Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "kompetencja tekstotwórcza"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Notatka na lekcjach języka polskiego: (nie)obecność – perspektywy – twórczość
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Gryboś Monika
    W artykule przeanalizowano czynniki wpływające na użyteczność i pomijanie notowania w pracy dydaktycznej. Omówiono zapisy dotyczące notatki w takich dokumentach, jak: podstawy programowe przedmiotu język polski, ,,Informator maturalny” (dla matury od 20223 r.), regulaminy wojewódzkich konkursów z języka polskiego dla szkół podstawowych. Autorka przedstawiła rolę notowania w rozwijaniu kompetencji tekstotwórczej i opisała trzy rodzaje notatek, w których słowo łączy się z obrazem: krzyżówkę, kartę literacką i lapbook.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Umiejętności tekstotwórcze uczniów szkoły podstawowej w zakresie opowiadania z dialogiem
    (2016-05-23) Mazur, Karolina
    Edukacja polonistyczna musi być ukierunkowana na zdobywanie praktycznych umiejętności związanych z tworzeniem tekstów zróżnicowanych gatunkowo. W związku z tym w pracy omówiono metodologię określaną jako tekstologia, korzystano również z genologii. Założenia naukowe tych orientacji badawczych pozwoliły na dokonanie analizy umiejętności tekstotwórczych uczniów w zakresie opowiadania z dialogiem. Podstawą materiałową zostały opowiadania napisane przez uczniów klas szóstych szkoły miejskiej i dwóch szkół wiejskich. Łącznie zanalizowano 130 opowiadań. Wprowadzając termin komunikacja tekstotwórcza, zaakcentowano przede wszystkim proces tworzenia tekstu, czyli czynny aspekt kompetencji tekstowej jako zdolność do produkowania i odbierania wielorakich typów zdarzeń komunikacyjnych. Badając kompetencje tekstotwórcze szóstoklasistów, poddano analizie sposób realizacji wzorca gatunkowego opowiadania, uwzględniając przy tym: strukturę, czyli schemat tekstów, a więc: sygnały delimitacji, składniki ramy – początek i koniec, w tym tytuł opowiadania, wskaźniki orientacji w dyskursie – rozczłonkowanie tekstu na akapity i metatekst; aspekt poznawczy, a w jego ramach, realizację formy opisu przeżyć wewnętrznych w opowiadaniu oraz językowe środki wyrażania wartościowań. Podano także przykłady błędów językowych najczęściej popełnianych przez szóstoklasistów.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość