Przeglądanie według Autor "Bartosiewicz, Anna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Możliwość przepisywania recept przez pielęgniarki i położne – stan prawny w Polsce i ogólny przegląd sytuacji na świecie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Bartosiewicz, Anna; Binkowska-Bury, Monika; Januszewicz, PawełPrzedmiotem niniejszego opracowania jest przedstawienie obecnie obowiązującego stanu prawnego w Polsce dotyczącego rozszerzenia uprawnień pielęgniarek i położnych o możliwość wypisywania recept. Zgodnie z nowymi przepisami pielęgniarki i położne będą mogły wystawiać recepty od 1 stycznia 2016 roku na podstawie uchwalonego projektu ustawy, wniesionego przez rząd. Ponadto przedstawiono krótką charakterystykę doświadczeń innych krajów. Funkcjonowanie systemu wypisywania recept przez pielęgniarki zostało omówione na przykładzie 10 państw: Irlandii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Szwecji, Stanów Zjednoczonych, Botswany, Australii, Nowej Zelandii, Kanadzie i Republiki Południowej Afryki. Pozytywne doświadczenia innych państw w przedmiotowej kwestii mogą służyć jako przykład utworzenia i doskonalenia rozwiązań w Polsce.Pozycja Nursing in interdisciplinary healthcare(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Bartosiewicz, Anna; Nagórska, Małgorzata; Więch, PawełThe concept of nursing has exceeded its traditional boundaries and has become an essential element of interdisciplinary care. The constantly evolving healthcare sector, in the face of increasingly complex patient needs and medical advancements, has necessitated a paradigm shift in this profession. Nursing, which combines patient care, education, and advocacy, plays a pivotal role in this transformation. The works presented in the monograph demonstrate the dynamic changes in interdisciplinary nursing as an approach that integrates knowledge and skills from various fields to provide patients with the highest quality of care. Interdisciplinary nurses see each patient as a whole and tailor their care to their needs. They recognize the interrelationships between the physical, psychological, social, and spiritual aspects of a patient’s health to provide holistic and patient-centered care. Interdisciplinary nursing care and the changing roles and responsibilities of nurses emphasize their contributions to care coordination, health promotion, and patient education. The research conducted covers all aspects of modern health care and its impact on the well-being of patients and the health care system. The work highlights the challenges of implementing and maintaining interdisciplinary health care models and the need for ongoing education and professional development. It introduces readers to the dynamic world of interdisciplinary nursing care.Pozycja Quality of life and readiness of Polish nurses to take new competences of drug prescribing(2018-07-06) Marć, Małgorzata; Bartosiewicz, Anna; Burzyńska, Joanna; Binkowska-Bury, Monika; Januszewicz, PawełIntroduction: Satisfaction with life in the case of nurses is closely related to their professional work and is an important factor affecting the quality of work and patient care. Aim of the study: An analysis of the readiness of Polish nurses depending on the level of life satisfaction. Material and method: The study was conducted from January to November 2016 in randomly selected 13 health care facilities among 756 nurses in the South-Eastern part of Poland. Were used the standardized questionnaire The Satisfaction with life scale (SWLS) and the Author's Questionnaire. Results: Nearly 75% of the nurses surveyed declared (reported) a low and average level of satisfaction. The level of satisfaction significantly influenced the readiness of nurses to administer medicines and write prescriptions. Nurses who had a higher level of life satisfaction were also more prepared to prescribe foodstuffs for particular nutritional uses (rho = 0.095, p = .0092), medical devices (rho = 0.117, p = .0012), potent drugs (rho = 0.138, p = .0001), intoxicants (rho = 0.078, p = .0311) and psychotropic drugs (rho = 0.085, p = .0196). Conclusions: Nurses who had a higher level of life satisfaction were also more prepared to administer medicines, especially foodstuffs for particular nutritional uses, medical devices, potent drugs, narcotic drugs, and psychotropic drugs.Pozycja