Przeglądanie według Autor "Fink, Kinga"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Artysta w drodze. Wędrówki muzyka Stanisława Bursy nie tylko po Galicji z przełomu XIX i XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Fink, KingaStanisław Bursa (1865–1947) reprezentował typ XIX-wiecznego artysty wszechstronnego, znanego jako śpiewak (tenor), dyrygent, kompozytor i pedagog. Równolegle budował swoją karierę urzędniczą (pracownik Towarzystwa Wzajemnych Ubezpieczeń w Krakowie). Życie Bursy do 1914 r. naznaczone było doświadczeniem podróży i ciągłą zmianą miejsca zamieszkania. Przemieszczał się po Galicji jako urzędnik asekuracyjny, odbywał podróże edukacyjne, wyjeżdżał w celach leczniczych, odwiedzał liczną rodzinę. Regularne wędrówki artystyczne po Galicji i terenach zaboru pruskiego oraz Śląska, podejmowane od pierwszej dekady XX w., stwarzały też możliwość dodatkowego zarobkowania. W niniejszym opracowaniu autorka koncentruje się na zagadnieniu mobilności i jej wpływie na przebieg kariery artystycznej nie tylko z punktu widzenia migracji wewnętrznej, ale także mobilności w rozumieniu zdolności do działania na wielorakich polach w sferze zawodowej.Pozycja Muzyka w życiu i twórczości Kornela Ujejskiego. Studium historyczne(2015-04-09) Fink, KingaNadrzędnym celem pracy jest udokumentowany źródłowo opis i wyjaśnienie różnorodnych związków Kornela Ujejskiego, jego życia i twórczości, z muzyką. Związki poety z muzyką rozumiane są szeroko, bo w domenie twórczości artystycznej obejmują one zarówno jego wiersze powstałe w wyniku inspiracji muzycznej oraz jego improwizowane utwory muzyczne, jak i dzieła muzyczne wielu kompozytorów, którzy wykorzystali te ,,muzyczne” wiersze Ujejskiego, a także wiele jego innych wierszy. Ten cel kompleksowego, monograficznego ujęcia związków Ujejskiego z muzyką wytycza zagadnienia badawcze usytuowane na pograniczu trzech nauk: historii, muzykologii oraz literaturoznawstwa. W obrębie tych dyscyplin, w kontekście celów rozprawy, szczególnie ważne są wyniki badań i perspektywy metodologiczne właściwe dla badań dotyczących dziejów kultury, historii literatury pięknej i historii muzyki, obustronnych związków literacko-muzycznych oraz recepcji idei estetyczno-artystycznych i dzieł sztuki. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów: 1. związki Ujejskiego ze środowiskiem muzycznym Lwowa, 2. muzycy w życiu poety, 3. wiersze Ujejskiego inspirowane muzyką, 4. muzyczna recepcja wierszy Ujejskiego inspirowanych muzyką, 5. muzyczna recepcja innych wierszy Ujejskiego. W zakończeniu w sposób syntetyczny określono zakres i różnorodność związków Kornela Ujejskiego z muzyką oraz wyróżniono i scharakteryzowano fazy recepcji jego wierszy pozostających w różnorodnych relacjach z muzyką. W pracy zamieszczono osiem aneksów, które stanowią integralną część rozprawy, spełniając funkcję dokumentacyjną i poglądową.