Polityka i Społeczeństwo nr 2(14)/2016
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Ostatnio nadesłane materiały
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 13
- PozycjaSprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej „Kulturowe, społeczne i etyczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania”, 27 listopada 2015 roku, Opole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kuśmider, Kamil M.
- PozycjaSprawozdanie z 13. Objazdowego Festiwalu Filmowego Watch Docs Prawa Człowieka w Filmie, Zielona Góra, 29–30 października 2015 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wilczyński, Gracjan; Zakręta, Sebastian
- PozycjaMarcin Chmielowski, „Agoryzm. Teoria i praktyka”, Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości, Katowice 2015, 164 ss.(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Matuszek, Krzysztof
- PozycjaSpory wokół obrony przez kulturę w kontekście debat na temat wielokulturowości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kania, Magdalena M.The main aim of this article is to introduce the concept of culture/cultural defence into the framework of current debates over multiculturalism. Culture defence is a relatively new legal strategy, which seeks to strengthen its own position as a formal strategy in criminal law, mainly in the common law system. It is based on the cognitive assumption that culture affects individuals’ perception of social reality to that extent that individuals could lack the capacity to act with the full ignorance of culturally given norms. The concept of culture defence will be juxtaposed to the different approaches to multiculturalism itself: to the concept of John Rawls’s theory of justice, to the concept of politics of difference as introduced by Charles Taylor, and to the politics of multiculturalism proposed by Will Kymlicka. This article reveals the question of legitimacy of culture defence as a crucial question bounded up with political philosophy, not exclusively embraced by the philosophy of law.
- PozycjaGender w polskim dyskursie medialnym na przykładzie publikacji „Gazety Wyborczej” w latach 2010–2014(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Brzoza, KatarzynaIn this article, the main subject of interest is the media image of gender, which is a relatively new phenomenon in the Polish public discourse but arouses strong emotions. The content analysis included materials containing the notion of gender, published in the editorial section of “Gazeta Wyborcza” between 2010–2014. The research showed that the issue of the social and cultural aspects of gender is more and more often present in the public debate, which is strongly polarized in nature. The gathered data allowed for the enumeration of subjects which include the context connected with gender and showed the essence of presenting this subject, in a specific Polish daily newspaper, casting light on the debate in this area.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »