Przeglądanie według Temat "tekst literacki"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Poetyka opisowa wśród współczesnych nauk o literaturze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Saganiak, MagdalenaThe purpose of the article is to present the position of descriptive poetics among various literary studies after the postmodernist turn. This problem is depicted as a methodological one, and relating to several important debates concerning: the specific character of the humanities, the validation of empirical cognition (including the issue of perceiving the cognition of the literary work as empirical one), the meaning of linguistic expressions (and the meaning of text), as well as the epistemological status of categories applied in science. The article outlines changes in the understanding of the cognitive status of literary studies, as affected by the modern philosophical discourse. These changes include: questioning of the existence of the literary fact, questioning of the existence of intersubjective area of research, perceiving the researcher’s language as a personal one, placing the literary thought at the meta-level of thinking of non-existence of coherent literary text and the human inability to understand it. These features of the contemporary literary studies push poetics out of its traditional research area, that is the descriptive studies which observe the literary text and lead to the formation of the sphere of intersubjective notions which are confirmed by the text analysis and assist in aesthetic perception of the artistic works (Polish: postaciowanie - the term used by Stanisław Ossowski). Further, the author of the article presents the categories used by descriptive poetics not only as a language of scientific description, but also as components of the former and the present-day literary communication. She also points to the negative effects of the decline of the language of descriptive poetics, which include: the difficulties in understanding the work of art, the recipient’s inability to describe their own reading experience, the loss of the connection with literary tradition. Changes in the categories applied in descriptive poetics are desirable but such transformations would also entail certain fundamental difficulties.Pozycja Szekspir nasz powszedni albo praktyka sensownego czytania w szkole (dziś, tj. „w czasach zarazy cyfrowej” oraz relacji globalnych, a także niezależnie od jakichkolwiek plag czy kataklizmów)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kłakówna, Zofia AgnieszkaThe paper is based on the assumption that the contemporary educational system, including its general approach to literature, is characterized by being totally old-fashioned, and its results are completely opposite to what the authors of the relevant programmes hoped to achieve, and this is the reason why it desperately needs re-evaluating and revising. The text documents various motivations of interpreting William Shakespeare’s romantic comedy, The Tempest, as an example of a valuable and meaningful work of fiction. Thus ‘t is a good starting point for a constructive reflection on how to create conditions suitable for studying literature-based texts in the classroom as well as on teachers’ training which would respect both the up-to-date cultural context and the value of humanistic education, paramount for the development of human identity, and which is nowadays widely contested by the present interim economic and technical priorities.Pozycja Twórcze metody rekonstrukcji. Tekst literacki tworzywem multimedialnego przekazu.(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-01-09) Niwelińska, KarolinaDo rozważań na temat inspiracji tekstem literackim w realizacji dzieła multimedialnego wybrałam powieść Toma McCarthy’ego pt. „Resztki”. Wśród repetycji, analogii i aluzji autora śledzimy działania bohatera z amnezją; jego próby odnalezienia autentyczności i zapanowania nad życiem. Te wątki stały się podstawą mojej analizy poszczególnych warstw powieści. Utożsamiam się z bohaterem poprzez podobieństwo wydarzeń życiowych i ich następstw, niemożliwości panowania nad ciałem, funkcjonowania ludzkiego mózgu oraz inspiracji teoriami naukowymi. Poświęcam uwagę konstrukcji książki, obfitującej w opisy detali, by zasugerować niepewność bohatera i odwołania do jego niepamięci. Odwołuję się do eksperymentów językowych. Opisuję działania artystyczno-literackie Franciszki i Stefana Themersonów oraz Georges’a Pereca. Są one kluczowe w rozwikłaniu wielowarstwowej struktury dzieła literackiego — jego obrazowości oraz jego intermedialności. Omawiam klasyczne media analogowe oraz technologie mediów cyfrowych. Dokonuję przewartościowania znanych narzędzi oraz przedstawiam nieoczywiste podejście w procesie twórczym. Rozwijam ideę nieskończonych możliwości — iteracji —elementu budowy tekstu McCarthy’ego i mojej instalacji interaktywnej, która dzięki zastosowanym metodom i regułom umożliwia odbiorcy wpływanie na warstwy wizualne obrazu. Moja realizacja może stanowić studium procesów psychologicznych dochodzenia do normalności po destabilizacji życiowej; staje się ponadindywidualną introspekcją, wglądem w poszczególne stany umysłu na kolejnych etapach normalizacji życiowej.