Przeglądanie według Autor "Nowak, Aleksandra"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja „Nieprzerwany dialog”. Twórczość poetycka Adriany Szymańskiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2025-02-24) Nowak, AleksandraPodstawowym celem pracy było zbadanie dorobku poetyckiego Adriany Szymańskiej i usytuowanie go na tle współczesności. Poezję tę wyróżnia szeroko rozumiany dialog, rozmowa – z ludźmi, przyrodą, Bogiem, szerzej – z przestrzenią w ogóle, ale także dialog wewnętrzny. Tytułowa formuła ‘nieprzerwany dialog’ wyznacza zatem kierunek badań, stanowiąc jednocześnie kategorię spajającą wywód badawczy. Rozdział pierwszy, zatytułowany Wokół biografii literackiej, prezentuje portret oraz dorobek twórczy poetki. Cztery kolejne rozdziały rozprawy skoncentrowane zostały wokół kluczowych lejtmotywów/tematów, wyróżniających ten dorobek: cielesności (rozdział II „Ucieleśnianie dotyku”. Problematyka ciała i cielesności), podróży i korespondencji sztuk (rozdział III „Opisać swój podziw”. Doświadczenie podróży), muzyczności (rozdział IV Muzyczne filiacje). W rozdziale piątym (O liryce wymiaru sacrum) omówiono wiersze metafizyczne i religijne. W zakończeniu podkreślono, że twórczość liryczna Szymańskiej jest poezją codziennego dialogu, bogatą tematycznie i interesującą warsztatowo. Zaznaczono, że jej dorobek literacki zasługuje na miejsce na mapie polskiej literatury współczesnej i najnowszej, zwłaszcza liryki XX-XXI wieku. Dopełnieniem dysertacji jest aneks, w którym zamieszczono rozmowę autorki pracy z Adrianą Szymańską i faksymilia (fotografie, rękopisy, listy) oraz bibliografia.Pozycja Problem miłości utraconej na podstawie ***[„Jestem Julią”] Haliny Poświatowskiej oraz „Białych zeszytów” Agnieszki Osieckiej (na lekcji języka polskiego w szkole średniej)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Nowak, AleksandraArtykuł zawiera analizę i interpretację porównawczą wiersza Haliny Poświatowskiej ***[„Jestem Julią”] oraz piosenki poetyckiej Agnieszki Osieckiej „Białe zeszyty”, jak również przykładowy scenariusz lekcji przeznaczony dla szkoły średniej. Wybrane utwory prezentują problem miłości utraconej, przedstawiając tym samym różne postawy wobec zawodu miłosnego. Celem niniejszego artykułu jest uzasadnienie wyżej postawionej tezy oraz zaprezentowanie problemu miłości niespełnionej z punktu widzenia edukacji polonistycznej.