Przeglądanie według Autor "Dytko, Jan"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Determinanty ingerencji nadzorczej i sądowej kontroli działalności polskiego związku sportowego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Dytko, JanPolski związek sportowy jest organizacją o statusie stowarzyszenia, którego cele działalności zorientowane są na organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa w danej dyscyplinie sportu. Podstawę działalności polskich związków sportowych stanowi ustawa o sporcie oraz statut, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Sportu i Turystki w formie decyzji administracyjnej. Polski związek sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Jako autonomiczna organizacja podlega nadzorowi weryfikacyjnemu Ministra Sportu i Turystyki. Jedynym kryterium nadzoru jest legalność, a katalog środków nadzorczych ma charakter zamknięty. Najbardziej radykalnym środkiem nadzorczym jest uchylenie decyzji władz związku. Polski związek sportowy winien respektować unormowania konstytucyjnych źródeł prawa. Za nieprzestrzeganie tego wymogu sąd rejestrowy może zawiesić władze związku. Gdy naruszenie prawa bądź statutu ma charakter uporczywy, sąd może związek rozwiązać, co skutkuje utratą jego bytu prawnego.Pozycja Kwalifikowane naruszenie prawa jako podstawa odwołania rektora szkoły wyższej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Dytko, JanRektor szkoły wyższej jest monokratycznym organem uczelni, któremu w pewnych okolicznościach przypisuje się status organu administrującego. Władztwo rektora przejawia się w kształtowaniu indywidualnej sytuacji prawnej użytkowników zakładu administracyjnego, jakim jest szkoła wyższa, w jednej z podstawowych form działania administracji publicznej – w formie decyzji administracyjnej. Rektorowi przysługują ponadto kompetencje związane z kierowaniem uczelnią jako zorganizowaną instytucją oraz jej reprezentacja w stosunkach z otoczeniem. Żadna kompetencja rektora nie może być jednak poza kontrolą. Wydawanie decyzji administracyjnych przez rektora podlega weryfikacji w administracyjnym toku instancji i w trybie sądowej kontroli, natomiast wykonywanie pozostałych kompetencji rektora poddane jest nadzorowi personalnemu. Kwalifikowaną podstawą ingerencji nadzorczej wobec rektora jest jedynie rażące naruszenie prawa, które powoduje zastosowanie środka nadzoru. Jego formę stanowi akt nadzoru w postaci decyzji administracyjnej. Decyzja nadzorcza w sprawie odwołania rektora szkoły wyższej z powodu rażącego naruszenia prawa podlega skardze do sądu administracyjnego.Pozycja Nadzór nad Konferencjami Rektorów Akademickich i Zawodowych Szkół Polskich(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015-09) Dytko, JanKonferencje Rektorów Akademickich i Zawodowych Szkół Polskich są organizacjami działającymi na zasadzie stowarzyszeń. Nie posiadają autonomii adekwatnej do szkół wyższych, jednakże wyposażone są w osobowość prawną. Działają na rzecz i w interesie środowiska akademickiego, które reprezentują w relacjach z władzami publicznymi. Posiadają swoje organy wyłonione w trybie przewidzianym dla stowarzyszeń. Najwyższym organem konferencji jest walne zebranie rektorów. Działalność organów konferencji podlega nadzorowi ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, który stosuje środki nadzoru przewidziane w prawie o stowarzyszeniach. Na wniosek tego organu sąd rejestrowy może rozwiązać konferencje z powodu uporczywego naruszenia prawa lub statutu. Celem rozwiązania konferencji jest likwidacja organizacji, którą przeprowadza wyznaczony przez sąd likwidator. Proces likwidacji kończy się wraz z wykreśleniem konferencji z rejestru sądowego. Jest to równoznaczne z utratą osobowości prawnej.