READINESS OF POLISH NURSES FOR LEARNING AND DEVELOPMENT IN THE CONTEXT OF NEW MANDATES FOR PRESCRIBING(Plos One, 2018-08-15) Bartosiewicz, AnnaThe presented work is the first in Poland to elaborate on the subject of nurses' readiness to learn and develop in the context of new nursing rights regarding medicine ordination and writing prescriptions. The aim of this study was to analyze of the readiness of Polish nurses to learn and develop in relation to taking new powers regarding medicine ordination and writing prescriptions. The research was conducted among 756 nurses. The Author's Questionnaire and the GPUR-2012 standardized questionnaire were used. For all subscales of readiness for learning and development, average scores prevailed. Readiness to ordination of medicines / measures was significantly related to the level of readiness for changes taking place in the environment (A1 scale), feeling the effectiveness of educational and career goals (C5 scale) and the feeling of community of educational and vocational goals (scale D2) and increasing the readiness of nurses to practice all of the aforementioned drugs / agents, in particular medical devices. The readiness of nurses to learn and develop at all levels of subscales was on an average level. Younger nurses, with a shorter seniority, having higher education and additional qualifications had higher readiness to prescribe medications and write prescriptions. Higher readiness for learning and development is matched by greater readiness to prescribe.Pozycja Socjodemograficzne i psychospołeczne uwarunkowania gotowości pielęgniarek do ordynowania leków i wypisywania recept(Uniwersytet Rzeszowski, 2017-10-10) Bartosiewicz, AnnaWstęp: Prezentowana praca podejmuje temat gotowości pielęgniarek do uczenia się i rozwoju w kontekście nowych uprawnień pielęgniarskich dotyczących ordynowania leków i wypisywania recept. Cel pracy: Analiza zróżnicowania gotowości pielęgniarek do ordynowania leków i wypisywania recept w zależności od wybranych czynników socjodemograficznych i psychospołecznych. Materiał i metody: Badania przeprowadzono wśród 414 pielęgniarek POZ i 342 pielęgniarek AOS województwa podkarpackiego. Wykorzystano: Kwestionariusz autorstwa własnego, GPUR, LBQ oraz SWLS.Wyniki: Badania własne wykazały, że spośród czynników socjodemograficznych to wiek, poziom wykształcenia i posiadanie dodatkowych uprawnień istotnie wpływały na gotowość pielęgniarek do ordynowania leków. Gotowości do uczenia się i rozwoju kształtowała się na poziomie przeciętnym i dotyczyła najczęściej doskonalenia zawodowego w miejscu pracy. Wśród badanych pielęgniarek przeważały osoby o stwierdzonym przeciętnym i niskim poziomie satysfakcji z życia i stanowiły one łącznie blisko 75% badanej grupy. Wyższy poziom wypalenia zawodowego grupy odpowiadał mniejszej gotowość do ordynowania tych leków. Wnioski: Wśród czynników wpływających na dysponowanie gotowością do ordynowania leków istotnymi okazały się posiadanie kursu w dziedzinie pielęgniarstwa, satysfakcja z życia oraz wybrane skale gotowości do uczenia się i rozwoju.Pozycja Strategie rozwoju i wyzwania pielęgniarstwa w Polsce i na świecie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Bartosiewicz, Anna; Jacek, AnnaStale zmieniające się otoczenie oraz ciągle rosnące potrzeby i wymagania pacjentów sprawiają, że pielęgniarstwo definiuje swoje kompetencje, szuka swojego miejsca w systemie ochrony zdrowia z niezmienną misją, jaką jest ratowanie ludzkiego życia oraz opieka nad pacjentem. Dokonujące się stale zmiany w ochronie zdrowia, w społeczeństwie, a także w strukturach zawodów medycznych powodują, że pielęgniarstwo nieustannie dąży do swego rozwoju i stara się podejmować dialog merytoryczny z osobami odpowiedzialnymi za politykę zdrowotną celem nakreślenia ram funkcjonowania zawodu w aktualnej rzeczywistości oraz jego przyszłości. Przegląd strategii rozwoju pielęgniarstwa wielu krajów pozwala wnioskować o ich pozytywnym oddziaływaniu na zdrowie publiczne w danym kraju oraz na wzrost jakości opieki nad pacjentem. Ogromnym osiągnięciem dla pielęgniarstwa w Polsce jest inicjatywa stworzenia Strategii rozwoju dla pielęgniarstwa. Jest to pierwszy dokument o charakterze planistycznym, który określa kierunki działań zapewniające wysoką jakość, bezpieczeństwo i dostęp pacjentów do profesjonalnej opieki pielęgniarskiej.