Przeglądanie według Temat "pragmalingwistyka"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja (De)konstrukcja językowej rzeczywistości w poradnikach dla sprzedawców(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-07-01) Wal, DawidCelem niniejszej rozprawy jest określenie cech charakterystycznych „poradnika dla sprzedawców”, który w wyniku analizy jawi się jako pozorne narzędzie edukacyjne. Dysertację podzielono na trzy rozdziały: pierwszy składa się z sześciu podrozdziałów i obejmuje rozważania teoretyczne. Przedstawiono w nim kulturowe uwarunkowania współcześnie stosowanych form doradztwa. Następnie podjęto próbę zdefiniowania samego poradnika dla sprzedawców i ujęcia go w formie pewnej ramy gatunkowej. Drugi rozdział podzielony jest na trzy samodzielne i równorzędne moduły: „obszar tekstu”, „płaszczyznę wypowiedzi” i „przestrzeń dyskursywną”. W module pierwszym uwaga skupia się na sygnałach delimitacji początku oraz końca, a także na tytułach rozdziałów badanych publikacji, jako elementach zajmujących pozycje strategiczne. W module obejmującym „płaszczyznę wypowiedzi” potwierdza się teza, iż przyjęta przez autorów strategia komunikacyjna opiera się, nie tyle na prezentowaniu rozwiązań, ile na zachęcaniu do zakupu ich własnych produktów. Część ostatnia dociekań („przestrzeń dyskursywna”) dotyczy „akompaniamentu” poradników podzielonego na „interfejs werbalny” oraz „wizualny”, czyli odpowiednio – warstwy słownej oraz ikonograficznej. Rozdział trzeci („postlinearny wymiar poradników”) zawiera podsumowanie i wnioski.Pozycja E-branding wybranych marek samochodowych. Analiza pragmalingwistyczna(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-06-27) Klimczak, RóżaW centrum rozważań prowadzonych w niniejszej dysertacji jest branding, czyli proces kreowania i utrwalania pozytywnego wizerunku marki w umysłach konsumentów. Podstawowym celem postawionym w rozprawie jest próba opisu pragmalingwistycznych aspektów e-brandingu na przykładzie przekazów dotyczących trzech marek samochodowych: BMW, Toyota oraz Mercedes-Benz. Wybór modelu genologicznej analizy tekstu autorstwa Marii Wojtak jako metody badawczej umożliwia realizację drugiego celu, jakim jest określenie cech wpisu brandingowego jako gatunku wypowiedzi. Podstawa materiałowa obejmuje 2674 wpisy, opublikowane w latach 2016– 2017 na oficjalnych profilach wybranych marek na portalu społecznościowym Facebook. Rozprawa składa się z rozdziału teoretycznego, metodologicznego, czterech rozdziałów badawczych oraz zakończenia. Pierwszy rozdział rozpoczyna prezentacja zagadnień związanych z brandingiem od strony teoretycznej. W kolejnym rozdziale rozprawy odwołano się do założeń przyjętej metodologii. Rozdział trzeci, poświęcony jest aspektowi strukturalnemu wpisu brandingowego, w którym omówiono budowę wpisu. W kolejnym rozdziale zawarto rozważania dotyczące płaszczyzny pragmatycznej wpisu brandingowego – uwzględniono charakterystykę sytuacji komunikacyjnej gatunku, szczególnie specyfikę kanału przekazu, który determinuje relacje nadawczo-odbiorcze analizowanych przekazów. W rozdziale piątym scharakteryzowano płaszczyznę poznawczą wpisu brandingowego. Ostatni rozdział części empirycznej poświęcony jest charakterystyce płaszczyzny stylistycznej wpisu. W centrum zainteresowania znalazły się następujące rejestry: oficjalna, naukowa, potoczna i artystyczna.Pozycja Językowe mechanizmy kreowania świata postulowanego – analiza polskojęzycznej prasy nazistowskiej ze zbiorów muzealnych Rzeszowa i Przemyśla(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-01-14) Czerkies, JoannaCelem rozprawy jest próba zrekonstruowania i opisu językowych mechanizmów kreowania świata w niemieckiej prasie propagandowej skierowanej do polskiego czytelnika w okresie drugiej wojny światowej. Dysertacja składa się z sześciu rozdziałów. Trzy pierwsze stanowią część metodologiczno-teoretyczną, natomiast kolejne – dział badawczy. Ogląd zagadnienia został oparty na ustaleniach koncepcji językowego obrazu świata, co pozwoliło zrekonstruować sposoby konceptualizowania świata w podstawie materiałowej, a także na metodach badawczych właściwych pragmatyce językowej, dzięki czemu jest możliwe zbadanie języka w użyciu, w konkretnych sytuacjach komunikacyjnych. Przyjęto założenie, że język może kreować świat, a główne właściwości świata wykreowanego są możliwe do zrekonstruowania. Szczególną uwagę zwrócono na kreowanie świata w tekstach perswazyjnych. Analiza materiału egzemplifikacyjnego potwierdziła tezę, że obraz rzeczywistości wojennej, politycznej i dnia codziennego, prezentowany przez prasę gadzinową, jest wizją świata wykreowanego, postulowanego, pozostającego w luźnym związku z obiektywną rzeczywistością. Próbowano wykazać, że wiele elementów w warstwie językowej jawnej prasy skierowanej do polskiego czytelnika pokrywało się z Lingua Tertii Imperii, a więc językiem funkcjonującym w Trzeciej Rzeszy. Na podstawie analizy materiału uzyskano fragmentaryczny obraz określonego wycinka rzeczywistości, w którym wyraziście realizowane były założenia propagandy Trzeciej Rzeszy.Pozycja Twórczość patriotyczna Władysława Grodeckiego Aspekty kulturowo-językowe(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-09-23) Grunwald, JadwigaRozprawa stanowi językowo-kulturową analizę twórczości patriotycznej krakowskiego podróżnika Władysława Grodeckiego (1942-2018). Praca obejmuje sześć rozdziałów. W pierwszym rozdziale, zatytułowanym „Wartościowanie w języku i kulturze”, omówiono podstawy metodologiczne aksjolingwistyki oraz językowe narzędzia aksjologizacji. W drugim rozdziale nakreślono sylwetkę Władysława Grodeckiego oraz zaprezentowane największe osiągnięcia podróżnicze oraz najważniejsze nagrody i odznaczenia, które Grodecki otrzymywał za swoją działalność patriotyczną. Trzeci rozdział prezentuje cel pracy, metodologię badań i materiał badawczy. Korpus składa się z artykułów prasowych oraz tekstów z autorskiej strony internetowej. Kolejny rozdział to „Tematyka twórczości publicystycznej Władysława Grodeckiego”. Analiza twórczości Władysława Grodeckiego podzielona została na dwie części: kulturową oraz językową. Analiza kulturowa obejmuje następujące zagadnienia: patriotyzm; piękno polskiej historii i jej zabytków; wzorce do naśladowania; rola religii i kult Jana Pawła II; losy Polaków za granicą; kręgi emotywne oraz wizerunek Polski i Polaków za granicą. Druga część analizy rozprawy nosi tytuł „Językowa analiza twórczości patriotycznej Władysława Grodeckiego”. Ukazane w nim zostały zabiegi wartościowania stosowane przez Grodeckiego na trzech różnych płaszczyznach: na poziomie aktów mowy, leksyki oraz poprzez wykorzystanie środków stylistycznych.