Przeglądanie według Autor "Zwiech, Patrycja"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Dochodowe nierówności płci w Polsce – relacje wynagrodzeń w ujęciu grup zawodowych(MITEL, 2006-06) Zwiech, PatrycjaPolska ratyfikowała wiersz międzynarodowej konwencji odnoszący się do kwestii równości kobiet i mężczyzn na rynku pracy, w której to konwencji odnosi się do podobnych wynagradzania dla pracujących mężczyzn i kobiet za pracę podobnych wartości Work’s International Organization. Działania legislacyjne są jednak niewystarczające. Kobiety mimo korzystnych rozliczeń zarabiają mniej niż mężczyźni. Artykuł opisuje relacje między wynagrodzeniem godzinowym kobiet i mężczyzn w kontekście grup zawodowych. Wprowadzono także relacje nagród w kontekście czasu pracy i poziomu wykształcenia. Wnioski płynące z artykułu potwierdzają, że wynagrodzenia kobiet są niższe od wynagrodzeń mężczyzn w kontekście czasu pracy i poziomu wykształcenia. Wyższy poziom wykształcenia prowadzi do większych dysproporcji w zarobkach między płciami. Poza tym nagrody są niższe również w kontekście grup zawodowych. Kobiety z reguły otrzymują niższe wynagrodzenie niż ich koleżanki pracujące w tych samych grupach zawodowych i zawodach.Pozycja Nadwyżka dochodów rozporządzalnych nad wydatkami a subiektywna ocena sytuacji materialnej gospodarstw domowych w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Zwiech, PatrycjaCelem artykułu jest ukazanie zależności między nadwyżką dochodów rozporządzalnych nad wydatkami a oceną własnej sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Dodatkowo zostanie zobrazowane zróżnicowanie poziomu realnych dochodów, realnych wydatków oraz nadwyżki między tymi zmiennymi dla gospodarstw domowych z poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych w Polsce. Dodatkowo w celu przeprowadzenia analizy subiektywnej oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych skonstruowano indeks subiektywnej oceny sytuacji materialnej. Do badania wykorzystano dane z badania budżetów gospodarstw domowych przeprowadzonego cyklicznie przez GUS. Okres badawczy obejmował lata 2003–2013. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że istnieje znacząca zależność oceny własnej sytuacji materialnej gospodarstw domowych od poziomu uzyskiwanej nadwyżki dochodów nad wydatkami (współczynnik korelacji wyniósł 0,778 dla 2003 r. i 0,862 dla 2013 r.) oraz silna zależność (współczynnik korelacji 0,925) między zmianami oceny własnej sytuacji materialnej gospodarstw domowych a zmianami uzyskiwanej nadwyżki. Dodatkowo stwierdzono, że najwyższą nadwyżkę dochodów nad wydatkami nie osiągały te gospodarstwa, które odnotowywały najwyższe dochody. W 2003 r. najwyższą nadwyżkę odnotowano dla gospodarstw pracowników na stanowiskach nierobotniczych i robotniczych, a w 2013 r. w gospodarstwach rolników i pracowników na stanowiskach nierobotniczych. Największe zmiany nadwyżki w badanym okresie nastąpiły w grupie gospodarstw rolników. Pomimo tego, że nadwyżka realnych dochodów nad wydatkami wzrastała w całym badanym okresie, to można zauważyć, że od 2010 roku subiektywna ocena własnej sytuacji materialnej spadała w gospodarstwach domowych pracowników (zarówno na stanowiskach robotniczych i nierobotniczych) i pracujących na własny rachunek.Pozycja Udział w szkoleniach jako determinanta nierówności płci na rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007-12) Zwiech, PatrycjaLiczne badania przedstawiające zróżnicowanie sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy dowodzą, iż pozycja kobiet jest trudniejsza. Kobiety otrzymują niższe wynagrodzenia oraz zajmują gorsze pozycje w hierarchii stanowiskowej. Czynnikiem niwelującym nierówności płci na rynku pracy może być podnoszenie kwalifikacji. Jednak badania przeprowadzone przez autorkę dowodzą, iż szkolenia wpływają na wysokość wynagrodzeń mężczyzn w 4,12%, natomiast nie mają wpływu na wysokość płac kobiet. Z kolei udział w szkoleniach w większym stopniu wpływa na możliwość zajmowania stanowisk kierowniczych w przypadku kobiet, niż mężczyzn. Analiza udziału w szkoleniach kobiet i mężczyzn ukazuje, iż czynnikiem w największym stopniu różnicującym sytuację kobiet i mężczyzn w dostępie do szkoleń jest wiek. Kobiety w wieku do 34 lat – rzadziej niż mężczyźni uczestniczą w szkoleniach, przy czym kobiety w wieku do 24 lat prawie 2,5 razy rzadziej. Dopiero po ukończeniu 35 lat sytuacja ulega zmianie i to one częściej uczestniczą w szkoleniach. Wynika to z realizowanych funkcji macierzyńsko – opiekuńczych, (co również potwierdzają wyniki ukazujące wpływ typu rodziny na częstotliwość szkoleń), oraz z przekonań pracodawców o braku opłacalności szkolenia młodych kobiet z powodu większego ryzyka przerwania pracy.