Przeglądanie według Autor "Purc-Kurowicka, Katarzyna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Conflict Management Through Mediation – Opportunities and Barriers to Mediation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Purc-Kurowicka, KatarzynaMediation seems to be hope for the judiciary offering reduction in court occupancy while ensuring effective legal protection for persons using mediation. It creates conditions that allow the parties to talk directly in a deformed atmosphere, which in turn favors the development of a joint solution acceptable to both parties to the conflict. Obviously, qualified and competent mediators who have experience in effective conflict management are necessary precondition for successful mediation.Pozycja Etyka prawnicza w Polsce w XXI wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Purc-Kurowicka, Katarzyna; Jurgilewicz, BłażejW artykule zdefiniowano pojęcia etyki, prawa, etyki prawniczej, a także przedstawiono podział etyki na różne rodzaje. Określono również pojęcie kodeksu etyki zawodowej oraz opisano synergię etyki oraz prawa. Analizie poddano typy etyki prawniczej oraz rolę wolnych zawodów, w tym zawodów prawniczych, w społeczeństwie. Opisano standardy etyczne życia publicznego, a także zalecenia ogólne, które mają być realizowane w całej służbie publicznej. Przedstawiono zagadnienia związane z wykonywaniem zawodów prawniczych, a w szczególności etykę normatywną zawodów prawniczych oraz katalog podstawowych zasad etyki prawniczej. Obszarem zainteresowania artykułu objęto też kwestie statusu etyki prawniczej i jej norm, które można odczytywać jako część szerszego sporu o tzw. pozycje etyk zawodowych w stosunku do etyki ogólnej.Pozycja Korzyści wynikające z mediacji karnej dla pokrzywdzonego i sprawcy przestępstwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Purc-Kurowicka, KatarzynaW ninejszym artykule podjęto próbę naukowego zbadania zagadnień dotyczących mediacji karnej oraz korzyści, jakie wynikają z niej dla pokrzywdzonego i sprawcy przestępstwa. Zasadniczą część opracowania stanowiło przedstawienie uprawnień, jakie posiadają strony mediacji karnej, a także analiza argumentów przeciwko udziałowi ofiary przestępstwa w mediacji w sprawach karnych. W artykule opisano także, jaką rolę powinien spełnić mediator w tego rodzaju sprawach, aby zagwarantować stronom pełną poufność oraz ochronę ich praw, wolności i interesów. Celem niniejszego opracowania była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy polskie regulacje dotyczące mediacji karnych przyczyniają się do częstego jej wykorzystania na etapie postępowania przygotowawczego oraz sądowego. W artykule szukano też odpowiedzi na pytanie, czy ugoda pozasądowa i pojednanie stron mogą wpłynąć na rodzaj i wysokość orzeczonej kary lub środka karnego lub sposób rozpoznania sprawy. Wskazano przede wszystkim, że mediacja karna może skutkować dla pokrzywdzonego szybkim orzeczeniem przez sąd środka karnego w postaci obowiązku naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, zaś dla oskarżonego –możliwością zastosowania warunkowego zawieszenie wykonania kary, warunkowego umorzenia postępowania czy nadzwyczajnego złagodzenia kary. Podkreślono, że mediacja w sprawach karnych z jednej strony uwzględnienia potrzeby i interesy ofiary, a z drugiej prowadzi do odpowiedzialności sprawcy za swój czyn, ale w łagodniejszy sposób.Pozycja Zarządzenia a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Purc-Kurowicka, Katarzyna; Szwed, KatarzynaPrzedmiotem analizy podjętej w artykule są dwie najczęściej stosowane przez Prezesa Rady Ministrów prawne formy działania jakimi są rozporządzenia i zarządzenia. Omawiane akty prawne pozwalają szefowi rządu na realizację jego zadań i obowiązków w systemie administracji publicznej. W artykule poruszono kwestię genezy i charakterystyki zarządzeń. Następnie dokonano analizy prawno-porównawczej zarządzeń Prezesa Rady Ministrów do jego rozporządzeń, wskazując na występujące między nimi różnice i podobieństwa. W zakończeniu podkreślono, iż premier jest przede wszystkim wykonawcą ogłaszanych ustaw. To od niego jednak zależy jakie będzie tempo, czas i jakość realizacji określonej ustawy poprzez wydanie konkretnego aktu wykonawczego w postaci rozporządzenia czy zarządzenia.