Przeglądanie według Autor "Makarski, Sylwester"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Fundusze unijne czynnikiem stymulującym realizację celów terytorialnych (na przykładzie woj. podkarpackiego)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Makarski, SylwesterUzyskanie przez Polskę w maju 2004 r. statusu członka Unii Europejskiej i wynikająca stąd możliwość korzystania z unijnych dotacji stworzyły szansę wzmocnienia potencjału produkcyjnego i usługowego przedsiębiorstw małej i średniej skali. To zewnętrzne zasilanie finansowe staje się czynnikiem rozwojowym przedsiębiorstw. Przedmiotem opracowania była analiza rozmiaru środków transferowych z zewnątrz do przedsiębiorstw na Podkarpaciu w latach 2008–2009, będących pierwszym etapem rozpatrywania wniosków o dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Rosnąca liczba składanych z pozytywnym rezultatem wniosków i ich przeciętnej wartości dowodzi, że przedsiębiorcy upatrują w tej formie finansowego wsparcia dużą szansę dla kierowanych przez siebie firm.Pozycja Konkurencyjność przedsiębiorstw i jej uwarunkowania (na przykładzie firm z woj. podkarpackiego)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Makarski, SylwesterFunkcjonowanie polskich przedsiębiorstw na rynku europejskim i nasilające się symptomy globalizacji gospodarki wymagają od nich ciągłych dostosowań do tej nowej sytuacji, zwłaszcza poprawy konkurencyjności w wymiarze międzynarodowym. W tym kontekście celem opracowania była analiza obszarów dostosowawczych przedsiębiorstw o zróżnicowanej skali działania do warunków konkurencyjnych. Również w ujęciu teoretycznym, w oparciu o literaturę przedmiotu rozpatrzono istotę konkurencyjności. Ponieważ głównym kreatorem skali obrotu międzynarodowego są przedsiębiorstwa, przedmiotem wstępnych rozważań były tendencje w ich liczbowym rozwoju w latach 1999–2009 (w Polsce i woj. podkarpackim). Natomiast tendencje w strategiach marketingowych firm na Podkarpaciu przeanalizowano w oparciu o wyniki badań empirycznych, przeprowadzonych w 2010 r., kwalifikując do charakterystyki badanych zjawisk kwestionariusze ankietowe zebrane w 94 firmach o zróżnicowanej skali działania.