Przeglądanie według Autor "Mordka, Artur"
Aktualnie wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Jakie to płaskie! „Oko” Jerzego Wolffa(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2018) Mordka, ArturВ этой статье былa представленa Ежиeгo Вольфa концепция изобразительнoгo «плоскoгo» видa. В первой части были приведены причины, которые объясняют, почему такой вид имеет фундаментальное значение для живописи. В следующих частях статьи было показано его значение для творчествa и для эстетического акта. Предположение анализа было то, что живописное произведение искусства является реализацией этого, что увидел художник. Поэтому само видение и его объект имеют решающее значение для структуры изображения.Pozycja Jakie to płaskie! „Oko” Władysława Strzemińskiego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Mordka, ArturThis article will present this aspect of Władysław Strzemiński’s theory of unism, which refers to flatness of a painting and its plain. The choice of a painting plane (flatness) as a subject of study was caused by the fact, that – according to Strzemiński – flatness is a “nat ural” property of a painting work of art, therefore its explanation is also the explanation of the “essence” of painting. The definitions of a painting will be given and discussed, in which flatness is the artistic definiendum. In the second part of article the importance of a plain for the structure of a painting will be considered. A painting plane will be understood as: an object; surface of canvas, a purly intentional being; an object with geometrical properities.Pozycja Klemensa Hankiewicza idea filozofii narodowej i słowiańskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Mordka, ArturW artykule zostaną podjęte trzy aspekty książki Klemensa Hankiewicza „Zarys filozofii słowiańskiej”: 1) relacja między narodem a filozofią; 2) relacja między słowiańskością a filozofią; 3) specyfika filozofii w narodach słowiańskich. Naród jest traktowany przez Hankiewicza jako źródło filozofii, które determinuje główny nurt i treść myśli filozoficznej. Jednakże filozofia stanowi najbardziej znaczący obszar kultury narodowej i umożliwia osiągnięcie wyższego poziomu rozwoju narodu. Książka Hankiewicza jest jedną z pierwszych historii filozofii słowiańskiej i została opublikowana w Rzeszowie w roku 1873. Nie tylko ma dzięki temu historyczne znaczenie, lecz także stanowi świadectwo żywotności filozofii słowiańskiej w czasie, kiedy większość narodów słowiańskich utraciła swą niepodległość.Pozycja Leona Chwistka oscylacje artystyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Mordka, ArturCelem artykułu jest przedstawienie koncepcji Leona Chwistka oscylacji artystycznych. W pierwszej części artykułu wyjaśnię znaczenie tego pojęcia, a także omówię rodzaje oscylacji. Ponieważ to pojęcie nie ma ściśle artystycznego charakteru, podam racje jego zastosowania w analizie obrazu. W drugiej części przeprowadzę analizę oscylacji genetycznej. Jest to szczególny rodzaj oscylacji, który umożliwia widzenie w danym obrazie całkiem rożnych przedmiotów. Wyłaniają się one z plam barwnych i mogą być identyfikowane przez odbiorcę na rożne sposoby. W części trzeciej skupię się na oscylacji między własnościami tego samego przedmiotu.Pozycja O artystycznym i estetycznym pożytku z kategorii warstwy. Przyczynek do ontologii dzieła sztuki Nicolaia Hartmanna(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Mordka, ArturThe article attempts to analyze the aesthetic and artistic meaning of the layer category. The author has chosen it as the subject of his analysis, as it is part of the research on aesthetics by Nicolai Hartmann; however, it can also be used to clarify the creative process. The first part of the article discusses the notion of a layer that Hartmann uses, moving on to the considerations which include the unity of a work of art, its manner of existence and sensual (visual) appearance of irreal content.Pozycja Płaszczyzna obrazu i jej przemienienie. Uwagi do Jerzego Wolffa rozważań o obrazie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Mordka, ArturArtykuł prezentuje Jerzego Wolffa rozumienie płaszczyzny obrazu. Jest ona dla tego malarza swoistym przedmiotem, który zmienia swe „oblicze” – z fizycznej powierzchni rzeczy przemienia się w artystyczną, a ostatecznie estetyczną przestrzeń. Ten proces transformacji oraz sama kategoria przemienienia są analizowane w poszczególnych częściach artykułu. W części pierwszej, która dotyczy fizycznej powierzchni rzeczy, rozwijana jest teza, że artysta może malować na wszystkim, że zatem płaszczyzna obrazu to dowolna powierzchnia, na której malarz kładzie farbę. Jednakże sam fakt jej wyróżnienia i działania na niej sprawia, że nabiera ona charakteru przedmiotu intencjonalnego. W części drugiej płaszczyzna obrazu jest rozważana jako zagruntowana powierzchnia rzeczy, w szczególności płótna, zatem jako obiekt artystyczny, dla którego właściwe jest tzw. piękno wtórne. Gruntowanie jest już bowiem rodzajem malowania, które wnosi określone jakości i sprawia, że płaszczyzna malarska posiada kolor, rozmiar, przestrzeń i fakturę. Natomiast w części trzeciej ukazana zostaje płaszczyzna jako pewna odpowiednio zorganizowana przestrzeń obrazu o wysokiej wartości estetycznej. Obecność tej płaszczyzny świadczy o tym, że obraz jest dziełem sztuki.Pozycja Podmiotowość konstytuowana(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2018) Mordka, ArturPozycja Refleksywna władza plakatu. Wystawa Wiesława Grzegorczyka Plakaty malowane i drukowane(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Mordka, ArturPozycja Romana Ingardena opalizacje i oscylacje literackie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Mordka, ArturCelem tego artykułu jest prezentacja Romana Ingardena koncepcji opalizacji i oscylacji literackich. Problem specyficznej literackiej niejednoznaczności, niejasności, zmienności zostanie rozważony na dwóch uzupełniających się płaszczyznach. Na płaszczyźnie pierwszej opisane zostanie zjawisko opalizacji i oscylacji brzmienia i znaczenia wyrażenia językowego, zaś na płaszczyźnie drugiej zostanie ono uchwycone w warstwie literackich wyglądów i przedmiotów przedstawionych. Przyjęcie takiego porządku rozważań pozwoli wskazać na te „miejsca” literackiego dzieła sztuki, w których zjawisko to jest wyraźnie obecne i niekiedy przesądza o jego wartości estetycznej.Pozycja Stefana Symotiuka ejdetyka przedmiotów. Eidos okna(Autor, 2017) Mordka, ArturВ этой статье автор делает реконструкцию и критически оценивeт философию Стефанa Симотюка. Это особый вид философии направленный на понимание эйдoca объектa, поэтому в первой части статьи будeт представлены смысл этогo понятия. После рассмотрения этой категории автор обращается к вопросу конкретизации эйдoca или эгo чувственного явлeния. Aвтор выбрал предметoм анализа эйдoc oкнa прежде всего поэтому, что oнo принадлежeт кaк предмет исследования k эстетике, особенно k филосoфии живописи. Oкнo былo тоже метaфорой произведений живописи и анализ oкнa внесл вклад в развитие художественного самосознaния. Oднако для Стефанa Симотюка oкнo это прежде всего объект, который позволит глядеть фрагмент реального мирa и благодаря которому реальнный мир видит нас.