Przeglądanie według Temat "sports classes"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Budowa ciała i wytrzymałość uczniów klas sportowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Pelic, Paulina; Kopeć, Dorota; Przednowek, KarolinaSkład i budowa ciała mają wpływ na efektywność treningu sportowego, a co za tym idzie, eskalację poziomu wytrzymałości. Poziom wytrzymałości ma istotne znaczenie z punktu widzenia profilaktyki zdrowotnej układu krążeniowo-oddechowego. Głównym celem badań przedstawionych w niniejszej pracy jest ocena wytrzymałości krążeniowo-oddechowej uczniów klas sportowych i niesportowych. Dodatkowy cel stanowi charakterystyka budowy ciała uczniów na podstawie dokonanych pomiarów antropometrycznych (masa i wysokość ciała, BMI) z uwzględnieniem przynależności do klasy. W badaniu wzięło udział 48 uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Stalowej Woli. Przebadano 24 uczniów klas sportowych i 24 uczniów klas niesportowych w wieku 16–18 lat. Średnia wieku badanych to 17 lat. W celu oceny stopnia wytrzymałości uczniowie zostali poddani badaniu Beep test. Średnia VO2max wg Ramsbottom wśród uczniów klas sportowych wynosiła 54,88 ml/kg/min, natomiast wśród uczniów klas niesportowych 43,13 ml/kg/min. Leptosomatyczny typ budowy zaobserwowano u 75% uczniów klas sportowych oraz u 50% uczniów klas niesportowych, ponadto uczniowie klas sportowych charakteryzowali się wyższym poziomem wytrzymałości krążeniowo-oddechowej. Analiza wyników VO2max wykazała, że największa różnica między uczniami klas sportowych i klas niesportowych występuje w pomiarze wg Ramsbottom i wynosi 11,75 ml/kg/min. Atletyczny typ budowy ciała przeważa u uczniów klas sportowych, natomiast w klasach niesportowych charakteryzuje połowę grupy.