Dydaktyka Informatyki T. 12 (2017)

URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2485

Przeglądaj

Ostatnio nadesłane materiały

Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 31
  • Pozycja
    Grafika komputerowa i informatyczne modelowanie struktur przestrzennych w programie kształcenia liceum ogólnokształcącego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kisiel, Piotr
    Umiejętność tworzenia grafiki i modelowania za pomocą komputera staje się obecnie jedną z ważniejszych umiejętności współczesnego projektanta. Ze względu na złożoność procesu modelowania, jak też na atrakcyjność i siłę przekazu referat omawia faktyczne realizacje projektowania przestrzennego i grafiki cyfrowej w programie nauczania liceum ogólnokształcącego.
  • Pozycja
    Projektowanie aplikacji i interakcja z użytkownikiem
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hamela, Artur; Pawłowski, Damian; Molga, Agnieszka
    W projektowaniu aplikacji należy uwzględnić wiele czynników, m.in. projektowanie interakcji. Projektowanie interakcji skupia się na tworzeniu interfejsów, systemów w ścisłym związku z badaniem zachowań użytkownika. W artykule przedstawiono sposoby projektowania nowoczesnych aplikacji internetowych. Odbiorcami publikacji mogą być programiści aplikacji internetowych, jak również projektanci UI oraz UX.
  • Pozycja
    Wrzeciono CNC małej mocy jako obiekt badawczy dla metod CI na przykładzie detekcji prędkości
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piecuch, Grzegorz
    Artykuł omawia zastosowanie stanowiska dydaktycznego wyposażonego we wrzeciono CNC małej mocy do nauki metod inteligencji obliczeniowej na kierunkach technicznych wyższych uczelni np. automatyka i robotyka. Przedstawiono praktyczny przykład ćwiczenia, które zaznajamia studentów z rzeczywistym sprzętem sprzężonym z oprogramowaniem inżynierskim takim jak Matlab/Simulink, umożliwiającym stosowanie i analizę działania poszczególnych metod CI, także w czasie rzeczywistym.
  • Pozycja
    Modelowanie fizyczne układów mechatronicznych w środowisku SIMULINK-SIMSCAPE
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szabłowski, Stanisław
    W opracowaniu przedstawiono problematykę projektowania modeli fizycznych w środowisku Simulink-Simscape na przykładzie elektrycznego układu napędowego z silnikiem DC. Zaprezentowano dwa różne rozwiązania modeli oraz przeprowadzono badania symulacyjne napędu w stanie nieustalonym. Wskazano wartości dydaktyczne projektowania i badania układów mechatronicznych z wykorzystaniem metodyki Model-BasedDesign w kształceniu studentów mechatroniki.
  • Pozycja
    Modyfikacja modelu aplikacji realizującej transakcje giełdowe na podstawie rzeczywistego strumienia danych o wartość dywidend
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wołoszyn, Jacek
    W poniższym artykule opisano rozwiązanie problemu uwzględnienia wartości portfela użytkownika o wartość dywidendy dla transakcji opartych na rzeczywistym strumieniu danych.
  • Pozycja
    Koncepcja modelu strumieniowego pobierania danych w czasie rzeczywistym notowań giełdowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wołoszyn, Jacek
    W poniższym artykule przedstawiono model koncepcyjny pobierania danych transakcji giełdowych w czasie rzeczywistym.
  • Pozycja
    Kształtowanie wyobraźni przestrzennej poprzez modelowanie i animacje 3D
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Iskierka, Iwona
    W artykule omówiono zagadnienia związane z wybranymi możliwościami wykorzystania programu 3ds Max w zakresie kształtowania wyobraźni przestrzennej. Zwrócono uwagę na korzyści związane z poznaniem zasad modelowania 3D, animacji, wprowadzaniem efektów specjalnych, systemów symulacji zjawisk fizycznych oraz tworzeniem projektów architektonicznych. Omówiono pojęcie wyobraźni jako procesu psychicznego umożliwiającego przetwarzanie wyobrażeń. Przeanalizowano możliwości tworzenia projektów 3D w wybranym środowisku.
  • Pozycja
    Stosunek nauczyciela do pracy własnej na podstawie jego kompetencji (w tym i informatycznych)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Bałażak, Marta
    Artykuł dotyczy kompetencji w pracy nauczyciela. Opisane są one w odniesieniu do kultury organizacyjnej. Wśród kompetencji występują informatyczne. Przedstawiono wzajemne relacje między kompetencjami. Poziom kultury organizacyjnej i zakres posiadanych kompetencji przedstawia stosunek nauczyciela do pracy własnej.
  • Pozycja
    Ewolucja katalogu kompetencji informacyjnych nauczycieli
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerski, Wojciech
    W niniejszym artykule dokonano próby usystematyzowania zagadnień związanych ze zdefiniowaniem oraz katalogiem kompetencji informatycznych nauczycieli. Porównane zostały również dokumenty odnoszące się do kształcenia nauczycieli, w celu oceny zachodzących na przestrzeni lat zmian w prawodawstwie oświatowym.
  • Pozycja
    Wykorzystanie technologii multimedialnych w nauczaniu historii – poziom gimnazjum
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Papier, Małgorzata
