Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autora

Przeglądanie według Autor "Drozd, Barbara"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Dyskurs medyczny w czasopismach specjalistycznych na przykładzie „Medical Tribune” i „Medycyna po Dyplomie”
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2021-11-16) Drozd, Barbara
    Dyskurs medyczny to typ dyskursu specjalistycznego, rozumiany jako zdarzenie komunikacyjne, ponieważ istotnym dla niego elementem/ jego celem głównym celem? jest przekazywanie wiedzy. Niniejsza rozprawa składa się z pięciu rozdziałów. Jeden z nich stanowi wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, a kolejne cztery są analizą materiału egzemplifikacyjnego. W rozdziale pierwszym ukazane zostało miejsce dyskursu medycznego na tle innych dyskursów, omówiono relacje pomiędzy dyskursem a tekstem oraz charakterystyczne wykładniki tekstu specjalistycznego. W związku z tym, że w rozprawie doktorskiej została przyjęta definicja dyskursu medycznego jako zdarzenia komunikacyjnego, istotne było rozpoczęcie analizy materiału od relacji nadawczo-odbiorczych, zwrócenie uwagi na różne typy nadawców i odbiorców. Rozdział trzeci stanowi formalno-semantyczną i semantyczną analizę terminów medycznych konstytuujących dyskurs medyczny. Wyodrębnione zostały grupy semantyczne, które wchodzą w jego skład i które są dla tego typu dyskursu istotne. Kolejny rozdział dotyczył sposobów konstruowania dyskursu medycznego oraz tego, w jaki sposób terminy ogólne zmieniają się w dyskursie i za jego pośrednictwem, jakie nowe ich znaczenia wyłaniają się z kontekstów użycia. W piątym, ostatnim rozdziale terminy zostały przeanalizowane pod względem formalnym.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Obszary Polonistyki 7
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Matuszko, Kinga; Głos, Mikołaj; Maciąg, Kazimierz; Drozd, Barbara
    Kategorie „mężczyzna” i „męskość” są dziś oświetlane z wielu perspektyw badawczych i budzą zainteresowanie przedstawicieli i przedstawicielek różnych dyscyplin humanistyki. Sprzyja temu ich współczesne rozumienie, które ukształtowało się wraz z odejściem od przekonania o istnieniu „prawdziwej męskości”, pozornie naturalnej i uniwersalnej wizji, powszechnie obowiązującego wzorca przekazywanego przez takie instytucje jak rodzina, szkoła, wojsko; modelu , któremu należało sprostać. Zwrócenie uwagi na wieloznaczność męskości, zależność tej kategorii od momentu historycznego, szerokości geograficznej, kultury, rasy, klasy, uwarunkowań politycznych i społecznych sprawiło, że obserwujemy jej pluralizację, a także destabilizację i dewaluację jej dominującej, jednolitej wizji, co niekiedy bywa utożsamiane z kryzysem. Męskie tożsamości są dziś wieloznaczne i wielowymiarowe, otwarte i podważalne, płynne, natomiast „męskość” jest traktowana jak otwarty projekt, który może być realizowany na różne sposoby. Badacze i badaczki coraz częściej zadają pytanie o to, na czym polega bycie mężczyzną i jakie jest miejsce męskości w (po)nowoczesnym świecie. Proponują refleksję nad procesem (de)konstruowania męskich tożsamości w dawnej i współczesnej kulturze, śledzenie różnorodnych reprezentacji męskości i niemęskości, ich lokalności i indywidualności, obserwację związków męskości z przemocą, dominacją, mizoginią z jednej strony, a z drugiej eksplorację przestrzeni męskiej niepewności, kruchości, cierpienia, słabości, świadectw przekraczania genderowych podziałów. Przyglądają się fantazmatowi „prawdziwej męskości” i rysującym się w nim pęknięciom, szczelinom otwierającym możliwość transgresji, obszarom leżącym na nieokreślonej granicy pomiędzy męskością i chłopięcością, wielorakim sposobom produkowania męskości w języku, kulturze, mediach, edukacji. Te rozważania były inspiracją dla ósmej edycji konferencji „Obszary Polonistyki”, której rezultatem jest niniejsza monografia – (De)konstruowanie męskości. (De)mitologizacje, (dez)iluzje i (de)heroizacje męskości w literaturze, kulturze i języku. Część pierwsza składa się z artykułów literaturoznawczych, kulturoznawczych oraz filozoficznych, druga zaś z analiz lingwistycznych. Młodzi naukowcy i naukowczynie podjęli tematy stereotypów męskości w aforyzmach, anegdotach i przysłowiach, wizerunku mężczyzny w mediach, męskości postkolonialnej, queerowej i (post)feministycznej, a także (auto)kreacji mężczyzn w utworach (auto)biograficznych, współczesnego kryzysu męskości i jej obrazów w powieściach historycznych. Różnorodność ujęć i bogactwo wątków pokazują nie tylko możliwe drogi badawcze, ale również sprawiają, że czytelnicy i czytelniczki znajdą interpretacje, które ich zaciekawią. Zapraszamy do poznania zawiłości relacji między mężczyzną a światem i mamy nadzieję, że zawarte w tej monografii rozważania będąinspiracją dla dalszych analiz dyskursu męskościowego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Pachnące cynamonem #keto #ciasteczka polecają się na #Święta :D. Środki perswazji w profilu kulinarnym (@moderncavegirl)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Drozd, Barbara
    The purpose of this article is a linguistic analysis of the blog entries under the photos posted on the @moderncavegirl profile, which is related to the ketogenic diet. The author also has a blog: moderncavegirl.pl, where she publishes her recipes. Instagram plays the role of promoting the blog. Due to the fact that the blog entries concern food, it will be important to determine how the author promotes her blog, what linguistic means she uses for this, how she writes about food to encourage people to reach for the recipe and make us of it. The aforementioned linguistic means or constructions can be divided into those that are used to promote a blog directly or indirectly. Direct promotion of a blog applies to those constructions that are explicit incentives to visit it or that inform the recipient that the recipe can already be found on the website. Indirect promotion of the blog is related to persuasive linguistic constructions.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Słowo od Redakcji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Matuszko, Kinga; Głos, Mikołaj; Maciąg, Kazimierz; Drozd, Barbara
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Wartościowanie w komentarzach internetowych (na przykładzie fanpage’u Katarzyny Michalak)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Drozd, Barbara
    Celem artykułu jest analiza komentarzy internetowych na fanpage’u, skupionych wokół tematu związanego z twórczością Katarzyny Michalak, pisarki, która zyskuje coraz większą popularność wśród czytelniczek należących do różnych pokoleń. Językowa analiza komentarzy ma służyć odpowiedzi na pytania: czy i w jaki sposób komentarze odnoszą się do tematu wpisu? Czy służą wartościowaniu pisarki, jej blogu czy jej dorobku, a także: w jaki sposób i za pośrednictwem jakich środków językowych to wartościowanie się przejawia?

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość