Przeglądanie według Temat "disabled person"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Ewolucja pojęcia niepełnosprawności na gruncie prawa polskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Skóra, MichałNiepełnosprawność jest jednym z największych problemów współczesnego społeczeństwa. Jest to zjawisko wielowymiarowe, o czym świadczą liczne klasyfikacje i definicje niepełnosprawności tworzone przez przedstawicieli różnych dziedzin nauki. W piśmiennictwie przyjmuje się model medyczny oraz społeczny niepełnosprawności. Analizując regulacje prawne, należy stwierdzić, że przeważa społeczny model niepełnosprawności, czyli ograniczeń dotyczących osób niepełnosprawnych oraz możliwości ich funkcjonowania w społeczeństwie. Autor charakteryzuje definicję niepełnosprawności na gruncie ustawodawstwa krajowego.Pozycja Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w świecie nowych technologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Garbuzik, PawełArtykuł prezentuje szanse i zagrożenia, które we współczesnym świece daje rozwój nowoczesnych technologii dla osób niepełnosprawnych. Przedstawia ich inkluzyjny charakter, który jest dostrzegany w uzupełniających się płaszczyznach, oraz ich ogromny potencjał w usamodzielnianiu i upodmiotowieniu osób niepełnosprawnych, ale również nową przestrzeń i poziomy wykluczenia cyfrowego.Pozycja Integracja czy stygmatyzacja osób niepełnosprawnych(KATOLÍCKA UNIVERZITA V RUŽOMBERKU, 2007) Szluz, BeataThe present article is a reflection on the subject of social integration of the disabled. The article also raises the issue of the stigmatization of these people. Disability was treated as a social deviation in the presented analyses, taking into consideration the concept of social branding. A great emphasis was placed on the role of education in the realization of the integration process in social reality.Pozycja Organization and Content of the Psychological and Pedagogical Support of Students with Special Health Needs at the Vladimir State University(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Filatova, Olga; Filatov, Vitaliy; Shamanin, Nikolay; Tagunova, AnastasiaThe article is devoted to the issue of organizing inclusive education in Russian universities. The authors of the article offer a comparative analysis of the concepts used in the psychological and pedagogical Russian literature and practice: “invalid” and “person with disabilities”. The article focuses on the psychological and pedagogical organization of educational activities at the university with psychology students, taking into account their nosology. The authors describe their experience in organizing and conducting psychological and pedagogical support for disabled students studying at the university; forms and methods. The description of work experience is based on the theoretical and methodological foundations of Russian psychology and pedagogy. The article describes the work of different departments of the university and proves the idea of the need for comprehensive support for students with disabilities studying at Russian universities.