    Artykuł dotyczy wykorzystania technologii multimedialnych w nauczaniu historii. Współczesna młodzież należy do pokolenia, które określane jest mianem „cyfrowych tubylców”, czyli osób traktujących istnienie wirtualnej rzeczywistości jako naturalny element otaczającej rzeczywistości. Zastosowanie multimediów na lekcjach historii wykorzystane może być zarówno jako element wzbogacający realizowany temat, np. w formie fragmentu filmu, prezentacji, jak też w formie samodzielnej pracy wykonanej przez uczniów, tj. przygotowanie mapy online, zrealizowanie zadania w oparciu o źródła zamieszczone w sieci. W konsekwencji użycie technologii multimedialnych w procesie lekcyjnym powinno nie tylko wzbogacać prowadzone zajęcia pod względem merytorycznym, ale także oddziaływać na motywację uczniów.
  • Pozycja
    Wykształcenie matematyczne a informatyka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Maj, Monika; Maj, Rafał
    Celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, czy matematyka jest potrzebna informatykom. Przeprowadzone na losowej próbie studentów Informatyki badania pokazują różne podejście do tematu.
  • Pozycja
    Programowanie może być interesujące – platforma Arduino
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piecuch, Aleksander
    Niniejsze opracowanie jest propozycją nauczania programowania języka C/C++ bazującego na platformie Arduino dla III etapu edukacyjnego. Programowanie mikrokontrolerów daje możliwość nabycia szerokich kompetencji techniczno-informatycznych użytecznych zarówno w warunkach szkolnych (uczelnianych), jak i pozaszkolnych. W przekonaniu autora może wpłynąć na: poszerzenie horyzontów wiedzy techniczno-informatycznej, wybór dalszej ścieżki edukacyjnej, rozbudzenie nowych zainteresowań możliwych do urzeczywistniania także w czasie wolnym.
  • Pozycja
    Zagadnienie bezpieczeństwa aplikacji internetowych w programach dydaktycznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Iskierka, Sławomir; Krzemiński, Janusz; Weżgowiec, Zbigniew
    W artykule poruszono zagadnienia związane z bezpieczeństwem aplikacji internetowych w aktualnych programach szkolnych. Zwrócono uwagę na fakt, że w związku z dynamicznym rozwojem usług oferowanych przez Internet kwestie bezpieczeństwa aplikacji internetowych stają się kluczowym problemem dla ich twórców. Wskazano na liczne przypadki naruszenia bezpieczeństwa aplikacji internetowych. Przeanalizowano, jak programy nauczania szkół i uczelni wyższych uwzględniają kwestie bezpieczeństwa aplikacji internetowych w trakcie nauki ich tworzenia. Wysunięto wnioski dotyczące kwestii omawiania i nauki bezpieczeństwa aplikacji internetowych we współczesnym procesie dydaktycznym.
  • Pozycja
    Virtuálna realita a vzdelávanie
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuna, Peter; Kozík, Tomáš; Kunová, Silvia
    Na začiatku tretieho tisícročia sa v spoločnosti vytvára úplne nové informačné prostredie, ktoré rozhodujúcim spôsobom ovplyvňuje myslenie a konanie jednotlivcov. Vzniká tkz. kybernetický priestor, s novým pohľadom na organizáciu spoločnosti, vedy, techniky, výroby a teda aj vzdelávania. S pojmom kybernetický priestor úzko súvisí aj pojem virtuálny. Autori v príspevku sa pokúšajú poukázať na niektoré súvislosti spojené s pojmom virtuálny a to vo vzťahu k informačným technológiám a k vzdelávaniu. V závere príspevku uvádzajú príklad z vlastnej výskumnej práce, v ktorej boli použité virtuálne modely na skúmanie rozvoja priestorovej predstavivosti detí.
  • Pozycja
    Technologia poszerzonej rzeczywistości – korzyści i zagrożenia aplikacyjne
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kęsy, Marek
    Powszechne zastosowanie technologii poszerzonej rzeczywistości wynikać może z jej dużych możliwości prezentacyjnych i elastyczności aplikacyjnej. Jednak bezsporne walory i zalety poszerzonej rzeczywistości nie mogą przesłonić istniejących lub potencjalnych problemów i zagrożeń.
  • Pozycja
    Poszerzona rzeczywistość w edukacji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kęsy, Marek
    Potencjał edukacyjny technologii poszerzonej rzeczywistości wynika z jej możliwości prezentacyjnych. Zastosowanie poszerzonej rzeczywistości może stanowić efektywny środek dydaktyczny, który uzupełni lub w pewnym zakresie zastąpi wykorzystywaną bazę dydaktyczną nowoczesnych szkół i uczelni wyższych.
  • Pozycja
    Technologie mobilne w edukacji szkolnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuźmińska-Sołśnia, Beata
    Niniejszy artykuł zwraca uwagę na rosnącą popularność urządzeń mobilnych oraz wyzwania w zakresie ich włączenia w system edukacji. Teoretyczne rozważania poparto wynikami badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych na terenie Radomia.
  • Pozycja
    Znaczenie edukacji z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych w przygotowaniu do cyfrowego życia
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piątek, Tadeusz
    Rozwój społeczeństwa informacyjnego, którego cechą jest życie cyfrowe jego obywateli napotyka różnorakie bariery. Bariery te wynikają głównie z problemów wynikających z szybkiego tempa postępu technicznego, dynamicznych zmian zarówno technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak i ich zastosowań. Tempo tych zmian powoduje starzenie się kompetencji, zwłaszcza kompetencji cyfrowych. Zadaniem edukacji z zakresu ICT jest nabycie w procesie kształcenia przez uczniów takich kompetencji, które w ramach dokształcania i samokształcenia pozwolą redukować te braki kompetencyjne, dając możliwość sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym, czyli dadzą możliwość pełni życia cyfrowego obywatelom.