerations of the article circulate around the Christian hope, its loss and conditions of restoration. The foundation of these reflections as its source for understanding of hope contained in the Benedict XVII Encyclical Spe salvi. Hope concerns what is given in faith, which is proof of things that will finally come, and therefore hope requires the recognition of two objectivities – now given and eschatological. The next elements of hope are the subject („homo viator”), directed towards Transcendence, tension and effort of the will and participation in the community. Factors of deconstruction may concern one or all elements of the structure of hope. The article discusses the phenomenon of deconstruction of hope in various dimensions of contemporary culture. The final reflection focuses on the restoration of hope. This can be done contrary to the deconstruction way, mainly by regaining the faith. The footing of this turn is the indication of St. Augustine - to believe in God one must first believe in God, that is, among others, to realize the common good, recognize the personal dignity of the man and the transcendent value of human life.Pozycja Opowieść o „życiopisaniu”. Portret Emily Dickinson w filmie „Cicha namiętność” Terence’a Daviesa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bobowski, SławomirEmily Dickinson was not married nor had children, she did not establish a family, but she had a life filled to the brim with love, friendship, suffering, death, searching for God and, of course, writing poems about all these fundamental phenomena of human existence. Her poetry reveals a picture of a woman who is unusually spiritually rich, beautiful and…unhappy, living for the bigger part of her mature existence like a hermit, oftentimes being a witness of deaths of those to whom she was closest. Additionally, perhaps because of her Sapphic inclination, she could experience suffering being forced to suppress it and feeling social isolation or exclusion. On the other hand, any reader of poems by “the nun of Amherst” can sense a great blast of happiness and some ecstatic delight over the existence itself and… the possibility of expressing this delight in poems. Just life itself and poetry were the greatest passions of Dickinson among many others which profusely filled her psyche. Indeed, it is difficult to assess which of these two infatuations was stronger. That is why I used in the title of my essay a neologism: “life-writing” (“życiopisanie”), which was some time ago first employed by the Polish poet Edward Stachura in reference to his own life and poetry. Terence Davies’s movie about Emily Dickinson and her life is a real masterpiece in which the weave of the two main passions Dickinson had, their interpenetration, their ardent intimacy or simply indissolubility and unity have been shown in a deliciously suggestive way. The essay is a modest attempt at using such a way of describing things.Pozycja Relacje między Bogiem a człowiekiem w poezji księdza Jana Twardowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wasielewska, MagdalenaThe article concerns the poetry of priest Jan Twardowski. This Catholic priest in his literary works focused on the problem of the relationship between God and man. The poet takes up difficult topics. He does not shy away from showing the issues of suffering, pain and the negative emotions associated with these feelings. Contrary to many religious artists, Twardowski does not show strong tensions in the relationship between God and man. It shows that you can also go through dramatic experiences without losing faith and trust in the Creator. His consistent work not only stands out from the background of Polish religious poetry, but also brings hope and optimism to the readers.Pozycja Sztuka z wiary i dla wiary(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011-12) Królikowski, JanuszDoświadczenie historyczne potwierdza, że Kościół potrzebuje sztuki, a sztuka posiada w Kościele swojego zdecydowanego sprzymierzeńca. Podstawą tego związku jest zasadnicza prawda wiary, która mówi, że wieczne Słowo Boże stało się ciałem, a więc dokonało najwyższej aprobaty religijnej tego, co widzialne. Ta prawda wiary wspiera dokonujące się obecnie, ponowne „odkrycie” obrazu w religii. W tym kontekście pojawia się pytanie, w jaki sposób można by na nowo włączyć zwłaszcza obraz do doświadczenia chrześcijańskiego. Mając na względzie tę potrzebę, w niniejszym artykule została ukazana konieczność dokonania nowej syntezy między słowem i obrazem, spojrzenia na twórczość artystyczną w perspektywie prawdy o udziale człowieka w tajemnicy stworzenia, włączenia sztuki do doświadczenia duchowego chrześcijanina, szczególnie do modlitwy i kształtowania wspólnoty w wierze. W artykule zwrócono uwagę także na możliwe niebezpieczeństwa stąd wynikające, zwłaszcza niebezpieczeństwo redukowania sztuki kościelnej do samego dobra kulturowego.Pozycja Tolerancja religijna i integralność społeczeństwa polskiego w „Opisie obyczajów za panowania Augusta III” Jędrzeja Kitowicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Magryś, RomanIn the paper it is argued that the author of “Description of Customs…”, who was a Catholic priest, showed greater tolerance for non-Christian religions than for Lutheran and Calvinist denominations. This was linked with the fact that Protestants effectively competed with Catholic nobility in the same spheres of public life to gain social and material goods in Poland in the times of the Saxon Dynasty. Kitowicz exhibited an intense dislike for deists as he accused them of a lack of religiousness in its essential aspects involving the cultivation of sacred rituals and ceremonies, and he claimed they were sufficiently satisfied with pure ideology. Generally speaking, the author of “Description of Customs…” did not attack other religions for reasons related to faith; he did it for pragmatic reasons, paying attention to social interests of Catholic nobility, or in connection with morality, in the case of atheists and nonbelievers.Pozycja Trąd w porządku teologicznym „Zwiastowania” Paula Claudela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kucab, MateuszThe article analyses the issue of leprosy as a sign of accepting God’s will, which comes from the order of faith and is far from rational. Being infected with the disease by the main character symbolizes the boundless trust of Providence and the recognition of her life calling. Although affliction is a source of exclusion and fear from the community, for the girl it is an expression of love and an honor to participate in the Creator’s plan. Leprosy, causing great medieval epidemics, is not only important for the dramaturgy, but also for the ideological significance of the work, which is helped by the references to the philosophical writings of Paul Claudel.Pozycja Wędrowanie wśród wierszy – o poezji michalitki s. Dawidy Ryll(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Popielarz-Zajdel, Ewelina MariaTekst pod tytułem Wędrowanie wśród wierszy – o poezji michalitki s. Dawidy Ryll podejmuje próbę analizy i interpretacji niektórych wierszy michalitki, siostry Dawidy Ryll. Poetka, siostra zakonna, w swoich wierszach odwołuje się do sacrum. Pisze o rzeczywistości, która nas otacza, o cierpieniu czy wątpliwościach, ale zawsze w jej poezji najważniejszy jest Bóg. Poezja jest zatem także świadectwem wiary michalitki.Pozycja Православная Церковь и ее значение на территории Сибири(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Szeliga, MichałAlmost all of Siberia is part of the Russian Federation. As it is well known, the main, and once the state religion prevailing in Russia is Orthodoxy. It is clear that after the capture of new Siberian territories it began to spread there. This publication describes how the spiritual development of Siberia took place, how long it took, with what purpose it was carried out and what results were achieved by the missionary activity of the Russian Orthodox Church among the indigenous population of Siberia, who professed and confessed paganism, as well as Islam and Buddhism. The methods to which the missionaries resorted in order to induce the natives to accept the new faith are also mentioned. Examples of several Siberian peoples and their attitude to the Orthodox faith at present are also considered.