Przeglądanie według Autor "Murzyn, Dorota"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Contribution of Universities to Regional Development(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Murzyn, DorotaKnowledge and innovation are of paramount importance in creating the development process. Higher education institutions, according to the concepts of knowledge economy and human capital, play an important role in boosting the region’s creativity and creative change. The triple helix model emphasizes the role of universities as one of three actors (along with government and business), which affect the functioning of the region. A platform for partnership between the three communities: the regional authorities, academia and business are the Regional Innovation Strategies. The activities of universities in the innovation economy and the links with regional systems of innovation may be supported by the EU Structural Funds. Reducing the innovation deficit between European regions is a key task for the Cohesion Policy. The EU Structural Funds are the main source of funding for the purposes of the Regional Innovation Strategies. This article aims to study the impact of projects implemented by the universities of Eastern Poland, co-financed by the EU funds, on the innovation of the region. A well-functioning network of links and cooperation between public authorities, scientific institutions and businesses is needed in order to create regions of knowledge and innovation. Only such a structure supported by different sources of funding is likely to succeed and thus create competitive and innovative area.Pozycja Rozwój innowacji społecznych w Polsce w ramach programu Kapitał Ludzki 2007–2013(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Murzyn, DorotaZ jednej strony, kapitał ludzki jest istotnym czynnikiem budowania innowacyjnej gospodarki, z drugiej – rozwój innowacji wpływa na proces kształtowania zasobów kapitału ludzkiego. Tak jest w przypadku innowacji społecznych, które mogą oznaczać zmiany w zachowaniu poprzez wprowadzanie nowych wartości, pomysłów, projektów, a te z kolei umożliwiają odmienne rozwiązywanie problemów społecznych oraz przynoszą pozytywne rezultaty w funkcjonowaniu jednostek i grup społecznych. W procesie tworzenia i rozwoju innowacji społecznych istotną rolę odgrywają decydenci polityczni. Działania te są obecne w szeregu inicjatyw politycznych Komisji Europejskiej od wczesnych lat 90. Innowacyjność była jednym z ważniejszych aspektów agendy lizbońskiej, w której umieszczono wiedzę w centrum rozwoju gospodarczego i społecznego, i pozostaje centralnym elementem strategii Europa 2020, choć ujęta w innym kontekście. Unia Europejska stworzyła wiele instrumentów finansowych wspierających innowacyjne praktyki w odniesieniu do kwestii społecznych i socjalnych. Najważniejszymi środkami wsparcia dla innowacji społecznych są jednak fundusze strukturalne, głównie Europejski Fundusz Społeczny. W perspektywie finansowej 2007–2013, w ramach każdego programu operacyjnego szczególną uwagę zwracano na wspieranie działalności innowacyjnej i włączanie jej do głównego nurtu polityki, co było zaleceniem Komisji Europejskiej dla wsparcia z tego funduszu. W Polsce w latach 2007–2013 jedynym programem współfinansowanym z tego funduszu był program Kapitał Ludzki. Celem artykułu jest analiza projektów innowacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO Kapitał Ludzki 2007–2013 oraz powstałych w ich wyniku innowacji społecznych. W tym celu przeprowadzono badania, przede wszystkim w oparciu o bazę projektów Krajowego Systemu Informatycznego SIMIK 07–13 (stan na dzień 31.03.2015 r.) oraz informacje Krajowej Instytucji Wspomagającej dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.